Euro 7 se zdá nereálné a nejspíš se zmírní. Může zlikvidovat levná auta a dokonce ovlivnit cenu a kvalitu pneumatik

Nové evropské emisní normy by nemusely být podle nejnovějších informací tak přísné. S původním návrhem nesouhlasí automobilky, odborníci ani europoslanci
b6e7b7b16617c46c7000615a036131df.zavodu-v-craiove-produkuje-jeden-vuz-kazdych-67-vterin-za-jeden-den-tak-vyrobi-pres-tisic.20220225171514-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Ford

Odborné veřejnosti to na tiskové konferenci oznámilo ministerstvo dopravy. Původní návrh by totiž mohl vést k ukončení výroby cenově dostupných automobilů. To byl také důvod, proč se proti prvotní podobě nové normy vyslovilo osm států včetně České republiky, Itálie i Německa, kde automobilový průmysl hraje v ekonomice důležitou roli.

Problém tentokrát není v CO2

Nová emisní norma Euro 7 není vlastně tak přísná, jak se na první pohled může zdát. Ukrývá v sobě ale několik podstatných bodů, které automobilkám výrazně zkomplikují procesy homologace a výroby. Ty by kvůli tomu musely svá auta zdražit a některá dokonce zcela vyřadit z nabídky. Problém je také v časovém horizontu. Evropská unie totiž chce zavést Euro 7 pro osobní vozidla už v polovině roku 2025. Což automobilkám dává minimální čas na přípravu a na nastavení nových procesů. Ty si tak stěžují, že na splnění předepsaných pravidel potřebují alespoň čtyři roky.

Výrobci ani úředníci navíc nevědí, jak nové předpisy měřit. Euro 7 krom emisí CO2 má totiž regulovat i emise pevných částic způsobené opotřebením brzd či pneumatik v reálném provozu při náročných zátěžových zkouškách, a to platí pro všechny vozy včetně elektromobilů, které jsou kvůli rozměrným akumulátorům velmi těžké a logicky více opotřebovávají brzdy a gumy. Podle odborníků by tak nová norma mohla přinést více škody než užitku.

Euro 7 může změnit celý automobilový trh

Potvrzují to i samy automobilky, které by při schválení aktuálního návrhu musely své vozy zdražit až o 25 tisíc korun a více. Navíc snížit opotřebování brzd a pneumatik není pouze v jejich silách. V tomto případě musí své produkty zlepšit zejména dodavatelé těchto komponentů. Je tak teoreticky možné, že trh s pneumatikami se výrazně zredukuje a výrobci gum budou nuceni zvolit tvrdší směsi gum s horšími jízdními vlastnostmi.

Kvůli těmto důvodům nadále přetrvává otázka, zda je zavedení Euro 7 tak brzy a za takovýchto podmínek dobrý tah. Například europoslanec Ondřej Kovařík na tiskové konferenci označil novou emisní normu za špatnou a nerealistickou. „Rozsah požadavků bude mít negativní vliv na budoucnost automobilového průmyslu nejen v České republice, ale také negativní ekonomické a sociální dopady,“ řekl Kovařík. Poslanci z dalších osmi zemí EU mají podobný názor. Tudíž je možné, že finální podoba Euro 7 bude muset být mírnější.

Do konce roku by mělo být rozhodnuto

Na konečný verdikt si ale ještě musíme chvilku počkat. Nicméně už zanedlouho by měla zasednout Rada ministrů zodpovědných za konkurenceschopnost a samotné hlasování o návrhu ve výborech podle europoslance Alexandra Vondry (ODS) proběhne 12. října. Na plenárním zasedání Evropského parlamentu se rozhodne v polovině listopadu.

Další články o emisích

Euro 7 zdraží nová auta o 50 tisíc korun, spočítali výrobci. Lidé budou platit víc i za palivo

Euro 7 zdraží nová auta o 50 tisíc korun, spočítali výrobci. Lidé budou platit víc i za palivo

Katalyzátory nově upravených aut spotřebují víc paliva na zahřátí. Paradoxně zdraží i elektromobily

Tyhle auta dokážou jezdit pod 5 litrů benzinu na sto kilometrů. Všechna stojí méně než 400 tisíc korun.

Tyhle auta dokážou jezdit pod 5 litrů benzinu na sto kilometrů. Všechna stojí méně než 400 tisíc korun.

Mezi nejhospodárnější automobily patří malé japonské hatchbacky. Mezi pětici nejlepších se vešla i Škodovka nebo Hyundai.

11.10.2023 7:30| autor: Robin Běhal | zdroj: Ministerstvo dopravy, Tiskový servis ČTK

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist