autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus Kombi 2.0 TDCI PowerShift
Ford Focus Kombi 2.0 TDCI PowerShift
Dynamika 8
Chování na silnici 6
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6.8
RADOSTI
Technologie na palubě, jistý podvozek, motor s dostatkem síly
STAROSTI
Vnitřní prostor vzhledem k vnějším rozměrům, řízení bez citu, cena testovaného vozu
S předchozími generacemi jsem se něco najezdil, takže mě hodně zajímalo, co s jízdním projevem udělá globalizace modelu. Podvozek je povedený, zvládá jak filtrování nerovností, tak přilnavost v zatáčce. Je znát, že řídíte relativně těžké auto (vždyť taky Focus váží 1471 kg), ale nic, kvůli čemu byste se měli strachovat. Více řidičsky zaměření jedinci by ale měli být na pozoru.
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Elektrický posilovač s řízením udělal divy. A teď to nemyslím moc pozitivně. To, jak vás dokázala druhá generace Focusu bavit při řízení, dávat najevo, kolik máte přilnavosti, a informovat o kvalitě povrchu, tam třetí generace mlčí jako hrob. Zkuste se projet v sérii táhlých zatáček a budete mít problém odhadnout, co si k Focusu můžete vůbec dovolit. Přestože tu nad vámi bdí armáda elektronických pomocníků, hodilo by se vědět, jak je na tom vlastně jste. Z toho potom pramení nedůvěra, kterou k autu máte. Nebo alespoň já měl.O pohon se stará nejsilnější dvoulitrový turbodiesel Duratorq s výkonem 163 koní a točivým momentem 320 Nm, který je dostupný již od 1750 otáček. V kombinaci s automatickou dvouspojkovou převodovkou se mi to jeví jako ideální kombinace. Převodovka řadí bez citelné prodlevy a při běžném cestování nebudete mít problém. Odhlučnění motoru je velmi dobré a v nižších otáčkách o motoru ani nevíte. Při prudší akceleraci už o sobě začne dávat vědět hlasitějším projevem.
Horší je to s prudkými rozjezdy. Pokud chcete rychle zmizet z křižovatky, čas najednou utíká pomaleji. Nebo to řídící jednotce opravdu trvá tak dlouho. A spotřeba? V rámci testování jsem se pohyboval za 6,9 litru na sto kilometrů. V reálu se můžete dostat na 6,5 litru nafty.
Pokud jsem se v otázce řízení vracel k předchozím generacím, ani u interiéru neudělám vyjímku. V kvalitě zpracování ale udělal Focus ohromný posun. Mílovými kroky dohnal konkurenci, přestože v otázkách intuitivnosti na krále třídy nedosáhne. Tlačítek by mohlo být méně, v noci kvanta tlačítek září jako kosmická loď. Přirovnání ke kosmické lodi je nasnadě, ve výbavě bylo zahrnuto ambientní osvětlení, které barevně osvětluje přihrádky, prostor pro nohy a další zákoutí. Mezi barvami můžete přepínat v několika odstínech.
Vzhledem k vnějšímu půdorysu se mi zdál vnitřek vozu trochu stísněný. A ani v zavazadlovém prostoru to nebylo o moc lepší. Kufr ve výchozím uspořádání nabídne průměrný objem 476 litrů, po sklopení sedaček se dostanete na 1502 litrů. Dobrou zprávou je alespoň nízká nakládací hrana kufru.Pokud uvažujete o Fordu Focus v nějaké ze základnějších výbav, tento odstavec rovnou přeskočte. Následující slova budou pro zákazníky, kteří mají v plánu udělat dlouhou svislou čáru v objednávce příplatkové výbavy. Náš testovací kousek byl totiž kromě navigace vybaven nepřeberným množstvím elektronických pomocníků a jeho cena se proto vyšplhala na 838 590 Kč.
Nechyběl ani asistent pro podélné parkování. I když s parkováním nemám větší problémy, tenhle technologický zázrak jsem vyzkoušet musel. A překvapivě funguje docela dobře. Mám jen dvě výhrady. Páčkou blinkru musíte zvolit směr, kterým chcete parkovat. Potud je vše v pořádku. Pokud ale dáte blinkr vlevo a jedete rovně okolo řady stojících vozidel, i jemným pohybem volantu se blinkr vrátí do výchozí polohy. Tím se parkovací asistent vrátí do základního nastavení, což znamená že hledá místa vpravo. Dost často tak minete místo, okolo kterého právě projíždíte. Druhá výtka směřuje k přesahu, který musíte s vozem (zbytečně) ujet. V reálném provozu nikdo nepochopí, proč jste přejeli parkovací místo o takovou délku. To jsou ale drobné pihy na jinak hodně dobrém systému. Parkování funguje rychle a nedokážu si představit, že by byl člověk schopný zaparkovat rychleji.V rychlosti se jen zmíním o adaptivním tempomatu, který funguje bez problémů, ale nedokáže auto úplně zastavit. Pokud tedy dojíždíte zácpu, systém se v malé rychlosti deaktivuje. Sešlápnout pak brzdový pedál s citem je trochu obtížné. I tak vám ale pohyb po městském okruhu ušetří spoustu nervů a je skvělým pomocníkem.
Verdikt
Ford Focus je kvalitně zkonstruovaný společník na dlouhé vzdálenosti. Už vás nevtáhne do děje tolik, jako jeho dřívější předchůdci, ale chce většina zákazníků drtit okresky v jeden a půl tuny těžkém kombi? Vsadím se, že takových lidí je minimum. A pro ten zbytek bude poslední Focus dobrou volbou. Jenom musíte překousnout vyšší cenu příplatkové výbavy.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | automatická dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení Control Blade |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 300 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 271 mm |
Pneumatiky vpředu | 235/40 R 18 |
Pneumatiky vzadu | 235/40 R 18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120/163 při 3750 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 340 v 2000-3250 ot./min |
0-100 km/h (s) | 9,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 205 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,8 / 4,4 / 5,3 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4556 |
Šířka (mm) | 1823 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1505 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Provozní hmotnost (kg) | 1471 |
Zavazadlový prostor (l) | 476 / 1502 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 369 990 Kč |
Základní cena test. verze | 713 890 Kč |
Cena testovaného vozu | 838 590 Kč |