autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus 2.0 TDCI
Ford Focus 2.0 TDCI
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 8
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
RADOSTI
Kultivovanost; poměr mezi výkony a spotřebou; reálná rychlost
STAROSTI
Trochu zbrklé řízení; rejd jako s formulí; benzínový EcoBoost si koupíte
Test by se psal mnohem lépe, kdybych věděl, kolik testované auto stojí. V ceníku na stránkách Fordu ale dvoulitrový diesel s manuální šestistupňovou převodovkou nefiguruje. Proč? Prý je dvoulitrových dieselů málo a Ford je dočasně vyřadil z ceníku. Ehm, dovedete si takový krok představit u Volkswagenu?
Doposud se mi nejvyhledávanější motorizace mezi českými „střelci“ vyhýbala. Nový Ford Focus jsem zatím testoval jen s benzínovými motory EcoBoost a také s dieselem 1.6 TDCI, který jsme měli hned třikrát (nebo čtyřikrát? Už nevím, ale mockrát). Byl jsem tedy zvědavý, jestli nový Focus 2.0 TDCI potvrdí, nebo naopak vyvrátí doposud vžitou představu.Ne, nečekejte, jak si tu přečtete o tom, že tohle je ten nejsportovnější dieselový hatchback. Dočtete se ale, jak moc dobré auto Ford Focus s dvoulitrovým dieselem je, až jsem o něm začal uvažovat i já sám. A to, jak asi víte, je něco, co se jen tak nestává. Ale zpátky k Fordu. Stojím teď totiž na mosteckém polygonu, v ruce držím foťák a kolem je téměř neprostupná mlha. Dnešní měření a focení bude zase radost…
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Cesta z redakce sem ale byla tak uvolněná, jak jen v zacpané Praze a po dálnici plné předjíždějících se polských kamionů může být. Dieselový dvoulitr mě už ve městě překvapil svým měkčím a jemnějším chodem, který byl na hony vzdálen divnému projevu šestnáctistovky. Na plyn reaguje mnohem přirozeněji, na turboefekt skoro netrpí a nástup výkonu je velmi lineární. Popojíždění s ním jde tedy velmi dobře, protože ani spojka není nesmyslně tvrdá a s dlouhým chodem.
Mimo město na dálnici pak samozřejmě větší a silnější motor dělá přesně to, co od něj očekáváte. Udržuje solidní tempo, nemá problém s pružným zrychlením ani ve stoupání a z nádrže nafta skoro neubývá. Mezi Čechy se pro to vžilo jednoslovné označení „vocpodastošedesátdokopcetykrávozapětlitrů“. Ano, přesně tohle jim dvoulitrový Focus splní.
Když dálnice D8 u Lovosic skončila a čekala mě ještě cesta po široké okresce směr Most, objevuji, jak Focus skvěle pracuje i tady. S předjížděním smrduté avie, ze které se line karcinogenní šedomodrý sajrajt, nemá problém, řízení je vyvážené tak akorát, i když trochu rychlé, a přední náprava nepůsobí dojmem, že by před ní visel těžký dvoulitrový diesel. Řídit tohle auto je radost. A to jsem se ještě zapomněl zmínit, jak je motor dobře utlumený a odhlučněný, protože jediné, co slyšíte, je aerodynamické a valivé hučení.Teprve až na polygonu se ale ukáže, čeho všeho je dvoulitr o výkonu 140 koní a točivém momentu 320 Nm schopen. Už ale první měření ukazuje, že by to nemuselo být špatné, protože oproti udávané hodnotě zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy si moc nepohoršil. I vzhledem k trochu vlhkému povrchu je čas 9,19 sekundy velmi dobrý. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h s hodnotou 3,58 sekundy nevypovídá o skutečné dynamice všechno. Trojka, na kterou měření provádíme, je totiž hodně dlouhá.
Brzdná dráha ze 100 km/h má délku 38,22 metru, ale věřím, že na úplně suché vozovce by byl výsledek ještě lepší. I takhle je to ale velmi slušné. Focus za to ale hodně vděčí pneumatikám. Ford obecně vybavuje novinářská auta velmi kvalitním obutím a proto se také pravidelně na našem polygonu dostávají Fordy vysoko. Ale to je v pořádku, ostatní automobilky také nemusí na gumách šetřit. Proto není divu, že dieselový Focus objel okruh za výborných 34,97 sekundy, čímž překonal mnohem prestižnější vozy. Nestačí ale na famózní jednotku 1.6 EcoBoost.
Nicméně průměrnou spotřebou v době testu 6,5 litru na 100 km přesvědčí pravděpodobně všechny pochybovače. Sice je svezení s benzínovým motorem 1.6 EcoBoost pocitově mnohem lepší a auto je dynamičtější, ale z dlouhodobého hlediska bude asi každému dávat smysl právě tento dieselový motor.Znovu jsem si ale připomněl, jak má Ford Focus mizerný rejd. Zatímco se kolegové v ostatních autech už dávno otočili, já tam Focus popostrkoval snad natřikrát. Parkovat s takhle velkým poloměrem otáčení je skutečně za trest. U ostřejšího Focusu RS500 se to dá přežít, ale u obyčejného silničního auta už tolik ne. Že mám provést efektní otočku přes ruční brzdu? To těžko, protože stabilizace, ač nevtíravá, nejde úplně vypnout a brání podobnému vyřádění.
Asi si ještě pamatujete na náš srovnávací test dieselových šestnáctistovek, ve kterém Volkswagen Golf 1.6 TDI přeci jen těsně uhájil prvenství před novým Focusem 1.6 TDCI. Je velmi těžké odhadnout, jak by dopadl souboj dieselových dvoulitrů. Bylo by to opět velmi vyrovnané a proto ode mne nyní nečekejte nějaký verdikt, jestli je lepší Focus nebo Golf. Skutečně to neumím posoudit, když jsem s Golfem 2.0 TDI nejel tak dlouho.Pořád ale platí o Focusu to samé, co jsme už psali. Dobře se v něm sedí, místa je tu dost, středová konzola je trošku složitější i přeplácaná a řízení a řazení jsou v pořádku, i když už nemáte takový pocit sounáležitosti s autem, jaký vám nabídl Focus minulé generace. Za mnohem vyšší kultivovanost a komfort je to ale snesitelná daň.
Verdikt
Jak to tedy rozlousknout? Ford Focus 2.0 TDCI by bylo vlastně skvělé auto, kdybyste si ho ale mohli reálně koupit. Pravděpodobně můžete přijít k dealerovi a složit zálohu, ale nevím, kdy auto dostanete. A kdo má tušit, s čím se na jaře ukáže konkurence? Nezbývá tedy než počkat, až se Focus znovu objeví v ceníku. Prozatím to ale vypadá, že za nějakých 550 000 korun, nebo kolik přesně může tohle auto stát, těžko seženete v segmentu C výrazně lepší auto. Nakonec tedy rozhodne spíše vaše preference, zda vám bude sedět všelidový Volkswagen, nebo trošku vyzývavější Ford.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | vlhko |
0-100 km/h (s) | 9,19 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,58 na 3.st. |
100-0 km/h (m) | 38,22 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 6,5 |
Čas na kolo (s) | 34,97 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 85,0 x 88,0 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé víceprvkové zavěšení Control Blade |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 300 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 271 mm |
Pneumatiky vpředu | 235/40 R 18 |
Pneumatiky vzadu | 235/40 R 18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 103 / 140 v 3750 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1750 - 2750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 98,5 |
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 207 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,3 / 4,2 / 5,0 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4358 |
Šířka (mm) | 1823 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1484 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Provozní hmotnost (kg) | 1421 |
Celková hmotnost (kg) | 2050 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 710 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 363 - 1148 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 329 990 Kč (akční pro 1.6 Ti-VCT 85 k Economy) |
Základní cena test. verze | oficiálně není v ceníku (2.0 TDCI 140 k) |