Dvakrát dražší, než se čekalo. Oprava Barrandovského mostu se topí v problémech

Po Barrandovském mostě denně projede kolem 140 000 vozidel, což z něj činí nejvytíženější pražskou komunikaci. Dlouho plánovaná oprava klíčové části pražské dopravy se však neočekávaně prodražuje. Kromě inflace vše komplikují i další faktory.
tsk-barandak-1100x618.jpg Zdroj: TSK

Dlouho chystaná rekonstrukce Barrandovského mostu zdá se vyjde na výrazně větší peníze, než se předpokládalo. Zatímco původní zakázka počítala s částkou do 600 milionů korun, aktuální odhady směřují k téměř dvojnásobku, tedy 1,1 miliardě korun. Potvrdil to generální ředitel Technické správy komunikací (TSK) Filip Hájek. Podle Hájka je důvodů navýšení nákladů více. A to inflace ve spojení s neočekávaně špatným stavem původní konstrukce a také použití modernějších technologií.

Průtahy v řádu měsíců

Ačkoli měly opravy Barrandovského mostu skončit s letními prázdninami, taková varianta již není z logiky věci na stole. Vše výrazně zkomplikovaly problémy s nepřilnavostí a prasklinami betonu. Kvůli těm se rekonstrukce protáhne o několik měsíců. Jde samozřejmě o problém, protože už nyní je stavba nákladná a podle informací deníku Zdopravy.cz vícepráce dokonce přesáhly zákonem daný maximální limit. Ten je stanoven na 30 procent z celkové ceny zakázky.

„V současné době vidíme, že na první až čtvrté etapě je to navýšení poměrně výrazné, asi 545 milionů. Velká část z toho je inflace, prošli jsme za poslední dva roky největším inflačním skokem. Z ostatních faktorů to zdaleka nejdůležitější je vliv UHPC materiálu, což je nějakých 20 procent z toho zbytku, ale ta největší část, polovinu toho nárůstu, jde za složitostí pokládky UHPC betonu,“ řekl ČTK Hájek.

Objednávky mimo rozpočet

Další práce se tudíž objednávají mimo rozpočet projektu. To však není dobré do budoucna, pakliže dojde k případným reklamacím. Jak totiž deník Zdopravy informoval, za takto pořízený materiál (v tomto případě UHPC beton) nemá generální dodavatel stavby odpovědnost. S betonem je v současné chvíli špatné pořízení, když ke spodní vrstvě mostu pořádně nepřilnul a stavaři si pomáhají kotvami. Navíc došlo k přetížení boční konzole nosné konstrukce mostu, následkem čehož došlo k popraskání betonu.

Oprava mostu je financovaná ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a hlavního města Prahy. TSK tedy kvůli navýšení nákladů musí získat další prostředky. Ty jednak poskytne samotné hlavní město, dále dojde k využití prostředků z projektů, které se nestíhají uskutečnit, nebo jsou odkládané právě kvůli opravě Barrandovského mostu. Ten má samozřejmě prioritu. I proto, aby nedošlo k dalšímu, ještě výraznějšímu prodražování.

3.10.2024 7:00| autor: Petr Semecký | zdroj: ČTK, Pražský deník.cz, zdopravy.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist