Dragster TOP FUEL: smrtící fakta

Tohle je jediné auto, které vás dokáže zabít několika způsoby, aniž byste se v něm vybourali. Čtěte víc o nejbrutálnějším závodním stroji na světě!

Dragster kategorie TOP FUEL je naprostá úchylárna. Taková, že se na první pohled nijak záživná soutěž ve sprintu na čtvrt míle dostala do našeho žebříčku nejšílenějších závodů světa. Ale jestli si myslíte, že závod ve zrychlení na relativně krátkých 400 metrů, který trvá sotva pět sekund, není parádní podívaná, jste na omylu. Nic dramatičtějšího totiž už závody nejezdí.

Motor
Oficiálně se udává, že přeplňovaný osmiválec spalující nitrometan má výkon kolem 6000 koňských sil, ale ve skutečnosti, při správném nastavení a ideálních podmínkách (teplota, tlak a vlhkost vzduchu), dokáže vydolovat ze svých velmi namáhaných útrob i 8000 koní. Postavte vedle sebe osm aut Bugatti Veyron a máte přibližnou představu, co to znamená osm tisíc koní. Dragster TOP FUEL je nejvýkonnější automobil na světě, který přenáší sílu na silnici konvenčním způsobem – tedy ze spalovacího motoru přes převodovku a pneumatiky na asfalt.Zrychlení a rychlost
Sprint na 400 metrů trvá dragsteru TOP FUEL přibližně 4,5 až 5 sekund. Kdo dosáhne času pod 5 sekund, může se počítat do ligy nejrychlejších, ale extratřída jezdí časy pod 4,7 sekundy. Auto má tak brutální akceleraci, že vyvine přetížení až 7,5 G. Je to taková rána, že to dokáže citlivějšího člověka zabít. Skutečně.

Kolik má vaše auto zrychlení z 0 na 100 km/h? Devět sekund? Tak dragster TOP FUEL zrychluje z 0 na 160 km/h za 0,8 sekundy. Ano, 0,8 sekundy, to není překlep. Maximální rychlost v cíli pak přesahuje 500 km/h, což je rychlost, které dosahují turbovrtulové dopravní letouny – ve výšce 6000 metrů.

Doprovodné životu nebezpečné jevy
Dragster TOP FUEL při plné akceleraci vydává takový hluk, že se v jeho blízkosti země a předměty otřásají silou 2,5 stupně richterovy škály, což je takové menší lokální zemětřesení. Není bez výjimky, že praskají obroučky brýlí, skleničky a okenní tabule.Ačkoli kilogram nitrometanu potřebuje ke správnému hoření jen 1,7 kilogramu kyslíku (na rozdíl od obyčejného benzínu, který potřebuje na jeden kilogram paliva 14,7 kg kyslíku), má spalovací motor dragsteru TOP FUEL takovou spotřebu kyslíku, že se v jeho blízkosti musíte pohybovat v maskách, jinak hrozí zadušení. Sám pilot pak používá speciální přetlakový oblek s vlastním dýchacím přístrojem, ne nepodobný speciálním kombinézám pilotů nadzvukových stíhaček.

Spotřeba dragsteru TOP FUEL je 22 litrů. Na 400 metrů. To vychází na nějakých 5500 litrů na 100 km. A vy jste si pořád stěžovali, že má vaše auto velkou spotřebu!

Ale životu nebezpečný nemusí být jen dragster TOP FUEL. Některé nižší kategorie jezdí i na lidské maso.

Dalibor Žák

20.4.2011 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist