autoweb.cz > Peugeot > Ergonomický přešlap, nebo geniální vynález? Fascinující příběh i-Cockpitu
Ergonomický přešlap, nebo geniální vynález? Fascinující příběh i-Cockpitu
Ženevský šok
V roce 2012 přivezl Peugeot na ženevský autosalon svou nejočekávanější novinku, Peugeot 208. Jednalo se o model klíčového významu. Malá auta dvojkové řady značku byla pro značku po mnoho let největším zdrojem příjmů. Jeden z předchůdců, Peugeot 205, se prodal v počtu přes pět milionů kusů. A Peugeot 206 byl s osmi miliony nejprodávanějším peugeotem všech dob. Francouzská automobilka, která se ještě oklepávala z celosvětové ekonomické krize, navíc nutně potřebovala prodejní trhák. A tím se měl stát právě Peugeot 208. Odhalení v Ženevě se odehrávalo ve velkém stylu. Nechyběla velkolepá taneční show ani plamenný proslov tehdejšího ředitele značky. Všechny zraky se upíraly k zahalenému vozu. Plachta spadla a ozvaly se obdivné výkřiky. Malý energický vůz upoutal publikum svým svěžím designem, sportovní siluetou a extravagantními odstíny. Pak ale přišel šok. Interiér vozu byl totiž zcela jiný, než se čekalo. Tradiční místo řidiče se kompletně přerodilo. Volant byl nečekaně maličký, dotykový displej zase obrovský. A hlavně na přístrojovou desku se koukalo úplně jinak, než bylo do té doby zvykem.
Ženevská předzvěst
Peugeot 208 byl prvním sériovým vozem vybaveným i-Cockpitem. Prvním koncepčním vozem byl ovšem Peugeot SR1. Ten se objevil na ženevském autosalonu už v roce 2010. Tento koncept prozradil některé z nápadů, jimiž se značka zabývala. Mezi ně patřila i revoluční pozice řidiče měnící tradiční pravidla designu a ergonomie. Koncept SR1 se stal, jak je ostatně u koncepčních vozů zvykem, vodítkem pro designéry při tvorbě sériových vozů.
V té době se týmy Peugeot snažily vyvinout sedadlo řidiče tak, aby poskytovalo více emocí na palubě, lepší ergonomii a větší bezpečnost. Skupina designérů a inženýrů se pustila do práce a objevil se nápad zmenšit volant. Do té doby se ve všech vozech značky Peugeot používal volant většího průměru s tradičním čtením informací na přístrojové desce skrz volant. Idea nového způsobu získávání informací vycházela z teze, že ideální poloha pro čtení je ve výšce očí. Tato nová poloha v kombinaci s menším volantem vytvořila zcela nový vyvýšený přístrojový panel. Byl přidán dotykový displej, který výrazně zjednodušil veškeré ovládání a začal využívat konektivitu. To byl začátek dotykových displejů ve vozech Peugeot.
Miluješ nebo nesnášíš, nic mezi tím
První reakce novinářů, kteří si půl roku po ženevském autosalonu 2012 Peugeot 208 vyzkoušeli, byly rozpolcené. „Nesmysl! Proč měnit něco, co odjakživa funguje?“ říkali jedni. „Úžasné. Ten pocit z řízení je naprosto dokonalý. Jízda s tímto systémem vás prostě neskutečně baví. Proč to ještě nikdo dřív nevymyslel?“ oponovali druzí. Pravdou je, že i po deseti letech se řidiči stále dělí na dva tábory. I-Cockpit buď miluješ, nebo nesnášíš. Nic mezi tím. Naštěstí pro značku Peugeot je těch, kteří ho milují opravdu hodně a stále jich přibývá. Dnes už ho mají všechny osobní vozy značky a používá ho deset milionů spokojených klientů. I-Cockpit jednoznačně prokázal, jak dokonale slouží ve prospěch emocí, bezpečnosti a pohodlí řidiče a posádky, což jsou dnes charakteristické vlastnosti vozů Peugeot.
Další desetiletí na obzoru
Peugeot i-Cockpit® se od svého vzniku neustále vyvíjí a modernizuje. V roce 2016 se u druhé generace vozů Peugeot 3008 a Peugeot 5008 představila verze s digitálním přístrojovým panelem s uhlopříčkou 12,3ʺ, který lze plně konfigurovat a přizpůsobovat, zatímco pod centrální dotykovým displejem byly umístěny přepínače (toggle switches), které ještě více usnadnily přístup k základním funkcím. V roce 2019 se u druhé generace modelu Peugeot 208 poprvé objevil digitální 3D přístrojový panel.
U nových modelů Peugeot 308 (2021) a 408 (2022) postoupil Peugeot i-Cockpit ještě o krok dál. Získal nový systém infotainmentu i-Connect®, nový kompaktní volant schopný rozpoznat přítomnost rukou řidiče při používání asistenčních systémů řízení a dotykové ovladače i-toggles, které lze nakonfigurovat pro nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice a spouštění aplikací, přičemž všechny tyto funkce si může uživatel sám nastavit podle svého uvážení.
Koncept Inception, který byl představen na veletrhu CES v Las Vegas na začátku letošního roku, ukazuje budoucnost i-Cockpitu, s novým revolučním řídicím systémem Hypersquare, ovládaným novými pohyby rukou. Přizpůsobuje se tak nové generaci, pro kterou jsou tablety, dotykové displeje a další moderní zařízení dnešní doby neodmyslitelnou součástí každodenního života.