autoweb.cz > Ford > Řídili jsme: Ford Fiesta Cup
Řídili jsme: Ford Fiesta Cup
Já bych se teď rád k projížďce se zajímavým hatchbackem vrátil. Fiesta Cup se jezdil, pokud se nepletu a paměť mi slouží tak jak má, začátkem devadesátých let, a tomu také odpovídá to, že Fiesta, o které je řeč, je zástupcem čtvrté generace před faceliftem.
Zvenku je stroj dost „opotřebovaný,“ pokud bych měl volit vlídná slova a vzhledem k tomu, co má za sebou, se nelze divit. Nejdříve závodní nasazení a pak služba veřejnosti – tuhle Fiestu si totiž může půjčit na okruhu v Sosnové každý.I uvnitř vozu je toho jen velmi málo, o čem by se dalo mluvit, interiér je „vyrabovaný,“ což chápejte tak, že při přestavbě na závoďák zmizelo vše nepodstatné a naopak se v interiéru objevily nutné prvky jako je bezpečnostní rám, závodní volant Sparco, šestibodový pás u řidiče i spolujezdce, závodní sedačka. A otáčkoměr, kterému se občas nechce a přesvědčíte ho jen lehkým ťukancem…
Ford Fiesta fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Zajímavý je podvozek, „cupový,“ tedy na hony vzdálený tomu, který Fiesta dostala do vínku kdysi dávno v továrně jako sérii, a motor. Původem dvanáctistovka s několika desítkami koní byla sportovními úpravami přeladěna na finální výkon 120 koní. Slušná porce, pokud si uvědomíte, že celé auto váží pouhých 850 kilogramů. Což je, mezi námi, třeba mnohem lepší poměr výkonu a hmotnosti než má současná generace Škody Fabia RS. Takže tady máme velmi lehké, celkem výkonné auto s atmosférickým motorem.
Čímž se dostávám k jádru věci a hlavnímu tématu, o kterém jsem chtěl mluvit. Dal jsem si s Fiestou na dráze pár kol a musím říct, že jsem byl nadšený. Svou bezprostředností mi připomněla mé auto. Tím, že nebyla obtěžkána žádným elektronickým systémem, tím, že člověk musel bedlivě sledovat otáčky tak, aby včas u pěti tisíc přeřadil na další stupeň e a motor nepřetočil, nutností hlídat, aby zároveň neklesla ručička otáčkoměru pod optimální mez a auto nepřišlo o dynamiku. Jako v autoškole závodnické jízdy.
DOPORUČUJEME: Jak být lepším řidičem – přetáčivost
Do zatáčky, přibrzdit, podřadit přesně tak, aby motor „čekal“ ideálně roztočený na to, že na apexu budu povolovat volantem a přidávat plyn. A Fiesta se krásně vynese k protějšímu okraji oblouku, překoná rovinku a před nájezdem do další zatáčky nastává stejná řidičská procedura. Skvělá, zábavná a prudce návyková. V autě, které má cenu hromady kovového šrotu a které se svou oprýskaností stydí před moderními stroji. Ovšem jen do chvíle, než je nechá na dráze za sebou (pokud jde o srovnatelné výkony) nebo je předčí jízdními vlastnostmi (to když by měla konkurence co do počtu koní opravdu navrch).Přeženete to s nájezdovou rychlostí a rozhodnete se v zatáčce přibrzdit? Zadek se utrhne tak rychle, že pokud to nečekáte, nebo jste, bez urážky, začátečník, dostanete okamžitě hodiny, nebo vyletíte po přídi ven – záleží na tom, jak moc se vám podaří do krizové situace řidičsky zasáhnout. Skvělé je, že tím vším se člověk učí a že veškeré tohle ježdění probíhá za celkem nízkých rychlostí. Tedy, ehm, nízkých… pokud chcete a myslíte si, že máte auto v ruce, můžete se pokusit překonat rekord dráhy, který je 47,76 sekundy. A to je pak už vážně kalup.
Nicméně abych se posunul k nějakému závěru. Ford Fiesta, který v Sosnové půjčují, není výstřelkem moderní techniky a to je dobře. Vlastně nemá pod kapotou nic z moderních (bezpečnostních a pomocných) systémů a tak je jen na řidiči, jak se dokáže s autem sžít a jak si to s Fiestou užije. A co víc, je to ideální „učební pomůcka“ pokud by někdo chtěl začít jezdit nejen sportovně, ale vůbec toužil přijít na kloub jízdě jako takové, nezatížené technologiemi a ovlivněné pouze řidičem a fyzikálními zákony. Nebyla to nejlepší jízda mého života, to určitě ne, ale rozhodně tohle svezení stálo za to.
Filip Rakovan
ČTĚTE TAKÉ: Staňte se závodníkem, pomocí počítačové hry!