autoweb.cz > Ford > Ford Fiesta > Ford Fiesta 1.0 EcoBoost PowerShift (2014)
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost PowerShift (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Tichý a nadmíru kultivovaný motor; hravý podvozek; slušně fungující převodovka
STAROSTI
Cena; spotřeba hodně odvislá od jízdního stylu
Downsizing je fenomén dnešní doby. Jestli ale dává motor o malém objemu někde smysl, tak jsou to malá auta. Třeba jako Fiesta. Tedy, ne že by Fiesta byla nějak miniaturní, kdyby se postavila vedle úplně první generace, jen stěží by vás napadlo, že jsou obě auta nositeli stejného jména.
Na poměry dnešní doby ale malá je, ve městě se s necelými čtyřmi metry délky vměstná do míst, na která musejí majitelé všelijakých SUV zapomenout. S koly téměř v rozích je parkování hračka, jen výhled dozadu není kvůli malému oknu úplně ideální. To ale naštěstí v testovaném autě řešily parkovací senzory.
K samotnému interiéru se dostanu později, teď se sluší krátce odbýt zevnějšek auta. A to hned z několika důvodů. Třeba že na Fiestě není od předloňského faceliftu nic nového, především však proto, že v tmavě purpurovém odstínu mi v autě bylo poněkud .. ehm, horko. Paleta barev je naštěstí rozsáhlá natolik, že si v ní podle svého vkusu vybere křehká dívka i alfa samec.
Že byl náš konkrétní kousek šitý na míru spíš něžnějšímu pohlaví, nakonec prozradila i přítomnost dvouspojkové automatické převodovky, kterou Ford ve svých materiálech označuje pod jménem PowerShift. Ta je krom vrcholné verze ST zároveň jedinou cestou, jak do auta vměstnat šest stupňů, všechny ostatní motorizace se totiž jinak spoléhají na pětistupňový manuál.
Ještě docela nedávno byla zmíněná převodovka spojena s atmosférickou šestnáctistovkou, v současnosti už ji ale pořídíte výhradně v kombinaci s litrovým tříválcem EcoBoost o výkonu 100 koní a 170 Nm. Není ale důvod truchlit, protože tříválec je přinejmenším stejně povedený. Vzhledem k tomu, že točivý moment vrcholí už v 1400 otáčkách a neklesne až do 4000 ot./min, působí motor subjektivně daleko silnějším dojmem.
Co překvapí už od nastartování, je opravdu působivá kultivovanost a ticho. Nejen na motor s lichým počtem válců, ale obecně. Nejinak je tomu i při samotné jízdě, kdy hluk motoru dostatečně izoluje poctivá vrstva odhlučnění a převodovka. Ta ho až na naprosté výjimky nenechá podívat se do vysokých otáček, kde už motor absenci jednoho válce nedokáže zastřít. Samotná změna převodových stupňů probíhá rychle a hladce, takže není důvod nenechat mozek převodovky odvádět svoji práci.
Pokud ale budete chtít, můžete. Pádla pod volantem byste tady hledali marně, solidní náplastí je kolébkové tlačítko na řadící páce, skrze které můžete převodovce okamžitě poradit ten správný převodový stupeň. Pozitivní je, že páku není potřeba nikam přesouvat, ono ostatně ani není kam. Převodovka disponuje ještě sportovním režimem, zcela manuální byste však u ní hledali marně. Ničemu to ale nevadí, protože jak už jsem říkal, převodovka funguje ve většině těch případů, kdy jen proplouváte provozem, naprosto nerušivým dojmem.
Čím více od ní ale budete chtít, tím méně vám toho bude schopna nabídnout. V ostřejším tempu ji rychle vyvedete z jistoty, osobně si ale nemyslím, že tohle je zrovna to, co by si auto zasloužilo vyčítat. Nesportovní auto zkrátka jezdí nesportovně, jakkoli by mohl výborně naladěný podvozek naznačovat opak. Pro takové řidiče je tady v lepším případě jakákoli jiná motorizace s manuálem, nebo ještě lépe, skvělá verze ST.
Přeplňovaný tříválec si navíc v takovém případě žádá o násobně více paliva, než je udávaných 4,9 l/100 km v kombinovaném režimu. Já jsem se ve vyloženě městském provozu pohyboval okolo 8 l/100 km, s lehčí nohou by ale nebyl problém dostat se pod sedm, mimo město počítejte s přibližně šesti litry na sto.
Nakousnul jsem podvozek, ten byl na šestnáctipalcových kolech o něco méně pohodlný než třeba u nedávno testovaného Pola. Pořád ale nabídne solidní míru komfortu, ke které Ford přimíchal schopnost vtáhnout řidiče do děje. Asi jako když do čokolády přimícháte lžičku wasabi. Fiestu je radost vodit zatáčkami i kvůli slušnému řízení, které sice nepůsobí tak mechanicky jako v minulosti, ale pořád klade poměrně slušný odpor a má velmi strmý převod.
Do oblouků se auto ochotně skládá i s přispěním dobře naladěné zadní nápravy, která auto pomáhá stáčet okolo své osy. Lidé zodpovědní za podvozek si zaslouží pochvalu i za to, že Fiesta na nerovnostech prakticky neodskakuje, ale sveřepě se drží daného směru, což v téhle kategorii rozhodně není samozřejmostí.
Standardem naopak bývají všelijaké dotykové displeje s tunou aplikací, možností měnit zvuk motoru nebo si stahovat aplikace. A na to Ford nemá odpověď. V tomhle ohledu působí poněkud archaicky, ale řadě z vás bude jistě vyhovovat, že je v autě jen to podstatné a máte si “co zmáčknout”. Ohranou písničkou ale pořád zůstává chaotické ovládání rádia, které je tím jediným, co mi uvnitř nesedělo. Materiály nebo slícování, nic z toho mě nijak nepohoršovalo, interiér je příjemným místem k žití.
Ten největší zádrhel Fiesty jsem si ale záměrně nechal až na samý konec. I z toho důvodu, že závěr testu obvykle patří ceně. A ta může v tomhle konkrétním případě představovat ten největší kámen úrazu.
Základní cena třídveřové Fiesty s atmosférickou dvanáctistovkou o výkonu 60 koní je 218 990 Kč, litrový EcoBoost s pěticí dveří a solidní výbavou Trend už ale přijde na 303 990 Kč. A pokud budete prahnout i po automatické převodovce, čeká vás na faktuře částka přinejmenším 343 990 Kč.
Náš kus přijel ve vyšší výbavě Titanium, která částku navýší o snesitelných 26 000 Kč a autu přidá kola z lehkých slitin, přední světla s LED, mlhovky nebo útulnější osvětlení interiéru. K tomu byl testovaný kus ještě vyšperkovaný o spoustu dalších prvků z příplatkové výbavy, některé z nich by se daly oželet, ale minimálně sada Winter s vyhřívaným čelním sklem a předními sedadly za investici 9800 Kč stojí, stejně jako sada City se zadními parkovacími senzory a automaticky sklopnými zrcátky za 6500 Kč.
To a mnohem více však vyhnalo celkovou částku na 415 090 Kč, za což, pokud budete uvažovat čistě ekonomicky, dostanete “málo auta”. Když se ale podíváte ke konkurenci, tak se s požadavkem na dobře fungující automatickou převodovku (čímž vypadnou zoufale fungující robotizované manuály) všude dostanete na dost podobnou sumu. Samozřejmě pokud je vám jedno, jak auto řadí, hlavně že to zvládá tak nějak samo, nakoupíte i levněji.
Verdikt
Automatické převodovky v malých autech často bývají koncentrovaným neštěstím. Ve Fiestě ale funguje skvěle, což společně s povedeným vzhledem a skvělým podvozkem tvoří dobře fungující celek. V cestě za úspěchem autu stojí jedině vyšší cena, ke které stačí přihodit jen málo a dostanete o třídu větší auto. Pokud ale chcete skvělé auto do města, ve kterém nebudete muset zavadit o řadící páku, jste na správné adrese.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 999 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Pneumatiky vpředu | 195/45 R16 |
Pneumatiky vzadu | 195/45 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 74 kW / 100 k v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 170 Nm v 1400 - 4000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 10,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,6 / 3,9 / 4,9 |
Objem nádrže (l) | 42 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 3969 |
Šířka (mm) | 1722 / 1978 (bez / se zrcátky) |
Výška (mm) | 1495 |
Rozvor náprav (mm) | 2489 |
Provozní hmotnost (kg) | 1178 |
Celková hmotnost (kg) | 1575 |
Zavazadlový prostor (l) | 290 / 974 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 218 990 Kč (1.25 Duratec, 3D Ambiente) |
Základní cena test. verze | 343 990 Kč (1.0 EcoBoost, 5D Trend) |
Cena testovaného vozu | 415 090 Kč |