Ford Focus 1.6 100 k Trend

Má Focus po faceliftu stále co říct nadšenému řidiči? To si pište...

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 10

Ford to má u nás dobré – dokonce tak dobré, že býváme čas od času nařčeni z nadržování. I proto se při sebemenší zámince vděčně pouštíme do kritiky kdejaké prkotiny, abychom dokázali, že to tak není. Nebo si pamatujete, že bychom se zabývali zpracováním spínačů vnitřního osvětlení jinde než v první recenzi nového Mondea?

Druhá generace Fordu Focus byla v tomto ohledu poměrně vděčným předmětem: vždycky jste jí mohli vyprášit kožich aspoň za to, jak mdle vypadá. Obáváme se bohužel, že s představením faceliftovaného modelu nás Ford připravil i o tuhle možnost…

Úpravy namířené správným směrem
Nový Focus dostal stejnou „tvář“ jako všechny nedávné modely Fordu. Modrý ovál mluví o „kinetickém designu“ a tvrdí, že jeho auta díky němu vypadají, jako když jedou, i když zrovna stojí. Hmmm. Nový vzhled s velkou lichoběžníkovou maskou a dozadu protaženými světlomety každopádně Focusu pomohl – vypadá atraktivněji, moderněji a snad opravdu i o něco „rychleji“ než dosavadní model.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

Modrý ovál zapracoval rovněž na interiéru. Snahy o úsporu jsou teď mnohem méně patrné, zejména od výšky loktů směrem dolů, a nové přístroje s bílou grafikou a červeným podsvícením působí nesrovnatelně příjemněji než nazelenalý svit předchozí palubní desky.

„Naše“ auto bohužel nemělo středovou konzolu se zásuvkou na 230V a konektorem pro iPod, okolo které dělal Ford v tiskové zprávě hodně humbuku. A nemělo ani novou dvouspojkovou převodovku, jelikož Ford ji s benzínovou šestnáctistovkou nekombinuje.

Ne snad, že by to vadilo: museli bychom se dlouho snažit, abychom si vzpomněli na „normální‘ auto s preciznějším, lahodnějším, mechanicky více uspokojivým chodem řadicí páky, než nabízí Focus. Fakt, že rozmístění pedálů nedovoluje podřazování s meziplynem, je při tak slastné převodovce doslova zločin.

Duší sporťák
Ford tvrdí, že při vývoji nového Focusu věnoval hodně úsilí lepšímu odhlučnění – a zdá se, že na tom něco bude. Dříve trochu hrubě znějící šestnáctiventilový čtyřválec 1,6 l teď neobtěžuje ani na dálnici, i když kvůli pouze pětistupňové převodovce vás bude jeho zvuk provázet kdekoli nad 120 km/h.

I přes nezajímavý výkon 100 koní má motor ostrou a přesnou reakci na plyn v celém rozsahu otáček. Pro pětidveřový model Ford nabízí ještě o patnáct koní silnější variantu Ti-VCT s proměnným časováním, ale po zkušenosti se slabším motorem se nebojíme označit pětadvacetitisícovou investici do Ti-VCT za zbytečnou.

Nejsilnější stránkou Fordu Focus je od začátku podvozek, respektive jeho interakce s řidičem, a na tom se nic nemění. Práce tlumičů na českých silnicích, komunikativnost řízení a preciznost celého auta při rychlé jízdě nemají v nižší střední třídě sobě rovného. Nehledě na výkon si Focus zaslouží být považován za sportovní auto – má totiž tu zázračnou schopnost přimět vás, abyste i po únavném dni v práci jeli domů delší a klikatější cestou.

Vzhledem k jednoznačnému zaměření na řidiče neumíme pochopit, proč z palubní desky zmizelo tlačítko ESP. Stabilizační program můžete deaktivovat jen u stojícího auta v menu palubního počítače, podobně jako v modelech sesterského Volva.

Pořád jednička, ale není zadarmo
Pokud jste se domnívali, že straníme Fordu, dnes vás o opaku nepřesvědčíme – i nový Focus je v našich očích nejlepším autem nižší střední třídy. Nicméně bychom ho měli ještě raději, kdyby Ford nasadil vstřícnější ceny. Dealeři budou zákazníkům těžko vysvětlovat, proč je Focus o sto tisíc dražší než ekvivalentní Kia Ceed.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Focus 1.6 Trend
0-100 km/h (s)11,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzín, RON 95
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1596
Kompresní poměr11,0:1
Vrtání x zdvih (mm)79 x 81,4
Převodovkapětistupňová ručně řazená
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)74 kW/100 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)150 Nm v 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)81 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)8,7/5,5/6,7 l/100 km
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4337
Šířka (mm)1839 (bez zrcátek), 2020 (vč. zrcátek)
Výška (mm)1497
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1227
Celková hmotnost (kg)1710
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)610
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)396-1258
Ceny
Základní cena modelu482 990
Cena testovaného vozu558 590
21.3.2008 4:21

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist