autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus Kombi 1.6 EcoBoost 182 k Titanium
Ford Focus Kombi 1.6 EcoBoost 182 k Titanium
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI Trakce, přilnavost, vyvážení a vše ostatní, kdykoli pojedete rychle
STAROSTI Špatně umístěná řadicí páka, nuda, pokud zrovna netlačíte na pilu
Pokud čtete Autoweb pravidelně, asi víte, že k novému Focusu jsem si hledal cestu dlouho. Našel jsem ji na promoklém mosteckém polygonu, kupodivu za volantem nijak oslnivé naftové šestnáctistovky. Kvality třetí generace Fordu Focus není snadné docenit. V některých ohledech není tak dobrá, jak by člověk čekal. Vypadá přijatelně zvenku i uvnitř, ale po ergonomické stránce zůstává Focus své pověsti jednoho z nejlepších aut segmentu C leccos dlužen.
Nejde tolik o podivný nedostatek odkládacích prostor, který člověka v rodinném kombi zarazí. Postřehnete ho, až si budete potřebovat odložit lahev s pitím, mobil, diktafon a pár dalších zbytečností. Mnohem horší je špatně umístěná řadicí páka. Pozici za volantem navrhli u Fordu dobře, ale kdo vymýšlel středovou konzolu? Nebyl z Británie, jak by se mohlo zdát – britská auta totiž mají ruční brzdu rovněž na straně u řidiče. To je dobré místo, pokud jedete blbnout na parkovišti, ale kdo si chce užít cestu na nákupy, příliš často na ruční brzdu sahat nebude. Takový člověk by naopak ocenil, kdyby řadicí páka byla blíž k němu než ke spolujezdci (doslova).Kolik takových zákazníků asi Ford má? Nejspíš ne mnoho. Jenže ve Focusu, jemuž jsou skvělé jízdní vlastnosti a schopnost pobavit největší zbraní v boji o zákazníka, je rozhodnutí umístit řadicí páku na třicet centimetrů od volantu nešťastná. Řídil jsem rodinné hatchbacky, jejichž tvůrci vystačili s třetinou této vzdálenosti. Při každodenním soužití se právě takové detaily počítají.
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
No dobře, zvyknete si. A ne, není to taková tragédie. Focus je stále bleskurychlý, překvapivě vstřícný a citlivý, kdykoli pořádně přidáte plyn.
Bohužel je i s nejsilnějším (zatím) motorem EcoBoost při jízdě nižší rychlostí stejně tupý jako s naftovou šestnáctistovkou. Váží totiž podobně. S benzínovými motory jde pověst lehkých jednotek, jenže produkty downsizingu žádnou takovou předností nevládnou. Mají turba, mezichladiče a metry hadic – jako turbodiesely. Stejně nepříjemně proto zatěžují přední nápravu.
Nejde jen o hmotnost, poslední emisní předpisy se opět zakously hluboko do dynamického repertoáru jednotek. Ford zatím bludištěm Euro 5 nenašel cestu – a možná ji ani nehledá – ke skutečnému nadšení v nízkých otáčkách. EcoBoost je v horní polovině otáčkoměru plný elánu, který mu mohou všechny podobně silné turbomotory závidět, ale níž se projevuje letargicky.Nerad bych, abyste předchozí odstavce brali jako tvrdou kritiku. Vyšší hmotnost je nevyhnutelná a co se odezvy týče, u Fordu vědí, co dělají. Jejích EcoBoost je neuvěřitelně silný, případně velmi úsporný motor (nikdy oboje najednou). Absencí chuti do života v nižších otáčkách platí za nízkou spotřebu. Ford odvedl dobrou práci, v případě EcoBoostu jde o snesitelnou daň.
Ale to jsou všechno jen řeči: jaký je Ford Focus se 182 koni na silnici? Rychlý. Víc než to, jeho cestovní rychlost zjevně leží daleko za hranicí, kterou se bojí překročit každý s rozvinutým pudem záchovy řidičského průkazu. Je dokonce zbytečně rychlý, což milovníci řízení se smyslem pro humor ocení. Bez ohledu na tvar karoserie je také velmi, velmi dobrý, když zrovna jede jen trochu svižně. Ladiči Fordu dokázali namíchat perfektní koktejl přílnavosti, trakce, poddajnosti, odhodlání – všeho, nač si vzpomenete.
Dupněte na plyn a Ford Focus se promění v nejlepší, nejschopnější auto své třídy. Jen není ani trochu zábavný, pokud s ním chcete jezdit pomalu. Na nudné každodenní postrkování se mnohem lépe hodí Volkswagen Golf. Od nejsilnějšího EcoBoostu nesmíte čekat ani zázračnou spotřebu. Technicky vzato umí jezdit lacino, jenže pokud chcete lechtat plyn a kochat se malými čísly na displeji palubního počítače, kupte si verzi se 150 koni. Nebo ještě lépe chystaný Econetic s tříválcovým litrovým motorem. Jistě nebude úplně pomalý a sežere daleko méně benzínu při předjíždění.Zajímavosti z výbavy
Teď bych měl na moment přeskočit k výbavě auta. Nejlepší z testovacích Focusů totiž dostal řadu zajímavých hraček. Umí sám parkovat, hlídá mrtvé úhly, dokáže se držet v jízdním pruhu, pokud na okamžik polevíte v ostražitosti, a zastaví, když vám pod kola vběhne dítě. Zní to skvěle. Na některých funkcích musí Ford ještě zapracovat, ale ovládání jednotlivých systémů má vyřešené dobře. Vše je na dosah, funkce lze snadno zapínat i vypínat obvykle jediným tlačítkem.
