Ford Fiesta 1.6 Duratec

Všichni vyšilují z downsizingu a jakmile nemáte půlválec 0,3 l s osmi turby, jako byste nebyli. Ford ale pořád sází na klasiku. A to je dobře!

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.6

RADOSTI
Živý motor; vyvážené řízení; hravý podvozek; kultivovanost; pocit, že skutečně řídíte

STAROSTI
Při couvání z ní nic nevidíte; všichni chtějí tříválce a diesely

Zpředu se ozývá jadrný zvuk a ručička otáčkoměru míjí číslici 4, hned pět a za chvilku 6. Přichází čas řadit a celé se to opakuje znovu. A pak ještě jednou. A zase. A tak pořád dokola. Být někde na zatočené okresce nebo na okruhu, nebylo by nic neobvyklého na tom, že neustále řadím sem a tam, ale přede mnou je volná rovná silnice. Přesto mě atmosférický motor pod kapotou Fordu Fiesta baví tolik, že si prostě jen tak řadím nahoru dolů, abych si mohl vychutnat syrový zvuk sání.

Vždyť už i Volkswagen Golf, tedy o segment výše postavené auto, nabízí menší benzínové motory než tato Fiesta (nepočítám vrcholný Golf GTI). Za to může hysterie okolo emisí céódva, tady plynu, který se v přírodě vyskytoval vždycky a příroda si s ním vždycky poradila. Třeba kytičky mají CO2 rády a pochutnávají si na něm, zatímco z něj vyrábí kyslík, který my dýcháme nebo používáme k provedení spalovacího cyklu v motoru. Tím zase CO2 zpátky kytičkám vyprodukujeme a celý cyklus se uzavírá…Osobní automobilová doprava se na celosvětové produkci CO2 podílí několika málo procenty, jenže obchod se strachem byl vždycky velmi výnosný. Proto je snadné rozšířit demagogii ohledně škodlivosti v přírodě přirozeného plynu a ještě snadnější je na ní vydělávat. Automobilky tak začaly utrácet ohromné sumy, aby snížily produkci CO2 osobních aut o pár gramů. A výsledkem jsou třeba hybridy, kvůli jejichž bateriím se těží nikl v povrchových dolech a zamořují se stovky čtverečních kilometrů půdy.

Dalším důsledkem je výnosný obchod s biopalivy. Politicky přikázat přimíchávání vyššího podílu biosložky do benzínu je jednoduché – co naplat, že to ničí naše motory, zvyšuje spotřebu (a emise) a zdražuje benzín nebo naftu. Hlavně, že si Babišové namastí kapsu. To, že pak nebudeme mít co žrát, protože zamědělci upřednostní pěstování výnosnějších „palivových“ plodin, nikoho nezajímá.

Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Fiesta fotogalerie

Ale to jsme se dostali někam úplně jinam. Mě jen mrzí, že kvůli všem těm nesmyslům ohledně CO2 a neexistujícímu globálnímu oteplování přicházíme postupně o auta jako je Ford Fiesta 1.6 Duratec. Tohle auto má přitom v kolonce normované kombinované spotřeby hodnotu 5,8 litru na 100 km, což není úplně tak daleko od pravdy, když jezdíte normálně. Na rozdíl od všech těch downsizovaných oturbovaných ekomotorů, které slibují nereálné hodnoty spotřeby, ale ve skutečnosti s nimi jedete za dvojnásobek.

Šestnáctistovka pod kapotou Fiesty má charakter, gule a vůbec se chová jako motor v nějakém hothatchi. Nechá se točit, vydává moc příjemný zvuk a řidiče přímo svádí, aby pracoval s každou otáčkou klikové hřídele, aby nechal i ty nejjemnější záchvěvy vzniklé zážehem atmosféricky nasáté směsi benzínu a vzduchu proniknout hlubo do morku kosti. Nechat motor v takovém autě se válet někde kolem 1500 otáček a pak po přidání plynu čekat, než se roztočí turbo, by byla škoda. Sedíte totiž na jednom z nejlepších podvozků mezi malými auty, který si nechá líbit i takové nepatřičnosti jako odstavení zádi v rychlé zatáčce po ubrání plynu. V hodně utažených zatáčkách zas Fiesta 1.6 přizvedává vnitřní zadní nezatížené kolo, jako když si pejsek značkuje teritorium.Dobře, Ford Fiesta není až tak „motokároidní“ jako Mini Cooper, ale její živost a hravost všechny skutečné soupeře převyšuje. Přitom se kultivovaností vyrovná nejlepším, třeba Volkswagenu Polo či Opelu Corsa. Jenže Fiesta ke kultivovanosti přídává i něco, čemu se říká „zábava za volantem“ nebo „schopnost potěšit řidiče, který nechce v autě jen sedět a vézt se z A do B jako nějaká cvičená pokusná opice (nebo poslušná ovce, chcete-li)“.

