autoweb.cz > Ford > Ford Focus > Ford Focus 1.6 TDCI (95 k)
Ford Focus 1.6 TDCI (95 k)
Dynamika 4
Chování na silnici 8
Provozní náklady 10
Praktičnost 8
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7
RADOSTI
Ticho na palubě; kvalitní kabina; velmi úsporný motor; skvělý podvozek
STAROSTI
Ošklivý zadek; už s ním není taková zábava; tento motor je velmi línýNebudu zastírat, že jsem se na testování Focusu těšil. Zatímco Jirka se již s novým důležitým Fordem proháněl (a to hned v motorizaci 1.6 EcoBoost o výkonu přes 180 koní), já mezi tím vyzkoušel několik ekologických tříválců a dva linkové autobusy. Konečně se ale na mě dostala řada, takže hurá.
Pravděpodobně je vám jasné, kam nový Ford Focus zařadit. Zatímco jiné automobilky nám neustále motají svými kříženci nekřížitelného hlavu, Ford poslal Focus do nejnabitějšího segmentu C, který je v Evropě snad nejdůležitější. Žádná automobilka, která se snaží na evropském trhu prorazit, si nemůže dovolit v segmentu rodinných hatchbacků nemít zástupce. A nejen, že je tu plno, ale ještě tu máme na jedné straně velmi levnou a racionální francozuskou či asijskou produkci, a na straně druhé snad nejlepší auto na každý den – Volkswagen Golf.
Ford Focus logicky nemá ambice strhnout na svou stranu zákazníky podbízivými cenami, ale snaží se vytáhnout z rukávu argumenty, kterými se pokusí vás přesvědčit, proč je právě on lepší než Golf či Opel Astra.Vzpomínám si na „staré dobré“ časy, kdy ještě emisní norma Euro 5 nebyla ani na papíře a kdy se na trh dostala minulá generace Fordu Focus. Půjčil jsem si tehdy na víkend benzínovou šestnáctistovku o výkonu 100 koní, která se do Fordů cpe už několik let a auto mne bavilo tak moc, že jsem si ho chtěl koupit. Hned. Studentské příjmy mi ale tenkrát bránily si něco takového dopřát.
Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Také si moc dobře vzpomínám na to, že interiér Focusu byl takový… no, akceptovatelný. A to se postupem času změnilo na „co se dá dělat, ale když to auto se tak krásně řídí!“. V tom byl právě ten problém. Jízdním projevem byl Focus schopen zastínit všechno ve své třídě a i s motorem 1,6 l se člověk svezl lépe než s kdejakým prémiovějším produktem. A tak jste jako nadšený řidič Focusu odpustili hodně, zejména pak jen průměrnou kvalitu interiéru a slabou kultivovanost.
Zákazníci jsou ale prevíti a začali remcat. Ford tak musel konat a zaměřil se na nejvíce kritizovanou oblast – interiér a život na palubě. Výsledek je rozhodně velmi uspokojivý. Zabouchněte za sebou dveře (mimochodem, plechové zadrnčení už se nekoná) a ocitnete se v prémiovém a prostorném autě. Vzadu pak najdete hodně místa, i pokud měříte přes metr osmdesát. Skutečně, všechno tu na první pohled vypadá pěkně, kvalitně a bytelně. Pokud ale dáváte přednost uklizeným jednoduchým tvarům, bude se vám v Golfu bydlet lépe. To ale neznamená, že by nebyl interiér Focusu ergonomicky dobře zvládnutý.
Nastartujte ten nešťastný slabý diesel (na test jsme měli původně mít motor 2.0 TDCI, ale co se dá dělat…) a překvapí vás, jak dobře je motor od kabiny odizolován. Možná až tak dobře, že vám zpočátku bude dělat dávkování plynu problémy. Nesmíte se bát o plyn při rozjezdu z křižovatky opřít. Samozřejmě to do města nění úplně ideální a kvůli dlouhým převodům a velmi vlažným reakcím motoru není jízda ucpaným městem dvakrát příjemná. Aspoň je ale na palubě ticho. Pro městský provoz by pak byl příjemný lepší výhled vzad, špatně se odhadují proporce auta a jeho konce. Připlaťte si proto raději za parkovací senzory.
Vyjeďte ale za město a Ford Focus 1.6 TDCI začně fungovat báječně. Je to jedno z těch aut, ve kterých se cítíte dobře a nechcete se v půli cesty otočit a jet raději domů. Rychlost sice dieselová šestnáctistovka nabírá velmi neochotně, ale jestli jste klidnější povahy, nějaká ta sekunda navíc při akceleraci vás nerozhází. Ostatně, z 50 na 80 km/h akceleruje Focus na trojku za rovných 5 sekund, což sice není světoborné, ale ani vyloženě špatné.Musíte se naučit více přemýšlet o své rychlosti, více předvídat a nebát se poslat auto do zatáček větší rychlostí. To naštěstí nečiní Focusu žádné potíže, protože díky dobře nastavenému podvozku s nezávislým zavěšením vzadu si nechá líbit opravdu hodně. Řízení ale už neposílá do vašich dlaní tolik informací o situaci na přední nápravě a více se musíte spoléhat na svůj odhad. Zkrátka se s novým Focusem nedá jet podle citu. Přeposilované elektrické řízení pokazilo, co mohlo.
Nechápejte to tak, že je Focus špatný, ale třeba i takový Golf má pocitově vyváženější řízení a Opel Astra dokonce ještě víc. Možná mohl Ford použít pomalejší převod, aby nebylo řízení tak nervózní. S rychlým převodem řízení sice plno zákazníků na předváděcí jízdě nabyde dojmu, že se Focus ochotně vrhá do zatáček (říká se tomu umělá nebo falešná sportovnost), ale časem se z toho vyklube takové to otravné cukání volantem v zatáčce sem a tam, jak nejde pořádně držet stopa. Stejný problém trápil třeba Alfu Romeo MiTo.
Nicméně z uživatelského pohledu se Ford Focus posunul o významný krok dál a při jízdě se Golfu vyrovná, aspoň pocitově. Museli bychom obě auta vyzkoušet vedle sebe, přesedat a střídat je, ale prozatím se zdá, že určit jasného vítěze bude těžké. Zřejmě to bude podobné jako u praktických MPV Volkswagen Touran a Ford C-Max – Ford půjde o kousíček dál, takže věrným zákazníkům stále bude vyhovovat. Nestraníci ale nenajdou zásadnější rozdíl. Uvidíme…
Tak už jsme v Mostě a jdeme Focus změřit. Jak už jsem naznačil před chvílí, pružné zrychlení z 50 na 80 km/h za pět sekund napovídá, že Focus 1.6 TDCI v základním provedení nebude trhač asfaltu. To potvrzuje i zrychlení z 0 na 100 km/h, které se odehrálo za dlouhých 12,58 sekundy. Aspoň ale Focus naplňuje sliby automobilky, ta tvrdí, že má stovky dosáhnout za 12,5 sekundy. Brzdy opět ukázaly, jak moc pneumatiky se sníženým valivým odporem dokáží ovlivnit výsledek. Ze stovky jsme auto zastavili na 39,01 metru za 3,05 sekundy. Přitom v této třídě nejsou výjimkou brzdné dráhy o dva až tři metry kratší. Hodně záleží na pneumatikách.A to se potvrzuje i na testovacím okruhu. Volkswagen Golf 1.2 TSI tu nastavil s časem 35,89 s laťku hodně vysoko a ani Volkswagen Jetta 1.6 TDI (36,8 s), který má motoricky k testovanému Focusu nejblíže, nebyl špatný. Ford Focus ale doplatil na velmi slabý motor a již zmíněné „ekologické“ pneumatiky. S časem 37,76 s se řadí hluboko do naší tabulky, dokonce i za velké dieselové Galaxy. Byl přímo zostuzen i malým MPV Hyundai ix20 1.4 CRDI, které na zimních gumách zajelo stejný čas.
Asi si říkáte, že nějaké časy nejsou relevantní, ale vězte, že dávají aspoň rámcovou představu o tom, jak k sobě mají jednotlivá auta dynamicky blízko (respektive daleko). Snažení Focusu také kazila příliš horlivá stabilizace, která nedovolovala pracovat s autem plynem. Vypnout ji ale nemůžete, což je věčná škoda. Ne snad, že byste to k běžnému životu potřebovali, ale jde o princip…
Z mosteckého polygonu se vracím s rozporuplnými pocity. Rychlý Focus není, i když to od základní motorizace čekat nemůžeme. Bohužel ale není ani zábavný. Je jen strojově přesný a poněkud sterilní, asi tak jako Volkswagen Golf. Jenže jak cesta ubíhá, zjišťuji, že jsou na světě skutečně důležitější věci než čas na kolo a zpětná vazba v řízení. Ve Focusu je ticho, na hrbolaté silnici je velmi pohodlný a ukazatel spotřeby paliva musí být nějaký rozbitý, protože i po dynamickém měření, kdy vylezl na 6,4 litru na 100 km, zase klesl pod 6 litrů a dál ukrajuje desetinky.
Za kolik?
Domů jsem přijel se spotřebou 5,6 l/100 km a to včetně měření na polygonu. Druhý den jsem si pak vyzkoušel, jak moc úsporný Ford Focus 1.6 TDCI umí být a v nejméně exponovanou dobu, kdy na silnicích potkáte nejméně aut, jsem se byl projet. Nesnažil jsem se sice stejně jako Gerhard Plattner, který s Fabií TDI jezdil za 2,21 litru na 100 km, ale předvídáním, opatrným přístupem k plynovému pedálu a minimálním brzděním jsem se podle palubního počítače dostal na moc pěkných 4,4 litru na 100 km. Ford Focus tedy opravdu umí být úsporný.Ohledně provozních nákladů se tak nemáte čeho bát a ani ceny nejsou přehnaně nadsazené. Základní verze 1.6 TDCI Trend stojí 479 990 korun (podle ceníku, v akci nyní stojí tento Focus mnohem zajímavějších 414 990 korun) a dostanete klimatizaci, ESP, čelní, boční i hlavové airbagy, centrální zamykání, elektrická okénka, kožený volant, palubní počítač (pravda, s dost „oldschoolovou“ grafikou) a další důležité věci. Cena testovaného auta tak i s příplatkovou duální klimatizací, parkovacími senzory, kvalitní audio systémem a pěknými 16″ koly nepřekročila 483 000 korun.
Sluší se ale dodat, že Golf 1.6 TDI o výkonu 90 koní stojí v akci 406 400 korun. Dostanete však pětistupňovou převodovku a podle technických údajů také horší dynamiku. Nezapomeňte, že je tu ale také Škoda Octavia 1.6 TDI a Opel Astra 1.7 CDTI. Je ale těžké posuzovat konkrétní výbavy a ceny, protože nikdy nevíte, kdy který prodejce vyrukuje s akční nabídkou.
Verdikt
Nedá se nic dělat, 99 % zákazníků nehledá zábavu za volantem. Se základním dieselem stejně asi těžko budete jezdit na okruhové dny v Sosnové nebo Vysokém Mýtě a pokud ano, zjistíte, že řídit nový Focus už není taková radost, jako dřív. Stabilizace nejde vypnout a řízení vám neposkytne tolik odezvy a pocitu spojení s autem. Nyní tak kultivovanost a kvalita definitivně převážily, takže jet s Focusem někam hodně daleko bude mnohem příjemnější než dřív, s motorem 1.6 TDCI navíc také velmi levné.
Bohužel ale zmizel zásadní argument, který vždycky v boji s Volkswagenem Golf přesunul jazýček vah na stranu Fordu – skutečná radost z řízení.
