Ford Focus Combi 1.0 EcoBoost

Litrový tříválec je i na dnešní dobu malý motor, ale když mu vrazíte turbo, můžete dosáhnout slušných výkonů. Funguje to však v rodinném autě?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 7.4

RADOSTI
Dobrá kultivovanost; ovladatelnost; nízká pojistka

STAROSTI
Reálná spotřeba je na hony vzdálená slibům

Tak mi vysvětlete, v čem má tohle snižování objemů smysl, když ne pouze v prachsprostém obcházení, ehm, pardon… plnění evropských norem o měření spotřeby paliva. Už jsme si mnohokrát napsali, jak jsou tyto normy nepřesné a jak neodrážejí stav ve skutečném světě.

Ale těžko můžete automobilkám mít za zlé, že uvedou na trh model, u kterého napíšou, že má takový a makový výkon a že jezdí za tři litry na sto nebo kdo ví kolik, když pak v reálu jezdí za sedm. Dneska se prostě staví primárně auta na to, aby spnila evropskou normu a teprve potom se přihlíží na požadavky zákazníka. Proto nejsou výjimkou případy, kdy se pod kapotu poměrně velkého auta nacpe motor, který byste čekali spíše ve Škodě Citigo…Malý tříválec 1.0 EcoBoost od Fordu naštěstí není jedním z těch motorů, který byste si neměli nikdy koupit. Řekněme si to rovnou, on je to ve skutečnosti poměrně dobrý motor. Otázka ale je, jak bude fungovat v rodinném autě, navíc s karosérií kombi, u kterého se dá očekávat, že čas od času pojede pěkně naložené.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Vynechme teď zaobírání se designem nebo přeplácanou přístrojovou deskou. Tohle je pořád stejný Ford Focus, který už jsme v redakci několikrát měli. Jediné, co se tedy mění, je pohonná jednotka. Tříválec 1.0 EcoBoost totiž postupně nahrazuje atmosférickou šestnáctistovku.

Když tříválcový Focus nastartujete, sice zaznamenáte podivný drnčivý zvuk, ale není rušivý a především se velmi rychle uklidní. Volnoběh je velmi kultivovaný a reakce na plyn z volnoběžných otáček i na přeplňovaný motor slušná. Každopádně po prvním rozjezdu motor nepůsobí nepatřičně a neměl jsem pocit, že bych měl auto jako celek ihned v hodnocení sestřelit.

Zvuk tříválce mi neuniknul, ale důležité je, že na mě nepůsobil rušivě. Především je velmi příjemná ta skutečnost, že po přidání plynu se vedle charakteristického drnčení také začne hýbat ručička rychloměru. A nutno říci, že docela s nadšením. Motor má totiž výkon 125 koní, za což by se nemusela stydět ani větší jednotka. Točivý moment 170 Nm je k dispozici kdekoli mezi 1300 a 4500 ot./min., takže dokáže prázdnému autu udělit velmi solidní dynamiku.

Není problém tak zrychlovat i na dálnici za hranicí 140 km/h a díky dobře poskládané šestistupňové převodovce se vždycky dostanete do optimálního pásma provozních otáček. Ford Focus 1.0 EcoBoost není pomalé auto a to by mělo být asi to nejdůležitější zjištění, aspoň podle měřítek někoho, kdo nechce být na silnici pro ostudu a nechce omezovat ostatní.Výhodou malého motoru je i jeho poměrně nízká hmotnost, která nezatěžuje tolik přední nápravu a tento konkrétní kombík mi přišel mnohem čipernější než před časem testovaný Focus s motorem 1.6 EcoBoost. Řízení je sice lehké, ale je přesné a rychlé, takže když budete držet volant ve správné poloze „tři čtvrtě na tři“, prakticky nebudete muset na normální silnici přehmatávat. Při parkování vás ale bude možná trochu obtěžovat rejd auta, který u Fordů obecně nikdy nepatřil ke kladně hodnoceným stránkám. Ale taková katastrofa jako třeba u Focusu RS, který k otočení potřeboval více místa než Lamborghini, to naštěstí není.

Škoda, že volant Focusu není tak upovídaný, jako tomu je u starších fordů nebo u Focusu minulé generace. Pořád se ale s autem svezete hezky a právě díky přesným reakcím podvozku a čitelnému chování si můžete jízdu i užívat, protože se Focus po silnici jenom znuděně netáhne.

A tak se pomalu dostáváme ke kapitole spotřeba paliva. Neměl jsem žádný certifikovaný měřák, takže jsem odečítal z údajů na palubním počítači. Nebudu to zdržovat, můj celkový průměr měl hodnotu 7,5 litru na 100 km, což není nijak světoborné číslo, ale obsahuje poměrně náročný testovací profil trati, poměrně dlouhou jízdu po dálnici s nákladem a také městský provoz, kde jsem si vypnul otravný systém stop/start (ne snad, že by fungoval špatně, ale to neustálé oklepání motoru při opětovném startu mi lezlo krkem).

Mimo město se při troše snahy dá jet za spotřebu, jejíž hodnoty začínají šestkou. Hodnota pod šest litrů tak vůbec není nereálná a když začnete předvídat a nebudete moc předjíždět, myslím, že se dá jet za nějakých 5,4 litru na 100 km, což ukázal i můj palubní počítač. Nejel jsem ovšem způsobem, který by se dal označit jako normální svižná jízda…Na dálnici to pak leze nahoru. Když se spokojíte s rychlostí 120 km/h a usadíte se v pravém pruhu, dá se jet ještě tak do šesti a půl litru, ale pak začne mít odpor vzduchu navrch a pokud budete jezdit spíše lehce nad zákonným limitem a s častou plnou akcelerací, počítejte, že spotřeba poleze přes osm litrů.

Podle mě je malý tříválec do kombíku, který bude jezdit naložený, nesmysl. V menším autě by ale smysl dávat mohl a když funguje dobře ve Focusu (v pětidveřovém to bude určitě smysluplnější motorizace), v takové Fiestě to bude taková malá kapesní raketa s poměrně hezkými čísly spotřeby. Na to si ale budeme muset počkat na jiný test.Ceník je trochu zavádějící. Částka 497 990 korun totiž svým způsobem neplatí, protože Ford má nyní akci a ve výbavě Trend může být Focus 1.0 EcoBoost váš za 377 990 korun. Vyšší výbava Titanium pak stojí v akci 436 690 korun, což je pořád velmi slušné. Diesel 1.6 TDCI o výkonu 115 koní totiž stojí o dalších 60 000 korun víc. Benzínový motor 1.6 Ti-VCT pak přijde o 10 000 korun méně, ale jen ve výbavě Trend, protože ve vyšší je pouze s automatem. No, je to zmatené, každopádně tříválec EcoBoost není za přemrštěné peníze – rozhodně ne vzhledem k výkonům.

Verdikt

Remcání mého zmlsaného kritického čumáku tento litrový tříválec s přeplňováním přečkal. Je to velmi dobrý motor, který má slibnou budoucnost pod kapotou malých aut nebo těch, která nebudou jezdit příliš často naložená po střechu. Potěšující je jeho vysoká kultivovanost a také slušná dynamika. S tou ale také koresponduje spotřeba paliva, takže jestli budete velmi často používat všech stopětadvacet koní, které nabízí, zapomeňte na to, že byste jezdili za pět litrů. Nebo za šest. Nebo za sedm.

Dalibor Žák

Druhý pohled:
S tříválcem už jsem se svezl v B-Maxu, takže jsem docela věděl, co mě ve Focusu čeká. A můj názor se nezměnil. Je v pozitivním slova smyslu šílené, kam až dokázal downsizing dojít. Ještě šílenější ale je, jak dokáže uspokojivě fungovat v tak velkých autech, jako je B-Max nebo Focus kombi. V nižších rychlostech je sice znát, že v motoru chybí jeden válec, ale při vyšších rychlostech se dostane k řeči kvalitní odhlučnění Focusu a na čtyřválec už si ani nevzpomenete. Díky turbodmychadlu má motor využitelnější průběh točivého momentu, nejvíc ale litrový motor oceníte v zatáčkách, kde si lehký čumák vyloženě libuje. Na dálnici už je to horší, tam mu chybí výkon, což se následně projeví i ve spotřebě. To mi ale osobně zas tolik nevadilo, raději se svezu po okresce, pokud mou cílovou destinací není druhý kout republiky.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)999
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,9 x 82,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)92 / 125 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)170 v 1300 - 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)95
0-100 km/h (s)11,5
Nejvyšší rychlost (km/h)193
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4 / 4,4 / 5,1
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4556
Šířka (mm)1823 (bez zrcátek)
Výška (mm)1505
Rozvor náprav (mm)2648
Provozní hmotnost (kg)1316
Celková hmotnost (kg)1900
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)490 - 1516
Ceny
Základní cena modelu329 990 Kč (akční pro 1.6 Ti-VCT 85 k Trend)
Základní cena test. verze436 690 Kč (akční pro 1.0 EcoBoost Titanium)
19.10.2012 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist