Elektromobily na trackdays nechceme. Závodní okruh zakázal jízdu majitelům bateriových aut a hybridů. Bojí se případných nehod

Rozšiřování počtu elektromobilů v provozu znamená, že se tato auta čím dál častěji objevují i na různých akcích, třeba na trackdays. Jenže ne každý je z toho nadšený. Jeden závodní okruh například účast hybridů nebo elektromobilů rovnou zakázal.
anglesey-circuit-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis Anglesey Circuit

Elektromobily představují výzvu v mnoha směrech a pro spoustu subjektů. Nejde přitom pouze o často skloňované dobíjení, problémem je také bezpečnost, zejména s ohledem na případný požár baterií. Zastánci elektromobilů sice tvrdí, že bateriové vozy nehoří a částečně mají pravdu, pokud už ale k požáru baterie dojde, je to obrovský problém.

Pro hašení je potřeba speciální vybavení a vůbec k tomu, abyste mohli začít zasahovat u hořícího nebo jen havarovaného elektromobilu či hybridu, je potřeba mít speciální školení, aby dotyční přesně znali postupy a věděli, kde co odpojit a kam případně raději nesahat. Tohle jsou také důvody, proč jeden britský okruh aktuálně raději zakázal účast majitelům hybridů a elektromobilů na jízdách veřejnosti, tzv. trackdays.

Konkrétně jde o závodní trať Trac Môn Anglesey Circuit, která se nachází ve Walesu. O novém rozhodnutí vedení tohoto okruhu informovala řada médií včetně například magazínu Autosport. Ten cituje vedení okruhu, podle kterého Anglesey Circuit nechce být proti hybridům a elektromobilům, ale provozovatelé si uvědomují rizika spojená s volnými jízdami, kdy se po trati pohybují běžní řidiči v civilních autech.

Problém údajně není elektrický automobil jako takový, ostatně před časem zde testovala Mahindra svou elektrickou formuli. U oficiálních akcí pořadatelé mají zajistit všechno potřebné, auta jsou k závodění připravené a musí plnit předpisy, ale při jízdách veřejnosti toto kontrolované prostředí zajištěno není.

Nejsme připraveni

Média citují Anette Freeman, generální manažerku okruhu. Podle ní je nutné vědět, jak reagovat v případě nehody u konkrétních elektrifikovaných modelů, přičemž postup se může lišit podle konkrétní značky. „U elektrických a hybridních automobilů nemůžeme reálně říct, jaké problémy se objeví. Jako okruh nemáme v současné době vybavení ani školení, abychom se s touto situací vypořádali. Nechci účastníky, maršály ani zdravotníky postavit do situace, kdy nebudou moci na incident reagovat,“ uvádí Anette Freeman. Současně dodává, že okruh stejně nemá ani nabíjecí infrastrukturu a asi největším problémem je fakt, že nejbližší hasičská stanice je vzdálená dvacet minut cesty.

Dalším důvodem, proč při trackdays nepovolit elektromobily a hybridy, má být také pojištění okruhu. To při těchto akcích údajně kryje poškození svodidel, ale nevztahuje se například na poničení vozovky v důsledku požáru baterií elektromobilu nebo hybridu.

Podle našich zkušeností je tento přístup spíše výjimkou. Na Ringu už dnes jezdí elektromobily zcela běžně a i v českých končinách nebývá s elektromobily problém. Například mostecký okruh má ve svém areálu už i nabíjecí stanice a v rámci novinek pro letošní rok bude testovat umělou inteligenci. Ta má být využívána v kombinaci s kamerovým systémem kromě jiného právě proto, aby byl co nejdříve detekován případný požár.

22.2.2024 7:43| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Autosport

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist