autoweb.cz > Testy automobilů > Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
Každá velká značka má dnes v nabídce alespoň jeden kabriolet, ale na českých silnicích jich stále není moc vidět, i když jejich čísla se začínají pomalu ale jistě množit. V poslední době se rozmáhají hlavně verze s pevnou sklápěcí střechou, která má v zimě nesporné výhody, ale na druhou stranu přidává autu s nadbytečnými plechy a servomotory zbytečnou zátěž navíc. Ortodoxní malé roadstery s plátěnou střechou dnes proto můžete spočítat na prstech jedné ruky.
Kouzlem nechtěného v případě nové řady Barchetty je to, že dlouhodobé finanční potíže Fiatu jí umožnily ponechat si technicky čistou, funkční a nenáročnou podobu, která je nejvěrnější původnímu pojetí kapesního roadsteru, popularizovaného malými anglickými a italskými kabriolety ze šedesátých let. V porovnání s první verzí z roku 1995 je nová řada vizuálně protáhlejší a má ostřejší rysy, které silně pozměnily hlavně čelní masku, ale základní silueta a charakteristická křivka plynoucí od předního nárazníku přes horní část dveří až hluboko do zadního blatníku zůstala beze změny. Střecha se sklápí pod výklopný panel do odděleného prostoru mezi sedadly a kufrem a její sklopení vám po krátké praxi zabere kolem dvaceti sekund. Důležité je, že se střechou i bez ní vypadá Barchetta ze všech stran výtečně. Příplatkový deflektor s tmavým výpletem se montuje až za sedačky a proudění vzduchu usměrňuje velmi dobře.
V útulném interiéru vás při prvním nasednutí osloví intimní atmosféra, která je daná jak jeho nevelkými rozměry, tak příjemným tvarem sedaček, volantu a palubní desky. Na podlahách nejsou žádné koberečky a tvoří je jednolitá plastová skořepina, což na první pohled nevypadá dvakrát dobře, ale na druhou stranu se tím zvětšuje prostor pro nohy a také enormně zjednodušuje údržba. Roztomilé přístroje jsou mnohem menší, než na co jste z jiných aut zvyklí, a nejmenší z nich je otáčkoměr, který máte uprostřed přímo před sebou. Jednoduchý středový panel nese zastaralé materiály, ale má pohledné uspořádání.
Nejvíce vás ale zahřejí takové detaily, jako je lakovaná horní část palubovky, která tak vzbuzuje dojem, že je pokračováním přední kapotáže, nebo podlouhlé ramenní opěrky na horní straně dveřních výplní, o které se můžete opřít v zatáčkách.
Šestnáctiventilová osmnáctistovka se lehce vytáčí až k sedmi tisícům otáček, má mechanický zvuk jako ze staré školy a za všech okolností je příjemně slyšet. Někdo by až řekl, že tohle auto uvnitř řve, ale bylo by to nejspíše kvůli tomu, že do něj přesedá z jiných kategorií, ve kterých se hraje na maximální utlumení. Kombinace stotřicetikoňového výkonu a nízké hmotnosti 1060 kg zajišťuje zrychlení z nuly na sto za 8,9 s a nejvyšší rychlost rovných 200 km/h, i když na dálnici lze o pohodlném cestovním tempu mluvit jen do 160 km/h.
Na hladkých a točitých silnicích se staženou střechou a větrem ve vlasech pochopíte, že Barchetta není jen módním doplňkem do města, což je role, kterou tak rádi hrají ostatní malé kabriolety, ale opravdové auto pro radost, které vás o tom umí přesvědčit při každém zatočení volantem. Cítíte v něm něco, co řadě aut současnosti začíná scházet, a to lehkost, citlivost a nefalšované nadšení. Do sedačky vám podvozek posílá podobně detailní zprávy a i když se do zatáčky trochu nakloní, spolu s volantem vám dá přesně vědět, které kolo se právě dostává na hranu svých možností. Na rozbitých silnicích však za lehkost své konstrukce platí daň v podobě odskakování kol a mechanického hluku.
I s bubnovými brzdami vzadu je účinek středového pedálu velmi dobrý, jen se potápí zbytečně hluboko pod úroveň plynu a téměř znemožňuje používání meziplynů, což je s tak točivým motorem škoda. Pětistupňová převodovka má mírně sklopenou řadičku a funguje dobře, jen při přeřazování ze čtyřky na pětku vyžaduje větší pozornost, protože pětka má v kulise zrádně blízko ke trojce a při rychlé jízdě si říká o přesné vychýlení páky doprava a nahoru.
Základní cena 601 tisíc korun patří v této kategorii k těm příjemnějším, ale pokud chcete mít Barchettu takovou, jaká si zaslouží být, musíte si k ní přičíst alespoň dalších čtyřicet tisíc za litá kola, větrnou clonu a airbag spolujezdce.
Marek Nastoupil