autoweb.cz > Autoporadna > Doprava v Praze se výrazně prodraží. Hřib odhalil plány v parkování
Doprava v Praze se výrazně prodraží. Hřib odhalil plány v parkování
Praha dlouhodobě řeší řadu problémů a mnohé z nich pociťují i řidiči. Hlavní město potřebuje dokončit Městský a Pražský okruh, od února probíhají několikaměsíční opravy na Lanovém mostě na Jižní spojce, ucpané centrum je evergreenem a komplikací je nadále i nedostatek P+R parkovišť na okrajích města.
Město parkování výrazně dotuje
Bývalý primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) si problémy Prahy uvědomuje, v novém rozhovoru pro iDNES.cz nicméně přiznal, že řešení není otázkou dní či týdnů, ale spíše let. Pražany navíc čekají výrazné změny v cenách městského parkování a také MHD. Obojí je podle Hřiba výrazně dotované.
Roční parkovací karty v tzv. modrých zónách dnes stojí 600–1 200 korun, podle Hřiba je parkování v Praze dotované ještě víc než hromadná doprava a vzniká velký rozptyl mezi veřejným stáním a soukromým parkováním. „Na Praze 10 stojí místo na ulici 1 200 ročně, v nákupním centru Eden 36 tisíc,“ uvádí náměstek pro dopravu jeden z příkladů.
Kromě modrých zón, jež jsou určené výhradně rezidentům, kteří mají v místě trvalé bydliště, existují také fialové a oranžové zóny. Fialové zóny jsou smíšené a mohou je tudíž užívat jak rezidenti, tak návštěvníci z jiných městských částí či měst. Oranžové zóny nejsou určené rezidentům a slouží ke krátkodobému parkování.
Reforma parkování
Parkování v Praze má dlouhodobě projít výraznou reformou, jež změní nejen ceny veřejného stání, ale i dosavadní pravidla. Zvažuje se zavedení celoměstské zóny, v níž by bylo možné zaplatit si paušál pro stání na fialové. V rozhovoru pro CzechCrunch Hřib naznačil možnost parkování v modré zóně i pro nerezidenty a také navázání emisní plakety na parkovací oprávnění. „Počítá se s tím v novém typu celoměstského parkovacího oprávnění, kde by měla být jiná cena pro bezemisní motor a jiná pro spalovací,“ potvrdil.
Hřibovi na zaparkovaných autech ve veřejném prostoru primárně vadí skutečnost, že se vozidla nehýbou a jsou na místech pouze uskladněna. „Lidé s nimi vyjedou akorát na víkend na chatu. Existuje výzkum, který říká, kolik hodin auta stráví v pohybu, a oproti carsharingu, taxislužbě nebo přepravním společnostem je to skutečně velký rozdíl. Většinou jde tedy o auta uskladněná ve veřejném prostoru a je potřeba brát v potaz, že elektromobil zabírá místo úplně stejně jako auto se spalovacím motorem. A na to by parkovací reforma měla mířit,“ odhalil dál plány náměstek.
Další komentáře
Návrh parkovací reformy je aktuálně zaslán k připomínkám, stejně jako chystané změny v MHD, kde se dlouhodobě jedná o navýšení ceny u kuponů. Ostatně Praha městskou hromadnou dopravu dotuje z 84 procent. Hřib přitom vidí parkování a MHD jako spojené nádoby a rád by změny v obou systémech projednával společně.
Kdy ke změnám pro Pražany skutečně dojde, není oficiálně známé. Dá se však předpokládat, že se tak stane do konce volebního období současného magistrátu.