autoweb.cz > palivo > cena lpg > Fiat Linea (od 2007)
Fiat Linea (od 2007)
RADOSTI
Podélná prostornost, velice živý motor 1.4 T-Jet, příznivé ceny náhradních dílů z druhovýroby, velký zavazadelník, mnohdy příznivé ceny ojetin.
STAROSTI
Nekomfortní otevírání víka zavazadelníku o nějž se ušpiníte, nevalné jízdní vlastnosti, pověst značky.
Sedan Fiat Linea vyráběný v Turecku, rozhodně není častým hostem autobazarů. Spíše potkáte model Grande Punto, jehož podvozkovou platformu tento ital s tureckým pasem využívá. Pokud ale na vůz narazíte, dokáže oslovit nabídkou místa i celkem pohledným designem.
Na druhou stranu trochu klame tělem, protože zatímco podélná prostornost je dobrá, na šířku už interiér tolik místa nenabízí. Přesto se zde čtveřice dospělých cestujících rozhodně tísnit nebude.
Posádka jistě ocení příjemná sedadla, zle nevypadá ani palubní deska. Tu ale tvoří výhradně tvrdé plasty. Že jde o levný sedan se zkrátka nezapře, přesto interiér působí celkem příjemně. Po faceliftu v roce 2012 se zpracování palubní desky zlepšilo. Nakonec změn doznala i po designové stránce. Na tyto automobily v autobazarech ale zatím běžně nenarazíte.Každému nemusí vyhovovat řadicí páka, která by mohla být o něco kratší. Stejně tak výrazné tvarování věnce volantu se nesetká u všech řidičů s pochopením. Zavazadelník o objemu 500 litrů v základním uspořádání je dostatečně velký, ale pochválit nemůžeme jeho otevírání.
Víko není za co vzít a tak musíte strkat prsty do štěrbiny vzniklé mezi ním a zadním nárazníkem, což bez ušpinění ruky zkrátka nezvládnete. Víko lze odjistit jen z interiéru nebo dálkově tlačítkem na klíči.
Ale zpět do vozu. Na vyšší posaz si možná budete muset zvykat. Starší motoristé jej ale jistě ocení, protože jim výstup a nástup do vozidla nebude činit potíže, jako je tomu u automobilů s nízko umístěnými sedadly.Měkčí naladění podvozku znamená solidní tlumení nerovností vozovky, avšak přejezd větších výmolů se neobejde bez citelného zvukového doprovodu. Odhlučnění podvozku zkrátka není nejlepší. Výtku máme také k vysoké hladině aerodynamického hluku při jízdě vyšší rychlostí, tedy po dálnici. Samotné ovládání automobilu pak nijak nevylepšuje tradičně přeposilované řízení.
Držení jízdní stopy v zatáčkách má také do ideálu daleko. Značný náklon karoserie brzo doplňuje nedotáčivost, a tak působí Linea na klikatých okreskách celkem nejistě.
Nejčastěji potkáte vozy vybavené osmiventilovým motorem o objemu 1,4 litru a výkonu 57 kW. Poskytovaných 77 koní bude vyhovovat klidnějším motoristům, kteří nejezdí s více vytíženým vozem. Kdo chce jezdit svižněji, určitě vsadí na silnější pohonnou jednotku 1.4 T-Jet.Přeplňovaný agregát 1.4 T-Jet/88 kW není tak častý, ale při troše snahy najdete na trhu několik vozidel s tímto pohonem. Počítejte ale s vyšší spotřebou (stačí mu Natural 95). Po městě si automobil řekne zhruba o 10 litrů benzinu na každých 100 kilometrů, v kombinovaném provozu bude spotřeba přibližně o litr nižší.
Spořivější motoristé mohou sáhnout po turbodieselu. Od roku 2009 nabízený agregát 1.6 Multijet s výkonem 77 kW ale na trhu ojetin jen tak nepotkáte a od jednotky 1.3 Multijet pracující s výkonem 66 kW zase nelze očekávat žádné atletické výkony.
Tento turbodiesel občas trápí vadná váha vzduchu a pozor si dejte také na stav dvouhmotového setrvačníku. Ten používá i přeplňovaný zážehový motor 1.4 T-Jet. Zatímco na turbodiesel přijde asi 9000 Kč, na benzinový motor se dá pořídit za cenu přibližně o 2000 korun nižší.A co si o Fiatu Linea myslí Martin Saidl, manažer skladových zásob Auto ESA? „Vůz vám může v pohodě sloužit dlouhou dobu. Problém je v detailech, které Lineu degradují. Jeden den vám zatéká do kufru, jiný den přestane fungovat naklápění světla. Jindy si všimnete rozpadlého kabelového svazku, pak vám něco začne vrzat,“ popisuje známé potíže automobilu Martin Saidl.
Objevit se přirozeně mohou také vůle na přední nápravě, nejde ale o typický problém tohoto modelu. „Před koupí vozu prověřte funkci posilovače řízení. Jsou známé případy jeho poruchy a oprava se pak může vyšplhat i přes 20 000 korun,“ varuje zástupce Auto ESA.
Ve zpětném zrcátku
2007 – uvedení vozu na platformě modelu Grande Punto v karosářské verzi sedan, se zážehovými motory 1.4i/57 kW, 1.4 T-Jet/88 kW (od podzimu) a turbodieselem 1.3 Multijet/66 kW.
2009 – nový turbodiesel 1.6 Multijet/77 kW.
2012 – facelift.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP model Linea zatím neabsolvoval
Milan Jirouš