Doprava v Praze se výrazně prodraží. Hřib odhalil plány v parkování

Bývalý pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), který je aktuálně náměstkem pro dopravu v hlavním městě, potvrdil chystané změny v dopravě. Pražané budou v budoucnu muset sáhnout hlouběji do kapsy ve více směrech. Citelně má podražit veřejné parkování i MHD.
parkovaci-zony-1100x618.jpg Zdroj: Hugo Kottás

Praha dlouhodobě řeší řadu problémů a mnohé z nich pociťují i řidiči. Hlavní město potřebuje dokončit Městský a Pražský okruh, od února probíhají několikaměsíční opravy na Lanovém mostě na Jižní spojce, ucpané centrum je evergreenem a komplikací je nadále i nedostatek P+R parkovišť na okrajích města.

Město parkování výrazně dotuje

Bývalý primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) si problémy Prahy uvědomuje, v novém rozhovoru pro iDNES.cz nicméně přiznal, že řešení není otázkou dní či týdnů, ale spíše let. Pražany navíc čekají výrazné změny v cenách městského parkování a také MHD. Obojí je podle Hřiba výrazně dotované.

Roční parkovací karty v tzv. modrých zónách dnes stojí 600–1 200 korun, podle Hřiba je parkování v Praze dotované ještě víc než hromadná doprava a vzniká velký rozptyl mezi veřejným stáním a soukromým parkováním. „Na Praze 10 stojí místo na ulici 1 200 ročně, v nákupním centru Eden 36 tisíc,“ uvádí náměstek pro dopravu jeden z příkladů.

Kromě modrých zón, jež jsou určené výhradně rezidentům, kteří mají v místě trvalé bydliště, existují také fialové a oranžové zóny. Fialové zóny jsou smíšené a mohou je tudíž užívat jak rezidenti, tak návštěvníci z jiných městských částí či měst. Oranžové zóny nejsou určené rezidentům a slouží ke krátkodobému parkování.

Reforma parkování

Parkování v Praze má dlouhodobě projít výraznou reformou, jež změní nejen ceny veřejného stání, ale i dosavadní pravidla. Zvažuje se zavedení celoměstské zóny, v níž by bylo možné zaplatit si paušál pro stání na fialové. V rozhovoru pro CzechCrunch Hřib naznačil možnost parkování v modré zóně i pro nerezidenty a také navázání emisní plakety na parkovací oprávnění. „Počítá se s tím v novém typu celoměstského parkovacího oprávnění, kde by měla být jiná cena pro bezemisní motor a jiná pro spalovací,“ potvrdil.

Hřibovi na zaparkovaných autech ve veřejném prostoru primárně vadí skutečnost, že se vozidla nehýbou a jsou na místech pouze uskladněna. „Lidé s nimi vyjedou akorát na víkend na chatu. Existuje výzkum, který říká, kolik hodin auta stráví v pohybu, a oproti carsharingu, taxislužbě nebo přepravním společnostem je to skutečně velký rozdíl. Většinou jde tedy o auta uskladněná ve veřejném prostoru a je potřeba brát v potaz, že elektromobil zabírá místo úplně stejně jako auto se spalovacím motorem. A na to by parkovací reforma měla mířit,“ odhalil dál plány náměstek.

Návrh parkovací reformy je aktuálně zaslán k připomínkám, stejně jako chystané změny v MHD, kde se dlouhodobě jedná o navýšení ceny u kuponů. Ostatně Praha městskou hromadnou dopravu dotuje z 84 procent. Hřib přitom vidí parkování a MHD jako spojené nádoby a rád by změny v obou systémech projednával společně.

Kdy ke změnám pro Pražany skutečně dojde, není oficiálně známé. Dá se však předpokládat, že se tak stane do konce volebního období současného magistrátu.

15.3.2024 7:00| autor: Petr Semecký | zdroj: https://cc.cz/praha-dotuje-parkovani-vic-nez-mhd-uskladneni-aut-v-ulicich-by-melo-byt-drazsi-rika-zdenek-hrib/, https://www.reflex.cz/clanek/prostor-x/123254/hrib-parkovani-v-praze-prilis-dotujeme-musi-zdrazit-okruhy-dopravu-nevyresi.html, Idnes.cz
Více o tématu: autaautoelektromobil

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist