autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus RS
Ford Focus RS
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
305 koní a 440 Nm z dvaapůllitrového, turbem přeplňovaného pětiválce. Na přední nápravě. Může to tedy slušně fungovat? No, to si piště. I když tu najdeme nějaká ta ale. Jenže ta vás nebudou zajímat, když jednou okusíte ten masivní točivý moment. Motor zatáhne jak lokomotiva kdykoliv si o to řeknete. Je jedno, jestli jedete 150 na šestku nebo padesát na trojku. Zmáčknete plyn, chvilku si počkáte, turbo se nadechne a pak přijde to, o čem jste doteď snili. Tedy pokud zrovna nevlastníte 911 turbo od Gembally. Mohutná vlna točivého momentu vás jednoduše vezme a vykopne o pěkný kus dopředu. K tomu ten zvuk. V momentě, kdy se turbo roztočí jak má, se otevře před autem nějaká časoprostorová díra. Tedy aspoň to by si mohl myslet nezávislý pozorovatel. Sání začne požírat obrovské množství vzduchu před autem a ozve se zvuk ne nepodobný tryskovému letadlu. Ten umocňují výfukové plyny deroucí se ven z těch dvou mohutných trubek pod difuzorem a focus zmizí.Technika
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Ale asi ani teď ještě nemáte představu, jak je Focus doopravdy rychlý. Oproti podobně silným atmosférickým motorům se liší v jednom. Jeho výkon je okamžitě k dispozici, nemusíte ho roztáčet kdoví jak vysoko. Citelný nástup točivého momentu začíná zhruba u 2800 otáček. A nad touhle hranicí zrychluje ereso způsobem, který prostě budete milovat. Ale nemyslete si, že si pro vás Ford nepřipravil ještě víc. V momentě, kdy se otáčky přehoupnou zhruba přes hranici 5500 otáček, se motor rozběsní a zatáhne k omezovači s takovou intenzitou, že se jednoduše musíte usmívat. Pak se zhrozíte, že tohle předvádí předokolka a pak se zase jen přihlouple usmíváte. A jestli ne, tak se vám stalo v dětství něco ošklivého. Stovku umí ereso za 5,9s.
Převodovka je přesná a řadička má příjemně krátký chod. Za volantem si najdete rozhodně optimální pozici k sezení, přeci jen tomuhle pracovišti byla vynaložena speciální péče. Takže tu jsou fantastické sedačky Recaro s perfektním bočním vedením. Sedačky sice nejsou výškově nastavitelné, ale na vyšší posaz za volanty Fordů jsem si už zvykl, takže mě nijak neobtěžoval ani tady. Intenzitu posilovače si můžete nastavit ve třech úrovních a jako optimální se mi zdála prostřední. Ve sportovní se totiž už začne projevovat chuť obrovsky silné předokolky tahat vás skrze volant zbytečně za ruce.Na silnici
A tím se pomalu ale jistě dostáváme k tomu, na co jste asi všichni nejvíce zvědavi. Otázka tedy zní, dokáže Focus RS ten výkon smysluplně přenést na asfalt? Podle mě ano, i když samozřejmě místy pohon jen předních kol nezamaskuje. Nicméně když si znovu uvědomíte, že pětiválec produkuje 305 koní a 440 Nm, tak si jednoduše nemůžete říct nic jiného, než že technici Fordu čtou po nocích knížky o alchymii. Výkon na první dvě rychlosti je tu omezen a to přesně na takovou míru, co přední pneumatiky zvládnou přenést. Na jedničku tu je k dispozici zhruba 360 Nm, na dvojku něco přes 400. Takže můžete zařadit jedničku, pustit spojku, dát plný plyn a přední kola se neprotočí. A uvidíte, že si to budete chtít vyzkoušet několikrát, protože se vám bude zdát, že zrovna teď přestaly fungovat fyzikální zákony. Kdo ví, možná to nejsou knížky o alchymii, ale černé magii.
Dvojka dělá to samé. Subjektivně je nejlepší zrychlení na trojku a čtyřku, až tady má motor plný výkon. S nimi se rozjedete k hranici dvouset a jste tu až ošklivě rychle. A teď si řekneme, co všechno má v repertoáru ten pětiválec. Když uberete v nízkých otáčkách plyn, turbo jen jemně kňourá. To když s ním pojedete v klidu, vás bude neustále hecovat a připomínat vám, ať mu trochu šlapete na krk. Když budete ubírat plyn ve středních otáčkách, v těch trubkách vzadu, co jim říkají výfuky, se ozývají tyhle zvuky spalujícího se benzínu. Mimochodem ten zvuk nevzniká náhodou, ale pánové z Fordu ho vytvořili cíleně. Když pak uberete prudce v nízkých otáčkách, budete poslouchat pushoff ventil upouštějící tlak od turba. A říkám vám, že tahle kombinace všech možných zvuků, které ze sebe umí pětiválec dostávat, je hluboce návyková záležitost.
A to si zřejmě uvědomilo všech 10 kupců, kteří kvótu pro letošní rok u nás vykoupili během jednoho dne. Vzhledem ke krizi v Maďarsku se sem ale podařilo dovézt ještě zhruba 25 dalších kusů, které jsou k dnešku také prodané. Příští rok se očekává dalších 10 aut a samozřejmě několik jich přivezou i šedí dovozci. Co je tak pro Ford nejlepší zprávou, že po eresu se lačně vrhla celá Evropa. Takže automobilka dokonce navýšila původní plány a tak se na světě objeví rozhodně více, než původně očekávaných 8000 kusů.Prostor a výbava
Teď ale k řízení. Zajeli jsme si s ním i na menší okruh, abychom si vyzkoušeli, jak přesné RS umí být v pomalých zatáčkách. Na rovinu. I když si tady užijete hodně zábavy, není to příliš o přesnosti. Na dvojku je handicap předokolky znát a to i přesto, že tu máme samosvorný diferenciál. Po prošlápnutí plynu se vás jednoduše snaží Focus vytahovat po tečně ze zatáčky, takže ho musíte trochu korigovat volantem. O něco horší je to s dávkováním plynu. Pokud milujete přesnost, asi ze svezení s ním v nižších rychlostech úplně na větvi nebudete. Pomalou zatáčku projedete rychle nejlépe tak, že na jejím středu začnete povolovat volant a prošlápnete plyn. To se tak za akorát správnou dobu nadechne a vystřelí vás k další zatáčce. Na rychlých silnicích je ale situace jiná a neduh předokolky tady mizí a z focusu je přesná zbraň. Co ale u auta tohohle ražení nechápu, je v porovnání s pedálem brzdy hluboko utopený plyn. Na meziplyny tak potřebujete botu s širokou podrážkou a hodně cviku.
A brzdy? Ty jsou jednoduše excelentní. Správně dávkovatelné a především silné, nikdy jsem neměl pocit, že by potřebovaly posílit. I tímhle mi nové RS připomíná to předchozí. A koneckonců celkově svým charakterem. Původní RS jsem miloval. A nové RS se mi dostalo pod kůži úplně stejně. Zatáčí jako motokára, fantasticky zní, perfektně se sedí za jeho volantem, je ohromně zábavné, převodovka je výtečná a navíc je tu motor, který je tak rychlý, že rychlejší by už být neměl.
Zhypnotizuje vás natolik, že mu nepodlehne jen trénovaný jogín. A to je slabina Focusu RS. Oproti některým jiným rychlým autům vás bude pořád dráždit a ponoukat k rychlé jízdě. A když ve Focusu RS pojedete rychle, bude to tak rychle, že jednou nohou budete stát u vchodu na magistrát. Tam se odevzdávají řidičáky.Verdikt
Takže jsem z Focusu RS nadšen? Naprosto. A to i přesto, že třeba Mégane Sport R26 bude o něco přesnějším autem v zatáčkách. Jsem opravdu moc rád, že nakonec tomuhle projektu dal Ford zelenou. A teď nemyslím ten lak karoserie, který jen tak mimochodem Ford v techničáku označuje jako – zelená základní. Pro nezasvěcené s ní bude Focus jen jakousi tuningovou záležitostí. Rozhodně je nenapadne, že tohle auto vyjelo rovnou z fabriky. A zaplatíte za ní 35 tisíc navíc. Takže pokud po ní netoužíte, což chápeme, máte v nabídce ještě bílou a nenápadnou modrou.
Ford dokázal, že 300 koní na přední kola lze posílat smysluplně. Když budete chtít auto na okruhy, asi si za stejnou cenu pořiďte radši Nissan 370Z, který bude díky své koncepci jednoduše přesnější. Jestli ale máte rádi hothatche se vším, co k tomu patří, tak tenhle focus je to, co hledáte. Ten motor je jednoduše tak zábavný a jeho výkon tak jednoduše dostupný, že si ho můžete užívat prakticky na jakékoliv silnici a v jakýchkoliv rychlostech. Nemusíte tak čekat na delší úseky, jako třeba v zetku, které potřebuje prostor. To totiž až tam protáhne svoje svaly a ukáže, jak divoké dokáže být. Eresu na to stačí jakýkoliv jen trochu lepší asfalt. Je samozřejmě otázkou, jak se bude RS chovat na mokru nebo sněhu a jestli byste si tedy neměli připlatit dalších zhruba 150 tisíc za evo nebo sti. To je na vás. Spotřeba čtyřkolky bude ale logicky vyšší, než u předokolky. S focusem umíte jet mimo město za 8, ve městě za 11, na dálnici i pod 10. Když pojedete rychle a to kdekoliv, pak počítejte s 11 až 17 litry. No a na začátku za tuhle koncentrovanou zábavu budete muset zaplatit 990.000 korun, případně ještě 61.900 za navigaci s dotykovým displejem, couvací kamerou a handsfree.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,9 |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválec |
Palivo | bezolovnatý benzín |
Rozvod | 20V DOHC, proměnné časování Ti-VCT |
Plnění | turbo Borg-Warner k16, plnicí tlak 1,4 bar |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2522 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,0 x 93,2 |
Převodovka | šestistupňová ruční, samosvorný diferenciál |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 224 kW / 305 koní v 6500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 440 Nm v 2300 až 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 208 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 263 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,4/7,0/9,4 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 62 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4402 |
Šířka (mm) | 1842 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1497 |
Rozvor náprav (mm) | 2640 |
Provozní hmotnost (kg) | 1468 |
Celková hmotnost (kg) | 1860 |
Zavazadlový prostor (l) | 385 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 990 000 Kč |