Dalibor Žák
Druhý pohled: Zábavný být umí, ale s jiným motorem
Ačkoliv za svá léta v Autocaru jsem považoval zpětnou vazbu řízení za tu úplně nejdůležitější věc na světě, v posledních letech mám stále častěji pocit, že se tahle věc trochu přeceňuje. Tedy, je dobře, že auta jako Cayman R mají právě takové řízení, jako mají, ale ve Focusu, Golfu nebo třeba Audi RS5 se bez zpětné odezvy v první třetině zatáčky dokážu obejít. Mnohem víc mě zarazilo, jak odlišný pocit zanechává v člověku Focus s motorem 1.6 TDCi. Zatímco stoosmdesátikoňový EcoBoost, s nímž jsem jezdil dříve, dělá z Focusu rychlé, suverénní „div ne GT“, naftová šestnáctistovka nudí tak, že to nezachrání ani zdařile nastavený podvozek. A bez všech těch futuristických příplatkových technologií (v dnes testovaném autě chyběly) je WOW faktor interiéru sotva poloviční. Ale nechápejte mě špatně – nový Focus bezesporu patří na vrchol třídy. Debatu můžeme vést jedině o tom, jestli je celkově nejlepší nebo až druhý nejlepší.
Jirka Červenka
Třetí pohled: Ford to umí i lépe
Na rozdíl od kolegů nejsem velký fanda standardních focusů. Věřím pověsti, která je předchází, jen jsem nikdy nedostal šanci si ji ověřit. Nepočítám-li řadu divokých zážitků s drahými verzemi ST a RS, prošla mi rukama jen řada nepříliš vydařených dieselů. Nejhorší byl Focus 1.8 TDCi, ale ani kombi s dvoulitrem a převodovkou PowerShift nebylo zvlášť zábavné. Třetí generace s motorem 1.6 TDCI v příběhu pokračuje. Focus není ani tentokrát špatné auto, jen viditelně nevyniká nad zástupy konkurentů z Evopy, Japonska i Koreje. Motor reaguje extrémně pomalu a netáhne (je však kultivovaný). Ani řízení nebude psát historii. S Daliborem se neshodnu na dojmu z interiéru, design ani kvalita mě neoslnily. Jsou někde na úrovni výrobků atomobilek Hyundai a Kia. To znamená dobré, neboli za tři. Ford to umí lépe. Focus je na mě trochu nudný, ale především pouze průměrně kvalitní. Astra ho překonává nápaditostí, cokoli od VW kvalitou. Takže bych prosil benzínový motor a trochu života do kabiny.
Martin Plaštiak
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 9°C |
0-80 km/h (s) | 8,36 |
0-100 km/h (s) | 12,58 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 5,0 na 3.st. |
100-0 km/h (s) | 3,05 |
100-0 km/h (m) | 39,01 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 5,6 |
Čas na kolo (s) | 37,76 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1560 |
Kompresní poměr | 16,0 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 75,0 x 88,3 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson, stabilizátor |
Vzadu | nezávislé zavěšení Multilink, stabilizátor |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením, 278 x 25 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 271 x 11 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R 16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R 16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 70 / 95 v 3600 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 230 v 1500 - 2000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 71,0 |
0-100 km/h (s) | 12,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,1 / 3,7 / 4,2 |
Objem nádrže (l) | 53 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4358 |
Šířka (mm) | 2010 / 1823 (včetně / bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1484 |
Rozvor náprav (mm) | 2648 |
Provozní hmotnost (kg) | 1338 |
Celková hmotnost (kg) | 1900 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 665 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1200 |
Zavazadlový prostor (l) | 277 - 1062 / 363 - 1148 (rezerva / sada na opravu) |
Ceny | |
Základní cena modelu | 359 990 Kč (1.6 Duratec Ti-VCT Trend) |
Základní cena test. verze | 414 990 Kč (1.6 TDCI 95 Trend) |
Cena testovaného vozu | 482 190 Kč |