autoweb.cz > Ford > Ford Fiesta > Ford Fiesta 1.4 Duratec Titanium
Ford Fiesta 1.4 Duratec Titanium
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Na pohled je nová Fiesta pěkné auto. Tedy alespoň doufám, že se na mě nepodepsala léta strávená v našem hlavním městě, kde metrosexualita jen bují. V téhle barvě, se sportpaketem, většími koly a správně seskládanými doplňky uvnitř, je to podle nás ta nejlepší Fiesta, jakou si můžete pořídit. Takže jestli zrovna potřebujete koupit něco menšího nebo vaše přítelkyně už dlouho mluví o autě a pomrkává přitom na vás, můžete přemýšlet právě o tomhle Fordu. A hned vám řekneme proč.
Jistě, není tak silná, jako ST předchozí generace. Takže proč o ní tak básníme? Zatím má pod kapotou nejsilnější motor, jaký ve Fiestě můžete mít. Tedy čtrnáctistovku odladěnou k výkonu 96 koní. A jestli je vám to málo, pak si počkejte na šestnáctistovku. A pokud potřebujete výkonu dvojnásobek, pak se samozřejmě modlete, aby Ford přišel i s nástupcem nádherně fungující Fiesty ST.Technika
Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Motor tedy pravda zrovna není to, proč si její jméno vytetujete na rameno. Jestli s ní budete chtít jezdit rychle, budete ji vytáčet aspoň k pěti tisícům. Příjemně ožije nad hranicí tří a půl tisíce otáček. Dvojka je možná zbytečně dlouhá, takže v nízkých rychlostech vám nedá zrovna tu nejlepší dynamiku, tedy ve městě. A třeba Toyota Yaris s jedna trojkou pod kapotou a šestikvaltem se zdá být dravější. Motor ale točí až k hranici 6700 otáček, takže když budete potřebovat, máte prostor, kde výkon dolovat. Prostě je škoda, že Ford do Fiesty nemontuje šestikvalt. Ten by nejen dodal na dynamičnosti, ale Fiesta by pak byla i použitelnější na dálnici.
Při tachometrových 140, tedy reálných 130 km/h, totiž motor točí zhruba 3800 otáček. A ne, že by vyloženě hlukem obtěžoval, jen vám jízda nebude připadat tak komfortní. Díky malým rozměrům auta a tedy i rozchodu a rozvoru, je pak jízda na dálnici trochu uskákaná. Ale to k menším autům patří odjakživa. Dálniční létání prostě není tou disciplínou, kde si libuje, i když papírově umí čtrnáctistovka Fiestu vybičovat ke 175 km/h. Po městě s ní budete jezdit asi za 8,5 litrů, vaše přítelkyně to ale dá za 7. A podobné to bude i na dálnici, mimo město pak počítejte se šesti litry na 100 km.Na silnici
Proč se nám ale tahle Fiesta tolik líbí? Je to díky jejímu podvozku. Ten funguje ve městě jedním slovem fantasticky. Prostě tak, jak by měl u každého menšího auta. Nerovnosti žehlí tak, že by se za to nestyděla ani větší auta. Městskou dlažbu filtruje tak, že podle nás ve své třídě nemá konkurenta. A mimo město díky příplatkovým šestnáctkám nabízí tak akorát prostoru pro případně rychlejší průlety zatáčkami. A budete si jen o to více uvědomovat, jak skvělé je v zatáčkách řídit auto vážící kolem tuny.
Ani dobrý podvozek ale nestačí na to, aby auto bylo opravdu dobrým. Tím chybějícím pilířem je řízení. A to je tady dobré. Ne nejlepší, ale dost dobré. Posilovač je nastaven na danou třídu rozumně, tedy rozhodně není přeposilovaný. Pravda, mohl by být především v neutrální poloze o něco více upovídaný, ale není to tak hrozné, abyste na to mysleli pokaždé, kdy trochu zrychlíte.Prostor a výbava
Ale vzhledem k tomu, v jak malém autě tu sedíme, nás překvapila další věc. A tou je interiér. Jak vidíte, celá palubka má nestandardní barvu, která ladí k laku karoserie a dostanete ji bez příplatku. Stejné je to i se sedačkami, ty jsou barevně odladěny podobně. Většina z plastů palubní desky je měkčená, takže se spolehněte, že tu ani ve městě nic nebude povrzávat. Prostoru tu je tak akorát, na předních sedačkách se i trochu lépe živený já, cítím naprosto pohodlně. Za volantem si rozhodně najde dobrou pozici každý, pomůže vám k tomu výškově nastavitelná sedačka i volant, který si samozřejmě můžete přitáhnout i více k tělu. Místa nad hlavou tu je dostatek. V zadu to už není takové terno, ale s tímhle autem asi nebudete jezdit běžně ve čtyřech. Na kratší cesty je ale Fiesta jako dělaná.
Tenhle konkrétní kus je podle nás vybaven přesně tak, jak by si to asi každý majitel přemýšlející o Fiestě přál. Máme tu plasty kolem auta, které Fiestě rozhodně sluší a odpovídají tomu reakce kolemjdoucích. Překvapivě po ní pokukuje leckdo. Sada Sport, jak mu u Fordu říkají, obsahuje jinou mřížku chladiče, přední spojler, zadní větší spojler, zadní nárazník s imitací difuzoru a za to celé budete muset zaplatit 12.500. Podle ceníku utratíte dalších 21 tisíc za šestnáctipalcová kola a 15500 dáte za tenhle čtyřvrstvý metalický lak Hot Magenta. Ten po umytí dělá na slunci s vašima očima takové věci, že by se za to nemusely stydět některé halucinogeny. No a jestli budete chtít pokračovat ve šperkování vaší Fiesty ještě chvíli, můžete utratit 5500 za tmavá zadní okénka, dalších 5000 za jejich elektrické ovládání, 2000 za velurové koberečky a 2500 za kovové pedály. Jestli budete chtít ušetřit a obejdete se bez zadních dveří, pak vám třídveřová varianta ušetří ve výsledku ve stejné specifikaci 15.000 Kč.Verdikt
Je nám jasné, že Fiesty v téhle ceně u nás tak často, jako třeba v Německu, nepotkáme. Bez příplatků vás totiž verze Titanium přijde s aktuální dvanáctitisícovou slevou na 339.900 Kč. Za to dostanete k Fiestě rádio s CD přehrávačem, manuální klimatizaci, přední a boční airbagy a kolenní airbag řidiče, palubní počítač, kožený volant a hlavici řadící páky, mlhovky, chromové doplňky karoserie a patnáctipalcová kola.
Naše Fiesta ale k tomuhle základu přihodila 63.000 za zmíněné příplatky. Takže výsledná cena se vyšplhala na 402.990 Kč, za což už pořídíte Focus. Může se to zdát hodně, ale když je utratíte, buďte si jisti, že vám to Fiesta svým charisma, stylovostí, kvalitou zpracování, příjemně nastaveným podvozkem a řízením vrátí. Budete s ní totiž spokojeni pokaždé, kdy si sednete za její volant. Nebo když si vzpomenete na to, že vám tak povedené auto stojí před domem.
Roman Trojna
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,2 s |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1388 |
Kompresní poměr | 11:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 76 x 76,5 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 71 kW / 96 k při 5750 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 128 Nm při 4200 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 98 k/t |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,5 / 4,6 / 5,7 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 45 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3958 |
Šířka (mm) | 1722 |
Výška (mm) | 1481 |
Rozvor náprav (mm) | 2489 |
Provozní hmotnost (kg) | 979 kg |
Celková hmotnost (kg) | 1495 kg |
Zavazadlový prostor (l) | 281 / 965 |
Ceny | |
Základní cena modelu | akční cena 339 990 Kč |