autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Ford Fiesta ST (2004 – 2008)
Ford Fiesta ST (2004 – 2008)
RADOSTI
Vynikající jízdní vlastnosti, velice zdařilá sedadla, výkonný motor s rozumnou spotřebou, zůstala zachována praktická stránka vozu jako u běžných verzí.
STAROSTI
Malá nabídka ojetin, zvýšené riziko koupě vozu po vážné nehodě.
Rok 2002 přinesl dlouho očekávanou novou generaci Fordu Fiesta. Motoristé toužící po sportovně střiženém malém hatchbacku jako byl model XR2i u předchozí řady, si ale museli ještě dva roky počkat. Rozhodně se to vyplatilo.
Na svět totiž přišla Fiesta ST s atmosférickým dvoulitrem o výkonu 110 kW (150 koní). Krátce na to prošel vůz faceliftem, který snadno rozeznáte podle nových potkávacích a koncových světel. Automobil se vyráběl do roku 2008, kdy vyjela na silnice Fiesta další generace.
Rychlé auto by mělo být také dostatečně bezpečné, a Fiesta na tom rozhodně není špatně. Standardní bariérovou zkoušku sice neabsolvoval přímo model ST, ale data nasbíraná při nárazu běžné verze lze zcela bez výhrad použít i pro „es-téčko“.
Testem Euro NCAP prošel vůz v roce 2002, tedy při uvedení modelu na trh. Za ochranu posádky dostal čtyři hvězdičky z pěti možných (25 bodů), což je vzhledem ke konstrukčnímu stáří dobrý výsledek. Disciplína „Ohleduplnost při střetu s chodcem“ automobilu vynesla dvě hvězdy ze čtyř možných (14 bodů).Pozice na trhu
Ojetých fiest minulé generace je na trhu celá řada, ale sportovně laděná verze ST tak častá rozhodně není. Těch pár aut, které najdete v inzerci, nemusí požadavky na cenu a stav uspokojit, proto stojí za zvážení individuální dovoz ze zahraničí.
Běžný model, například z roku 2005, na našem trhu seženete od 90 000 Kč. Stejně starý model ST pak přibližně za 150 000 korun. V Německu lze takové „es-téčko“ pořídit asi o 20 000 Kč levněji. Pokud připočítáte náklady na dopravu a získání českých registračních značek, cena se s vozy na našem trhu prakticky vyrovná. Rozhodující je tedy stav a ten se může citelně lišit.Zpracování
Interiér Fiesty ST se od běžného provedení až na sedadla zase tolik neliší. Výhrady lze mít vůči použitým plastům i nevzhledné gumové manžetě řadicí páky. Najdeme zde pár hliníkových doplňků a nezbytné logo ST zdobící volant a opěradla sedadel.
Právě sportovní sedačky jsou zásadní odlišností interiéru. Poskytují skvělé pohodlí i slušnou oporu tělu v zatáčkách. „Es-téčko“ se vyrábělo výhradně jako třídveřový hatchback, takže na zadní sedadla se dostanete přes odklopené opěradlo přední sedačky.
Výhodou sportovně pojaté verze je stejná praktičnost jako u běžného provedení. I zde tedy najdeme zavazadelník o objemu 270 litrů. V rámci třídy nejde o žádný zázrak, ale v praxi může takový prostor dvojici cestujících zcela dostačovat.Jízda
Kdo dává přednost komfortnímu houpání přes nerovnosti, sportovně střižená auta ať obchází velkým obloukem. Fiesta ST sice nepatří mezi ty vozy, co při jízdě drncají jako dostavník, ale tužší nastavení zde být musí. V rámci sportovně laděných aut jej ale můžeme označit za stále příjemné.
Chování automobilu za jízdy je pak doslova učebnicové. Držení stopy patří mezi parádní disciplíny „es-téčka“, což rozhodně není jediný klad. Přesné řazení i komunikativní řízení podtrhují radost z jízdy, která může být až pekelně ostrá.
Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Někdo může namítat, že 150 koní není mnoho, ale věřte, že na fiestu je to už pěkné stádečko. Pokud podržíte motor ve vyšších otáčkách, protáhnete vůz po klikatých okreskách s nečekanou razancí a jistotou. Problémy nejsou ani s brzdami, které dobře zvládají vyšší zátěž při sportovní jízdě.Motorizace
Ford Fiesta ST vyjel pouze s jedním motorem a nutno říci, že s vydařeným. Atmosférický čtyřválcový dvoulitr má velkou výkonovou rezervu, takže sériových 110 kW nemusí být konečné číslo. To samozřejmě auto favorizuje pro sportovní užití.
Ale člověk nemusí být závodník, aby si dokázal za volantem „es-téčka“ užít. Agregát jde dobře do otáček (maximální točivý moment 190 Nm je k dispozici ve 4500 ot/min.), ve vyšších má pěkný zvuk a nadále velice ochotně zrychluje – stop mu vystaví až omezovač zasahující u 7000 ot/min.
Nejlepší výkony přitom motor podává v rozmezí 4500 až 6500 ot/min. To auto působí jako utržené ze řetězu a s vydatnou zvukovou podporou pumpuje do žil řidiče stále více a více adrenalinu.
Svižně se přitom dá jezdit s kombinovanou spotřebou okolo osmi litrů na sto kilometrů. Při sportovní jízdě však počítejte s apetitem přesahujícím dvanáctilitrovou hranici.
Časté závady
Fiesta ST patří mezi spolehlivější ojetiny. Na rozdíl od některých konkurentů ji netrápí elektronika. „Můžete se ale setkat s praskáním žárovek v potkávacích světlometech,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.
Objevují se vozidla s nepřesným či nefunkčním palivoměrem, koroze napadá výfuk, karoserie je však dobře chráněna. Objevuje se však povrchová koroze podvozkových částí.
„Před koupí dobře prověřte řazení. Některé automobily mají nadměrně opotřebené synchrony převodovky, což se projevuje nepříjemným kovovým zvukem ozubení,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Výjimkou nejsou vůle na přední nápravě, ale ani nadměrně opotřebená ložiska kol, jež prozradí typické hučení.
Milan Jirouš