autoweb.cz > Fiat > Fiat Sedici > Fiat Sedici 2.0 JTD Multijet 4×4
Fiat Sedici 2.0 JTD Multijet 4×4
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Poměr cena/hodnota; slušné jízdní vlastnosti; dobrý motor
STAROSTI
Krom levných plastů a pozice za volantem vlastně nic zásadního
Právě jsem odevzdal klíčky od podivného bílého Fiatu a neustále nemohu přijít na jakýkoli pádný argument proti jeho koupi, pokud chcete prostorné levné auto s pohonem všech kol a schopností zvládnout polní cesty. Nestává se mi, abych míval z podobných aut tak dobrý pocit, o to více mě překvapuje, že se jedná o Fiat, navíc s dieselem a snahou tvářit se aspoň trochu jako SUV.
Fiat Sedici (čti „sedýči“, což italsky znamená šestnáct, tedy jako 4×4) prošel nedávno omlazovací kúrou, která se dotkla prakticky jen designu přední části auta a techniky pod kapotou. A právě nový motor 2.0 JTD Multijet je v útrobách tohohle testovaného Fiatu, kde nahradil starší a slabší jednotku 1.9 JTD.
Uvnitř se také odehrály nějaké změny, ale protože jsem se s tímhle autem setkal vůbec poprvé v životě (pro mě je to skutečně První jízda), nedokázal jsem hned poznat, co je nové a co ne. Možná to bude tím, že interiér působí poněkud staře a jednoduše. To ale neznamená, že by nebyl na poměry Fiatu dobře sestavený a z ucházejících materiálů, i když tvrdé plasty přeci jen převažují. Aspoň ale působí vnitřek dojmem, že vydrží hulvátské zacházení a nebude mu vadit, když dovnitř polezete v zablácených holínkách.Z ergonomického hlediska vás bude štvát patrně jen výškově nastavitelný volant, takže v autě budete sedět jako v dodávce. Bohužel Fiat Sedici patří k těm autům, u nichž se správná pozice za volantem hledá dost těžko. A nutit někoho, aby se odnaučil 5 častých způsobů sezení za volantem, když má takovéhle auto, je potom přetěžký úkol. Je zvláštní, jak někteří výrobci na důležitost správného, pohodlného a uvolněného sezení za volantem kašlou…
Ale mohlo by to být i horší. Na dodávkoidní pozici se dá zvyknout a, na druhou stranu, máte díky ní z auta docela dobrý výhled. Tedy, pokud se nepotřebujete dívat šikmo vpřed, protože tlusté a divně tvarované A-sloupky vám schovají klidně i menší auto, natož motorku. A vysvětlujte pak motorkářovi, že jste ho neviděli, ale že za to nemůžete vy, nýbrž nedbalý konstruktér.Po rozjezdu si uvědomíte, že tenhle Fiat je nějaký jiný. Ono to bude mít pravděpodobně souvislost s partnerstvím značky se Suzuki, které na lince v Maďarsku vyrábí prakticky totožný model Suzuki SX4. Fiat se vůbec chová více jako třeba Swift, takže dostanete „postaru“ mechanické a velmi příjemné řízení, solidně nastavený podvozek a ochotu nechat se řídit plynem. Je to zvláštní, ale jízda s Fiatem Sedici není nijak otravná, ba dokonce jsem se přistihl, že mne občas i baví.
Svůj podíl na tom ale nemá jen dobré řízení a nefiatovsky nastavený podvozek. Částečně se na dobrém pocitu z auta podílí i motor. Nová jednotka 2.0 JTD je oproti staršímu motoru 1.9 JTD lépe utlumena a nástup výkonu je mnohem plynulejší a jemnější. Sice zemědělský projev nezmizel úplně a při městských rychlostech vás provázet bude, ale v rychlostech nad nějakých 70 km/h už se motor uklidní a Fiat Sedici se začne projevovat jako celkem kultivovaný cestovatel.Pohodě na cestách přispívá i dobře poskládaná šestistupňová manuální převodovka, která nejen, že pomůže snížit hluk uvnitř auta a cestování rychlostí kolem 120 km/h po dálnici se tak stane příjemnou kratochvílí, ale projeví se i slušnou spotřebou paliva kolem 6 litrů nafty na 100 km. Kultivovanost Golfu nebo Cee’du však nečekejte, nicméně na poměry levných SUV působí Fiat Sedici lépe než jen průměrně.
Pohon čtyř kol budete na silnici potřebovat jen pár dní v roce, ale je dobré vědět, že třeba prašnou cestu nebo mokrou lehce rozbahněnou louku auto zvládá s přehledem. Pohon všech kol sice není kdovíjak sofistikovaný, ale nemůžete za tyhle peníze chtít něco na způsob xDrive od BMW. Po neuplužené zasněžené silnici se díky němu domů dostanete a to bude zákazníkům bohatě stačit.Asi se ptáte, kolik za to všechno zaplatíte. Základní Fiat Sedici s pohonem předních kol (vlastně by se tak neměl jmenovat Sedici ale jen Fiat Otto, jako 4×2, tedy osm) stojí 369 900 korun, ale Fiat nabízí akční slevu 30 000 korun, takže úplný základ s klimatizací a celkem bohatou výbavou zní jako férová nabídka. Diesel 2.0 JTD Multijet s pohonem 4×4 a výbavou Dynamic pořídíte po slevě od 471 900 korun a v nejvyšší výbavě Emotion, kterou jsme testovali, od 509 900 korun, taktéž po slevě.
Verdikt
Navzdory očekávání není Fiat Sedici 2.0 JTD Multijet auto, které by spadalo do slabšího, sotva snesitelného průměru. Ve skutečnosti je docela schopné a jízda s ním není otravná. Peníze hrají při výběru tohohle auta roli a případný zákazník se za svůj půlmilion může těšit na velmi kompetentní auto. Takhle dobře vybavenou čtyřkolku, navíc s celkem slušným motorem a jízdními vlastnostmi, bude za podobné peníze jinde hledat jen těžko.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 99 / 135 v 3500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 v 1500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 100 |
0-100 km/h (s) | 11,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 180 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,0 / 4,6 / 5,4 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4115 |
Šířka (mm) | 1745 |
Výška (mm) | 1620 |
Rozvor náprav (mm) | 2500 |
Provozní hmotnost (kg) | 1350 |
Celková hmotnost (kg) | 1810 |
Zavazadlový prostor (l) | 270 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 339 900 Kč |
Základní cena test. verze | 471 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 536 300 Kč |