Hlídání mrtvých úhlů – BLIS – funguje podobně jako ve vozech Volvo. Na pravé straně může pomoct, ale vlevo registruje i auta, která jsou už vlastně před vámi, a jeho signály tedy nemají valnou vypovídací hodnotu. Spoléhejte raději na zrcátka. Active City Stop, který v nízkých rychlostech dokáže sám zastavit a zabránit tak nehodě, jsem viděl pracovat jen v laboratorních podmínkách. Na reflexní vestu zavěšenou na šňůře reagoval správně až na druhý pokus, ale to je pořád lepší než nic.
Varování před opuštěním pruhu, spojené se systémem, který umí sám zatáčet a udržet tak auto na správné straně čáry, funguje dobře. Skoro stoprocentně. Neměl bych k práci elektroniky výhrad, nebýt jedné skutečnosti: na českých silnicích uvidí a dokáže identifikovat čáry jen zřídka. Displej pod volantem dává dobré informace o stavu systému, bohužel většinou na něm uvidíte jen to, že čidla nic nevidí. Čáry na našich silnicích buď nejsou, nebo jsou tak zašlé, že je i člověk na pozadí plném záplat těžko rozpozná. Nicméně když už se systém LKA něčeho chytí, dokáže auto bez problémů a velmi nenásilně „odrazit“ od blížící se čáry zpátky tam, kam patří. Není však autopilot, po úspěšném zásahu vás probudí pípáním a na chvíli se vypne.Závěrem
Focus s nejsilnější šestnáctistovkou je tu pro ty, kteří se chtějí za volantem bavit a jsou ochotni zábavu zaplatit trochou benzínu. Pro nikoho jiného – to abyste nenadávali, že jsem vás nevaroval. V průměru bude jezdit za nějakých osm litrů na sto, což věru není velký zázrak. Šlo by to levněji, jenže pak by pořízení 182 koňských sil nedávalo žádný smysl. Přišli byste o všechno dobré.
Ze stejných důvodů jako výš také u verze se 182 koni nedává tolik smyslu všechna ta výbava – pokud máte raději hračky než řízení, víc než dostatečně silný EcoBoost se 150 koni vám udělá perfektní službu. 32 koní navíc ocení pouze nejzapálenější z řidičů, kteří pro ně skutečně najdou využití. Těm by mohl příplatek za automatické parkování přijít zbytečný. Pokud však na vás 28 500 korun působí dojmem přijatelného poplatku za hromadu zajímavé elektroniky, nechtěl bych vám investici vyloženě rozmlouvat, za své peníze dostanete dost.
Nový Ford Focus je skvělé auto. Bohužel už není tak zábavný na každodenní bázi, což dělá jeho kvality méně nápadnými. Bylo by bláznovství čekat od nejsilnějšího EcoBoostu v tomto ohledu víc. Když jede pomalu, je nudný. Platí tak daň době. Asi to není chyba Fordu, v segmentu C dávno neseženete auto, které by k životu přistupovalo jinak. Mnoho lidí dnes ukazuje na zábavná auta žalujícím prstem, a tak je třeba ukrýt zábavu tam, kam plyn ekologa nikdy nedorazí. Ford ji ukryl dobře, možná až příliš dobře, ale ukryl jí spousty. Hledejte a Focus vás odmění – zvlášť pokud bude mít pod kapotou čtyřválec 1.6 EcoBoost se 182 koni.
Martin Plaštiak
Druhý pohled: Kde je rozdíl?
Na kombíku mě překvapilo, že pocitově působí stejně rychle jako sedan nebo hatchback se „slabším“ motorem o výkonu 150 koní. Rozdíl bychom asi poznali v pár desetinkách na testovacím okruhu, ale na silnici vás možná bude na silnější verzi štvát citelný turboefekt, kterého je slabší verze prosta. Já bych ušetřil a volil decentnější verzi, je rychlá až dost.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín, 95 RON |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1596 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,0 x 81,4 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 215/65 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/50 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 134/182 v 5700 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1600-5000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 134 |
0-100 km/h (s) | 8,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 222 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,0 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4556 |
Šířka (mm) | 2010 / 1823 (včetně / bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1505 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Provozní hmotnost (kg) | 1357 |
Celková hmotnost (kg) | 1900 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 476/1502 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 458 990 Kč |
Základní cena test. verze | 644 990 Kč |