autoweb.cz > Kudy kam?
Kudy kam?
Ne každý má zkrátka nadání na čtení v mapách, o orientačním smyslu ani nemluvě. Když navíc člověk cestuje v autě sám, nějaké nahlížení do mapy je za jízdy nesmyslný hazard. Nechat si poradit od (téměř) neomylného počítačového navigátora tak ulehčuje cestu a zamezuje rodinným rozepřím.
Problém je, že příplatek za satelitní navigaci nebývá z těch nejnižších. Záleží pochopitelně na tom, co všechno je v něm integrováno, ale za systém iDrive v BMW, který sdružuje navigaci s ovládáním klimatizace, audio systému, telefonu a dalších doplňků, zaplatíte hodně přes sedmdesát tisíc. A to už si jeden rozmyslí, jestli raději nezastaví u krajnice a neotevře mapu.
Pak je tu ale velký trh s ojetými auty. Pokud vybraná ojetina navigaci nemá, neexistuje příliš možností, jak jí dovybavit. Montáž originální navigace je většinou neúnosně drahá, protože většinou zahrnuje částečnou demontáž palubní desky. V neposlední řadě pak jde o zástupy nešťastníků, kteří si navigaci koupili a jednoho krásného rána zjistili, že místo krásné barevné obrazovky mají jen trs drátů, trčících ze zející díry.
Až dosud byla nabídka nezávisle montovaných navigačních systémů celkem chudá. Vpodstatě šlo o autorádia s přidanou navigační funkcí, od kterých jste ale v nejlepším případě mohli čekat hlasové pokyny a jednoduché piktogramy na malém displeji kdesi u pravého kolena. Rozhodně ne přehlednou barevnou mapu se zvýrazněnou trasou.
Nová doba znamená nové možnosti
V posledním roce se ale vyrojila hned celá záplava přenosných navigačních systémů. Šikovnou variantou pro majitele kapesních počítačů je možnost jejich dovybavení přijímačem GPS signálu a instalace navigačního programu. Pokud ale chcete autonomní jednotku, máte také dost možností.
Já vyzkoušel navigaci od firmy TomTom, konkrétně model TomTom GO 700. Jako ideální zátěžový test se naskytla cesta na ženevský autosalon. Během cesty jsem objevil několik nevýhod, ale hlavně spoustu výhod.
Mezi nevýhody patří hlavně poměrně dlouhá doba, než navigace „najde“ své satelity a zjistí, kde vlastně je. Možná by ale pomohla nabízená externí anténa. Dalším drobným problémem je samotné umístění jednotky. Přísavná úchytka sice bez problémů chytí na přední okno, ale chtě nechtě vám pak omezuje výhled z vozu. U automobilů s vyšším posazem (MPV, SUV) to není problém, horší je to u sportovnějších modelů. Trochu nepříjemný je také napájecí kabel, který překáží přímo před středovou konzolou. Jednou jsem také s navigací špatně odbočil, protože jsem zcela neporozumněl pokynu, ale to je spíš mínus mé nechápavosti. Stačí si jen zvyknout na druhy povelů, které navigace používá.
Tím se pěkně dostáváme k výhodám, protože veškeré hlasové výstupy jsou v češtině. To je u vestavěných navigací zatím velmi vzácné, počítat s tím zatím můžete víceméně pouze u koncernu VW. Ovládání pomocí dotykového displeje je poměrně intuitivní, přístroj umožňuje různé druhy zobrazení mapy (včetně tzv. „ptačího“ 3D pohledu) a dokonce vám i ukáže vaší reálnou rychlost.
Zcela nespornou výhodou je fakt, že vám navigaci nikdo neukradne – pokud jste tedy důslední a nenecháváte jí v autě. Snadným hmatem jí prostě vyjmete z držáku, zapnete do měkkého ochranného pouzdra a je to. S tím souvisí další výhoda – přístroj má akumulátor, který mu omezenou dobu umožňuje pracovat nezávisle na vnějším zdroji, takže cíl vaší cesty si můžete naprogramovat v klidu domova a v autě se s tím už nemusíte zdržovat.
V balení najdete kompletní mapy západní evropy a České Republiky, Polska a několika dalších zemí. Některé z nich jsou na zásuvné SD kartě, zbytek obývá společně s programovým vybavením vnitřní pevný disk o velikosti 2,5 GB.
Jestli rádi zkoumáte nejrůznější možnosti nastavení čehokoli, s TomTomem se budete bavit. Nastavit lze regulaci hlasitosti podle momentální rychlosti vozu, obrazovka se může při určité rychlosti vypnout, aby vás nerušila, k dispozici je pochopitelně denní a noční nastavení displeje, předcházející zbytečnému oslňování… Displej samotný má rozlišení 320 x 240 bodů a umí zobrazit 4096 barev, což pro dané využití bohatě stačí. Samotné ovládání za jízdy je bezproblémové a intuitivní.
K dispozici jsou i další služby. Pokud přístroj prostřednictvím rozhraní bluetooth spojíte se svým mobilním telefonem, může vám zjistit aktuální předpověď počasí, nehody a podobně.
Nakonec jsem si nechal to nejlepší. Dovedu si představit, že si teď mnozí z vás říkají „to je sice všechno pěkné, ale taky to bude pěkně drahé.“ Chyba lávky. Netvrdím, že necelých 15 000 Kč (cena se může u jednotlivých obchodníků pohybovat), které zkoušený model stojí, je zrovna láce, ale ve srovnání s většinou navigačních systémů, nabízených automobilkami, je to opravdu lákavá nabídka. Navíc existují i jednodušší a tudíž levnější modely, např. TomTom One za cca 11 500 Kč.
Pokud tedy po navigačním systému toužíte a nechce se vám platit horentní sumy, řešení existuje. Jenom se musíte smířit s těmi pár nedostatky.
Honza Koubek