autoweb.cz > autosalon > Autosalon Frankfurt > Fiat Panda se (konečně) dočká třetí generace
Fiat Panda se (konečně) dočká třetí generace
Nejmenší a nejlevnější model Fiatu se ve Frankfurtu konečně dočká tolik potřebného nástupce. Pandu nečekaně odsunul na druhou kolej fenomenální úspěch nové pětistovky, ale prodeje nezadržitelně míří k samému dnu, a tak se také Fiat Panda blíží generační obměně. Podle Italů čeká auto „obrovský skok co se komfortu, techniky a bezpečnostní výbavy“.
Fiat si nedal s výměnou Pandy načas poprvé. Za 31 let existence modelu bude auto vystavené ve Frankfurtu vlastně teprve třetí generací vozu, který se nesmazatelně zapsal do paměti celých generací. Jako vždy i tentokrát zůstane Panda věrná myšlence vměstnat co nejvíc prostoru do co nejmenší karoserie. Její parketou je praktičnost – o módu se v italské stáji stará pětistovka.Pragmatický přístup k věci je důvodem, proč se nové auto představí jen s pěticí dveří. Proti malé současné Pandě (také výhradně pětidveřové) povyroste malý Fiat o víc než deset centimetrů do délky (bude mít 3650 mm), přidá trochu šířky, která mu tolik chyběla v interiéru (o 62 mm na 1640 mm) a bude také o centimetr vyšší (1550 mm). Zadní sedadla nejenže půjdou sklápět jako dosud, budou navíc posuvná.
Pod kapotou nás překvapení nečeká, objeví se tu nejmodernější motory Fiatu v čele s dvouválci TwinAir o výkonech 65 a 85 koní. Silenější jednotku známe z pětistovky, slabší motor bude nový, se shodným objemem 875 krychlových centimetrů, ale bez turbodmychadla. K dispozici bude také starší atmosférická dvanáctistovka se sedmdesáti koni. Samozřejmostí je nasazení dieselu 1.3 MultiJet, tentokrát se stop-startem v základu. V budoucnu se v nabídce objeví několik dalích motorizací včetně verzí na různá paliva.Auto nastoupí cestu světem jako předokolka, ale jako už tradičně se brzy předvede i s pohonem všech kol. Čtyřkolky Fiat jsou v segmentu A malým unikátem, ale svého druhu velmi oblíbeným. Není divu, Panda nemá pohon všech kol na ozdobu. Miniaturní Fiat odjakživa zvládal jízdu terénem se ctí – v roce 2004 byl například prvním městským vozem, který vyšplhal do základního tábora na Mount Everestu (5200 m. n. m.).
Fiat Panda fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Spekuluje se také o ostré verzi, nejčastěji v souvislosti se silnějším TwinAirem o výkonu 105 koní. Ten jistě nebude slabý, vždyť minulá Panda 100HP měla sto koní a byla rychlá víc než dost. Otázkou zůstává, jak se Italové poperou s odezvou malého motoru, která je v současnosti u slabších verzí jednoduše mizerná. Když však přijde na emoce, není radno Fiat podceňovat.
Více čísel a technických údajů se dozvíme už za dva týdny ve Frankfurtu, kde se auto představí světu. Výroba nové Pandy začne v listopadu. Český trh s minivozy silně zaostává za evropským průměrem, ale Fiat Panda se tu vždy prodával relativně dobře, nemuseli bychom na něj tedy čekat dlouho.
autoweb.cz