autoweb.cz > reportáž > Drifteři pálili gumy v Sosnové – Dotz Drift Battle 2010
Drifteři pálili gumy v Sosnové – Dotz Drift Battle 2010
Každý, kdo chtěl vidět jízdu dveřmi napřed, táhlé drifty a nadupané stroje, zavítal v sobotu na okruh v Sosnové, kde se konala adrenalinová show Dotz DRIFT BATTLE 2010, která kromě české drifterské špičky hostila i mnoho zahraničních jezdců.
Na pomyslné první příčce mezi zahraniční elitou stanul Američan Jazz Williams, který si s sebou přivezl patřičně upravený Nissan Skyline R33. Z Maďarska si Zoltán Lakatos přivezl BMW E30 Pickup, který se bohužel nedostal na okruh, jelikož ho zastihly technické problémy. Maďarsko bylo také jediným státem, které mezi driftery vyslalo zástupkyni něžného pohlaví a to půvabnou Nikolett Szántó, jenž měla ambice bojovat s ostatními se svým BMW Z4 s osmiválcem pod kapotou. Jenže ranní trénink se pro její BMW Z4 stal osudným po té, co se podívala do ochranné bariéry.Co se dělo přes den
Úderem desáté hodiny se jezdci vydali před hlavní tribunu, aby se představili publiku a samozřejmě při tom ani náhodou nešetřili pneumatiky, za což sklidili zasloužený aplaus. Jistou zajímavostí se chlubilo pár jezdců, kteří si právě při této příležitosti nechali nazout pneumatiky, z jejichž kol šel červený nebo třeba fialový dým.
Následovala kvalifikace do závodu. Každý jezdec měl k dispozici tři kola. První bylo pouze zahřívací, takže o nic nešlo, ale následující dvě byla ostrá a tato kola již bedlivě sledovala tříčlenná mezinárodní porota, která výkony jezdců hodnotila 0-100 body. Jezdci se počítalo kolo s nejvíce body do následujícího závodu.
Po kvalifikaci, ze které si někteří odnesli 99, 98, 97 nebo i 0 bodů ze sta možných následoval již samotný závod, který probíhal stejným způsobem jako kvalifikace, jen s tím rozdílem, že se jezdci na okruh vydali v tandemu a mezi oba jezdce se rozdělovalo 10 bodů.
Tato část patřila k těm nejatraktivnějším z důvodů těsných soubojů na okruhu, které se zvláště některým dvojicím velice povedly. I proto je možná občas záměrně porota nechala pro pobavení diváku na trati déle než je obvyklé.Tímto způsobem se jezdci probojovali, až do finále. Na bedně nakonec skončili pouze jezdci s vozy BMW. Bohužel žádný ze zástupců České republiky neměl to štěstí a trofeje putovaly na Slovensko a Maďarsko. Zvítězil Ádám Kerenyi z Maďarska, druhý dokončil Slovák Timo Štikár a třetí rovněž slovenský jezdec Norbert Kováčik.
S čím se vlastně driftuje
Auto pro „drift“ nepotřebuje vše, co najdete v sériovém voze, proto v takovýchto autech nejsou zadní sedačky a další komfortní zbytečnosti, samozřejmostí je tedy „vykuchaný“ interiér s instalovaným bezpečnostním rámem, hasicím přístrojem a také hydraulickou ruční brzdou, která je v těchto vozech nepostradatelná. O motoru s vyšším výkonem, či úplně jiné pohonné jednotce než která je pro konkrétní vůz typická, se snad zmiňovat ani nemusím. K tomu všemu je potřeba pořádná porce pneumatik, které se mění téměř neustále.
Nejoblíbenější značkou pro driftování je BMW, které bylo zastoupeno nejvíce exempláři v modelové sérii E30, E36 a E46, provedení M jasně kralovalo. Ukázal se také Nissan 200SX a dále šlo pouze o kusové záležitosti jako již zmíněný Nissan Skyline, který potěší, protože se v naších končinách moc nevidí, Nissan 350Z nebo třeba Porsche 928.
Jakub Novotný