Nebudu se vám divit, když budete kvůli Fiestě 1.6 Duratec ráno vstávat o půl hodiny dříve, jen abyste mohli jet do práce delší cestou. Až tak podmanivé tohle auto je. Pravda, vedle Fabie 1.2 TSI možná budete mít chvílemi pocit, že auto na pětku ze 30 km/h nejede, ale stačí podřadit a vyhnat motor do otáček. Nebojte se s pětistupňovou manuální převodovkou pracovat. Ta má sice krátké odstupňování a na dálnici by šestka přišla vhod, ale dá se to vydržet. Hluk uvnitř není tak velký a auto kvůli tomu není nekomfortní.Cestovní pohodě v testovaném autě přispívá i tempomat, jen ty poněkud pouťové barevné detaily bych mít nemusel. Uznávám ale, že se interiér Fiesty lidem obecně líbí. A navíc je docela kvalitní, i když tu a tam najdete levnější detail, který svědčí spíše o ledabylosti dělníků u montážní linky. Třeba plast kolem sloupku řízení se celý podivně hýbal a ani slícování centrální konzole nebylo úplně nejlepší. Produkty VW jsou v této oblasti přeci jen blíže prémiovějším autům. Až ale znovu roztočíte motor a necháte párkár v zatáčce odsadit zadní nápravu, bude vám levný drnčící plast někde v útrobách palubní desky fuk.

V reálném světě vás tak budou štvát maximálně malá zrcátka a nemožnost pořádného výhledu vzad, což ale v úzkých mezerách vyřeší parkovací senzory. A stejně se budete pohybovat po normální silnici dost rychle na to, abyste nemuseli situaci za sebou hlídat tak ustavičně jako řidič „ekologického úsporného litrového tříválce„, který kvůli snaze udržet tempo aspoň s pomalejší součástí provozu nejede za slibovaných 5 litrů, ale za nějakých devět deset…Ford Fiesta 1.6 Duratec stojí v pětidveřovém provedení v akci 354 990 korun, tedy o 40 000 korun méně proti oficiální ceníkové ceně. To už je slušná nabídka za docela dobře vybavené auto, protože nejsilnější benzínový motor je k dispozici pouze s nejvyšším stupněm výbavy Titanium. Příplatkové položky z paketu Individual za 50 000 korun obsahují z funkčních prvků jen slušná sportovní sedadla, ale bez těch detailů se člověk určitě obejde.

A pak je tu věc spotřeby paliva. Jak už jsem psal, s novými přeplňovanými downsizovanými motory se oficiálním hodnotám spotřeby přiblížíte jen velmi těžko. S touto Fiestou se ale v reálném světě dá jezdit za 6 litrů a i když motor držíte v oblasti blízké červenému poli častěji než obvykle, za více jak 8,5 litru nepojedete. Pamatuji si, že slabší Fiesta 1.4 jezdila také za osm litrů, ale výkon jí citelně scházel. Tenhle motor je ale na auto naprosto dostačující.

Verdikt
Jestli se považujete za nadšence a skutečně rádi řídíte, těžko najdete v současné nabídce automobilek v segmentu B lepší auto. Ford Fiesta k tomu ještě přidává atraktivní design a dostatečnou míru kultivovanosti a pohodlí. Ve finále se i akční cenovka 354 990 korun zdá jako adekvátní, proto nemohu proti Fiestě 1.6 říci ani popel. Je to vážně moc dobré auto.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)88 kW / 120 k
Točivý moment (Nm)152 v 4050 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)115
0-100 km/h (s)9,9
Nejvyšší rychlost (km/h)193
Spotřeba paliva (l/100 km)7,9 / 4,6 / 5,8
Objem nádrže (l)42
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3958
Šířka (mm)1722
Výška (mm)1481
Rozvor náprav (mm)2489
Provozní hmotnost (kg)1045
Celková hmotnost (kg)1500
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)520
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)281 - 965
Ceny
Základní cena modelu199 990 Kč
Základní cena test. verze354 990 Kč (Akční cena)
23.3.2011 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist