autoweb.cz > autosalon > Autosalon Frankfurt > Ford 1.0 EcoBoost: 120 asketických koní
Ford 1.0 EcoBoost: 120 asketických koní
Nabídka motorů EcoBoost sahá ke třem a jedné polovině litru (v Americe), až dosud však byla vzhledem k svému potenciálu zbytečně chudá na dolním konci. Nejmenší přeplňovaný motor Fordu měl 1,6 litru. Ve Frankfurtu se proto představil nový litrový tříválec. Stejně jako ostatní EcoBoosty má turbo a přímé vstřikování, díky nimž dokáže vyvinout skvělých sto dvacet koní, případně jen sto, pokud by se vám vrcholná verze zdála zbytečně silná.
Nový tříválec má už za pár měsíců pohánět obrovský (vzhledem k objemu) Ford Focus. Bude proto potřebovat nejen výkony, ale také rychlé reakce a spousty točivého momentu. V to první můžeme jen doufat, nejspíš to nebude žádná sláva, ale Ford argumentuje malou setrvačností kompaktního turba, které dožene své rozměry schopností točit se rychlostí až 250 000 otáček za minutu. Silnější z verzí motoru pak nabídne slušný točivý moment 170 newtonmetrů, a to kdekoli mezi 1300 a 4500 otáčkami za minutu (otáčkami klikové hřídele, pochopitelně).Na měření spotřeby motoru jako takového žádná metodika neexistuje, přesná čísla proto uvidíme až počátkem příštího roku, kdy se v Evropě představí první tříválcový Focus. Ford však slibuje emise pod 120 gramů na kilometr u obou verzí. To je slušné vzhledem k tomu, že jednotky mají podobný výkon – vezmeme-li v úvahu průběh, budou dokonce lepší – jako stávající motory 1.6 a 1.6 Ti-VCT. Slabší z ecoboostů dostane standardně pětistupňový manuál, silnější šestistupňový.
Ještě příští rok tříválcové EcoBoosty zamíří také do MPV C-Max a později do menšího B-Maxu (až dorazí). Paradoxně se nikde nepíše o Fiestě a chystaném nástupci modelu Ka, které by byly pro malý litrový motor skvělými hostiteli. Jistě se dočkáme i těchto kombinací. A zajímavé věci uvidí také Američané, kteří litrový Focus dostanou také. Bude zábavné sledovat, jak země posedlá objemem zareaguje.
autoweb.cz