autoweb.cz > Ford > Ford Fiesta > Ford Fiesta 1.4 Duratec Titanium
Ford Fiesta 1.4 Duratec Titanium
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Minulá generace Fordu Fiesta si nás získala především dobrým řízením, schopným podvozkem a vůbec svým nadšením. Na jejím designu a hlavně kvalitě interiéru se však začal projevovat zub času. Vývoj nástupce trval docela dlouho, neboť ho Ford stavěl jako „globální auto“, které bude fungovat na všech trzích Evropy, Asie i Ameriky. Stálo to čekání za to?
Design a technika
Na úvod si musíme říci, že nový Ford Fiesta vypadá opravdu dobře. Má přesně ty tvary a křivky, které vás neomrzí. Stále se na ně rádi díváte. Překvapilo nás, kolik lidí se za „naším“ autem otáčí. Možná to dělá i velmi nápadná barva Hot Magenta, která se povedla. Ford to moc dobře ví a nechá si za ni odpovídajícím způsobem zaplatit…
Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Na Fiestu se hezky dívá nejen zvenku, ale i zevnitř. Interiér je obrovským posunem kupředu a v rámci této kategorie patří k tomu nejlepšímu. Svým pojetím a zpracováním překonává i Fabii a Corsu. Na místech, kam se díváte nejčastěji a na která neustále saháte, nenajdete tvrdé a nepříjemné materiály. Skoro všechny povrchy jsou měkčené a dobře vyrobené, barvy jsou dobře sladěné. Celkově nemám k interiéru výhrad.
Rovněž i pozice za volantem je velmi dobrá. Díky širokému rozpětí nastavení volantu a sedadel se zde usadí pohodlně úplně každý. Z auta je i dobře vidět dopředu a do stran, jen s výhledem vzad je to kvůli tlustým sloupkům a úzkým oknům horší. Přístrojová deska je přehledná, budíky dobře čitelné a vítáme její celkovou jednoduchost bez složitých blikajících displejů. Ve velmi důležitém bodě – jak auto vypadá a jak se v něm člověk v prvních okamžicích cítí – Fiesta uspěla na výbornou. Pro mnoho zákazníků bude již toto podstatný argument ke koupi.
Jízda
Ve městě, kde se bude Fiesta pohybovat nejčastěji, přímo exceluje. Je obratná, lehká, přesně reaguje na povely plynem i volantem, má dostatek síly v nízkých otáčkách a je hlavně velmi kultivovaná. S takovou grácií se přes nerovnosti, díry a dlažební kostky nepřenesou ani mnohem dražší a větší auta. Každá velká díra, která jiným autem otřese jako plechovou bednou s nářadím, Fiestu vůbec nerozhodí a ozve se jen vzdálené zadunění. Uvnitř je takové ticho, že v městských rychlostech můžete klidně se spolujezdcem šeptat. Je to takový malý Lexus…
Když konečně opustíte město a ocitnete se na okresní silnici nižšího řádu, Fiesta vám nabídne spoustu příjemných zážitků i zde. Podvozek se nenechá rozhodit ani tou nejzákeřnější provokací, rychlé změny směru nevyvedou Fiestu z míry. Auto přesně a rychle odpoví na povel volantem a cítíte, že zadní náprava, ač jednoduchá s torzní příčkou, spolupracuje. Volant sice už není tak komunikativní – zejména okolo středové polohy působí neurčitě – ale jakmile zatížíte přední kola, začne posílat do dlaní důležité informace o jejich zbývající trakci.
Atmosférická čtrnáctistovka by také byla velmi příjemným společníkem jak při ustálené jízdě, tak i při dovádění. Jenže to by se nesmělo jednat o náš konkrétní exemplář. Možná za to může špatné zajetí auta, chyba v softwaru či jiný neduh. Ale naše Fiesta prostě nejela. Motor má papírových 96 koní, ale neustále jsme měli pocit, že netáhne. Motor velmi dobře zareaguje na plyn a již od volnoběžných otáček chce zrychlovat. Jakmile se ale přehoupl přes 2500 ot./min., začalo ho něco „dusit“ – jako by v motorovém prostoru seděl nějaký malý zelený mužík a ucpával přívod vzduchu… Není přeci normální, aby se tak malé auto s relativně silným motorem nedostalo na dálnici přes 150 km/h. Technici Fordu nás přesvědčovali, že je to problém konkrétního exempláře. Doufejme, rádi se o tom přesvědčíme při projížďce s jiným autem.
Když se od toho oprostíme, jezdí se s Fiestou velmi dobře. I když mi to nedá a musím ji stejně srovnat s Mazdou 2. Obě auta mají stejný základ a přitom se jedná o dva úplně rozdílné vozy. Zatímco Mazda 2 upřednostňuje jednoduchost, Ford Fiesta boduje zejména kultivovaností a pohodlím. Jestli stavíte pohodlí výš než radost z jízdy, určitě si kupte Fiestu. Ale pokud je pro vás zábavné řízení to hlavní, Mazda 2 pro vás bude lepší volbou, zejména díky energické a charakterní třináctistovce.
Na nákupech
Ford Fiesta nijak nevybočuje z průměru své třídy a nabízí místo pro čtyři dospělé a nákup. Tady prostě nic zajímavého nevymyslíte. Zadní sedadla jdou samozřejmě sklopit, přístup do kufru je průměrný. Jenže Fiesta není o praktičnosti – kvůli té tu máme Hondu Jazz (i když ta také dokáže kupodivu slušně zaujmout řidiče). Fiesta je hlavně o stylu a charakteru. A toho vám nabídne požehnaně. Při akční ceně 339 900 korun za takto vybavené auto je Fiesta docela lákavou nabídkou.
Verdikt
Až na popsanou lapálii s motorem se jedná o velmi promyšlené a propracované auto, na které se vyplatilo počkat. Nabízí neuvěřitelnou míru kultivovanosti, které ještě žádný konkurenční model v této kategorii nedosáhl. Její podvozek je malým zázrakem a ani řízení nezklame, i když už není tak upovídané, jak bývalo. A zmínili jsme již, jak dobře Fiesta vypadá?
Každopádně, co se týká celkové sofistikovanosti, překonává konkurenci o pořádný kus. Mazda 2 nicméně zůstává zajímavějším autem pro ty, kteří staví požitek z řízení na první místo.
Dalibor Žák; foto Jirka Červenka, autor
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Ford Fiesta 1.4 Duratec Titanium |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,2 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1388 |
Kompresní poměr | 11:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 76 x 76,5 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 71 kW / 96 k při 5750 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 128 Nm při 4200 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 98 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5 / 4,6 / 5,7 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 45 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3958 |
Šířka (mm) | 1722 |
Výška (mm) | 1481 |
Rozvor náprav (mm) | 2489 |
Provozní hmotnost (kg) | 979 kg |
Celková hmotnost (kg) | 1495 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 281 / 965 |
Ceny | |
Základní cena modelu | akční cena 339 990 Kč |