Experti radí, jak pečovat o stěrače. Tyhle vychytávky jste určitě neznali

Stěrače a ostřikovače patří v autě k těm nejdůležitějším bezpečnostním prvkům. Proto zvlášť s nastupujícími chladnými měsíci platí víc než jindy, že není radno podceňovat jejich stav a kondici. V dešti nebo vánici byste bez stěračů neviděli na krok. Umíte o ně ale správně pečovat?
skoda_sterace_header-1100x618.jpgCelá galerie 7 Zdroj: Škoda

Stěrače nejsou čističe ani škrabka na led

Hlavním úkolem stěračů je stírat čistou či případně znečištěnou kapalinu. Poradí si samozřejmě také s pevnými nečistotami na skle, ale ničí se tím. Čím víc je na skle zaschlých zbytků hmyzu, nebo teď na podzim spadaného listí a jehličí nebo jiných tvrdých součástí, tím je větší riziko mikroskopických poškození břitů stírátek a ve výsledku viditelných chyb stírání.

Vadí, nebo nevadí stěračům, když na podzim a v zimě přimrznou ke sklu? Obecně jim to samozřejmě nevadí, nesmíte je ale přimrznuté spustit. Násilné odtržení pak téměř jistě vyrobí trhliny na břitu. Totéž platí, když stěrače použijete na čelním skle pokrytém ledovými krystalky.

„Proto je rozumné – když už parkujete venku v mrazu – nastavit stěrače do servisní polohy a odklopit je od skla. Pokud totiž přimrznou v parkovací poloze schované pod kapotou, je nutné nejprve odmrazit čelní sklo. To je jednak zdlouhavé, jednak to chce dobrý odhad, kdy už jsou stírátka volná,“ radí Pavel Švejdar, který se v Technickém vývoji Škoda Auto zabývá stěrači a ostřikovači.

Nenechte zamrznout ostřikovače

Když už je řeč o přimrzání, ani na ostřikovače se v chladných měsících nevyplácí zapomenout. Pokud už jste vyměnili kapalinu v nádobce za zimní nemrznoucí, pamatujte na jeden důležitý úkon. Dostaňte veškerou letní směs i z hadiček, především z té dlouhé vedoucí k zadnímu sklu. Zamrzlé ostřikovače jsou nepěknou a zbytečnou lapálií.

Dolévání kapaliny do vozů Škoda je díky vychytávkám opravdu Simply Clever. Hrdlo nádoby má u novějších vozů praktické víčko trychtýřového tvaru. V nádobce je sítko o zrnitosti 0,5 milimetru, což je dostatečné, aby jím neprošly hrubší nečistoty, které by mohly způsobit ucpání trysek. A pokud se vám stane, že trochu kapaliny při dolévání rozlijete kolem, žádný strach: všechny díly poblíž totiž bez problémů polití odolají. A mimochodem: nádobka u vozů Škoda bez ostřiku světlometů má objem tři litry, s ostřikem pět a pro ruský trh sedm litrů.

Kdy stěrače vyměnit?

Častá otázka: kdy je správný moment k výměně stěračů? Vydrží opravdu hodně – stírátka se testují na půl milionu setření – ale takovou výdrž v reálném provozu nemají. Optimální čas pro koupi nových vidíme doslova na vlastní oči – když se na skle objevují nesetřené pruhy, fleky nebo když stěrač poskakuje. Při výměně stěračů je třeba použít takzvanou servisní polohu (viz box), která jediná zaručuje jejich bezpečnou dosažitelnost.

Pavel Švejdar doporučuje kupovat raději originální stěrače než například ty z hobbymarketů. „Ty jsou totiž univerzálně použitelné na řadě různých modelů mnoha značek, na žádném ale tak, jak ho výrobce konstruoval. Platí to stejně jako u ostatních náhradních dílů. Zároveň má druhovýroba většinou mohutný univerzální adaptér spojující rameno a stírátko, který je nevzhledný a rušivý při pohledu zvenčí i zevnitř,“ popisuje Švejdar.

Povinné ostřikování světel

Na závěr se podíváme ještě na jeden prvek. Nejprve číslo: 2,3 baru. Právě takovým tlakem ostřikují výsuvné integrované ostřikovače vaše světlomety. Ono je totiž potřeba nejen dobře vidět, ale taky být viděn – i tyto ostřikovače tak přispívají k vyšší bezpečnosti.

„Řada lidí si to neuvědomuje, ale znečištěné světlomety hrají velkou roli. Některé světlomety totiž vydávají velmi intenzivní světlo, typicky to jsou xenony. Když je jejich krycí sklo špinavé, jsou náchylnější na oslňování v důsledku různého lomu světelného paprsku. Proto je pro tento typ světlometů ostřikovač povinný. Pro ostatní typy – třeba LED světlometů – slouží ostřikovač jako komfortní funkce,“ uzavírá Švejdar.

Proč se zpožďují? A jak je nechat vyjet nahoru?

Všechny vozy Škoda mají takzvané zpoždění stěračů. Pokud dlouho neostřikujete čelní sklo, hadičky vedoucí ostřikovací kapalinu mohou být prázdné – pak nějakou dobu trvá, než ji spuštěné čerpadlo dopraví k tryskám a ty pak na sklo. Při současném spuštění čerpadel a stěračů by mohlo dojít ke stírání nasucho. Stěrače jednoduše čekají na kapalinu na čelním skle. Tato funkce je z bezpečnostních důvodů aktivní jen do rychlosti 120 km/h.

Jak u vozů Škoda vyvoláme servisní polohu stěračů? Do deseti sekund po vypnutí zapalování stlačíme páčku ovládání stěračů směrem dolů na více než jednu sekundu. Tím stěrače vyjedou do servisní polohy k A-sloupku. Pak už můžeme stěrače odklopit a lištu snadno vyměnit – nebo si tímto způsobem stěrače připravíme před očekávaným mrazem a noční sněhovou nadílkou.

Věděli jste, že…

…je v legislativě ukotvena povinnost aktivovat ostřikovače světlometů společně s prvním ostříknutím čelního skla po aktivaci vozidla a zapnutí světlometů?

…se cíleně omývá jen „potkávací část“ světlometu?

…po prvním omývacím cyklu je z výroby nakódováno další ostříknutí světlometů po každém desátém ostříknutí čelního skla?

…četnost dalšího ostřikovacího cyklu je možné v servisu zvýšit až na dvacet?

16.12.2022 9:17| autor: Hugo Kottás | zdroj: Škoda

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist