autoweb.cz > Autoporadna > Dopravní masakr na okraji Prahy. Kvůli 113 000 autům denně se postaví až 12 pruhů
Dopravní masakr na okraji Prahy. Kvůli 113 000 autům denně se postaví až 12 pruhů
Součástí klíčové výstavby Pražského okruhu je dálnice D10 a silně vytížená část D0 mezi křižovatkou Chlumecká a Satalicemi. Ta dnes patří mezi nejproblematičtější místa na českých dálnicích a podle odhadů zde v budoucnu uvidíme až 113 000 vozidel denně.
ŘSD se domnívá, že takto extrémní množství aut místem projede již v roce 2030. Předpokládá se však, že v té době bude již dokončený Pražský okruh, který dále pomůže odklonu aut mimo město.
Rozšíření dálnice
S předpokládaným nárůstem projíždějících aut logicky dochází k plánům na rozšiřování dálnice D10, které by mělo stát více než 1 miliardu korun a kvůli němuž dojde i na budování nového železničního mostu na trati z Prahy do Lysé nad Labem. Rozšíření D10 se aktuálně týká prvních kilometrů od již zmíněné křižovatky Chlumecká po Radonice.
O povolení se přitom Ředitelství silnic a dálnic pokusilo už v roce 2019. Tehdejší vypracovanou dokumentaci však nakonec nepoužije, nechalo totiž po konzultacích vypracovat novou.
Šířka až 34 metrů
Podlé té ŘSD navrhuje rozšíření mezi křižovatkou Chlumecká a Satalicemi na dálnici (D0) o šířce až 34 metrů. V nejvytíženějším krátkém úseku s připojovacími pruhy dojde podle oficiálních materiálů k navýšení až na 12 pruhů (součet obou směrů). Na prvních 100 metrech má totiž ve směru od Chlumecké dojít k nárůstu ze tří na pět pruhů, v opačném směru ze tří na sedm pruhů.
Postupně se však počty pruhů snižují a dochází k zúžení dálnice. Nejprve na 10 pruhů a o dalších 200 metrů později na 3 pruhy v jednom a 3 pruhy v druhém směru. Samotná D10 by měla mít šest pruhů, s nimiž se do budoucna počítá až do Mladé Boleslavi.
Problémem jsou kolony
Důvodem rozšíření je mimo jiné výrazné množství kolon, které se tvoří v úseku Satalice–Horní Počernice. Změny na D10 by měly pomoci situaci zvládnout a umožnit tak i do budoucna řidičům lepší průjezdnost.
Úpravy přitom podle plánů zasáhnou i křižovatku Radonice, kde dojde k výstavbě nové okružní křižovatky a také několika bypassům.