Co dokážou Škodovácké čtyřkolky? Vyzkoušeli jsme je na zamrzlém jezeře ve Švédsku (jízdy pohledem ženy).

Škoda Auto začala s výrobou prvních modelů s pohonem 4x4 již ve 40. letech minulého století. Na svém eventu na švédském ostrově Frösön a přilehlých zamrzlých jezerech, ukázala, kam až se její čtyřkolkové portfolio za tu dobu dopracovalo.
01_group_4x4_f8a39a09-1920x1282-1100x618.jpg Zdroj: Škoda Auto

Přilétáme na letiště do Östersundu. Je pravá pohádková zima, všude kolem sníh a mrzne a jelikož jsou 4 hodiny odpoledne, sluníčko už dávno zašlo. Po krátkém briefu si to míříme na parkoviště, kde se nám otvírá nádherná „scenérie“ v podobě veškerých čtyřkolek, které Škodovka nabízí. Vozy modelových řad Octavia, Karoq, Kodiaq a Superb a také verze 80x a RS čistě elektrických vozů Enyaq iV a Enyaq Coupé iV. No ano, i ty (cituji ze slov čtenářů) „zpropadané“ elektriky tu jsou a já jsem nesmírně zvědavá, jak se projeví to ryze zimní počasí na výdrži baterek.

S hřeby není co řešit

S kolegou si vybíráme na cestu do hotelu Karoqa a vyrážíme. Silnice jsou zledovatělé a leží na nich vrstva sněhu. Nicméně díky „spikeovým“ pneumatikám (s hřeby), které jsou v severských zemích na jízdu v zimních měsících povoleny, nám to připadá jak jízda při dešti na mokré silnici. Auto je ovladatelné bez problémů, jen je potřeba přemýšlet nad tím, že pokud nastane nečekaně událost, tak se lehce sklouzne. Po cestě kvitujeme ohleduplnost ostatních řidičů, nikdo se nikam nežene, všichni kolem jezdí sebevědomě, ale s rozvahou a s pokorou. Nechceme osočovat české řidiče, ale tak v duchu si říkáme, že by si většina měla vyzkoušet jízdu právě na takové vrstvě sněhu, aby se přestala bát, ale zároveň, aby získala zkušenosti.

Už od roku 1999…

Ke konci jízdy si děláme vlastně takový vhled do světa čtyřkolek ve škodováckém podání. Novodobá historie vozů Škoda 4×4 se začala psát v roce 1999, kdy byla uvedena na trh Škoda Octavia Combi 4×4 a tento trend směle pokračuje až do nynějška – v roce 2022 se totiž oné známé „oktávky“ vyrobilo 14 463 kusů. A to není málo, že? Takhle. V porovnání s Kodiaqem, který se stal neprodávanějším modelem značky v předchozím roce, je. Ten šel do světa celkem v 45 170 ks.

Na večerním meetingu se nám jenom potvrzuje to, o čem jsme v autě vedli diskuzi: „Od roku 1999, kdy jsme představili první model Octavia Combi 4×4, zájem o vozy značky Škoda s pohonem všech kol neustále roste. Důležitým faktorem tohoto vývoje je vysoká celosvětová poptávka po modelech v segmentu SUV. Široké portfolio vozů Škoda 4×4 oslovuje aktivní zákazníky, kteří chtějí zažít něco nového a každý den objevovat něco jiného. Říkáme jim ‚contemporary explorers‘ – noví objevitelé“, osvětluje Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

Budeme i my těmi objeviteli, kteří si vyzkouší, jaké to je se „klouzat“ v lehkém spalováku nebo v těžké elektrice? Uvidíme.

Učíme se

Po brzkém vstávání se dostáváme na avizované zmrzlé jezero, kde už stojí nespočet Škodovek. Čeká  nás: nácvik brzdění, slalom, zkouška ovladatelnosti vozidla na testovací dráze a škola driftu. No, bude legrace, ale taky řádná makačka na soustředění se a koordinaci pohybů. On totiž drift a zvládání smyků je sice zábava, ale jen když víte, jak na to a máte to pod kontrolou.

Jen tak pro opakovačku ještě dávám na vědomí, že všechny „čtyřikrátčtyřky“ testujeme jak s „normálními“ motory, které mají elektronicky řízenou mezinápravovou vícelamelovou spojku a ta rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Tak s elektromotory, kdy u modelu Enyaq iV – varianty 80x a RS – mají dva elektromotory, z nichž jeden pohání přední nápravu a druhý zadní nápravu. Nejsou tu žádné spojky, kardanová hřídel nebo diferenciály – žádné mechanické spojení.  A všechna auta jsou na pneumatikách s hřeby – to je důležité zmínit.

Drift je o kalkulaci

S tímhle vědomím vyjíždíme na testovací trať, kde si budeme osahávat slalom společně s umem brždění. Pro první jízdu si vybírám Octávku, která se posléze stává mým nejoblíbenějším modelem na zmrzlé hrátky. Je to mé první setkání s takovouto tratí. Plný plyn, před zatáčkou do slalomu přibrzdit (ne, že tak ten brzdový pedál jen tak šolíchnete, ale opravdu je na to třeba hupsnout), otočit volantem, plyn, volant kontra. Octávka pokorně klouže, je to s ní zábava. Nejde proti, nesnaží se mě přeprat, ale tak hezky putuje do směru, do kterého chci a vlastně mě učí tomu nejlepšímu. Zvládat smyk a lehce si zadriftovat. Jsem nadšená, jak je to vlastně jednoduché, když auto ovládáte.

Enyaq RS iV je těžký, ne, že ne

Přesedám do Enyaqu RS iV. Už při rozjedu cítím tu váhu, která se mi tlačí pod volant a do zad. Na první slalom si schválně nevypínám stabilizaci a auto nechávám v normálním módu. Sakra, to drží jak přibitý. Vždyť tady nemusím ani být a to auto to projede bez sebemenšího problému. Neuvěřitelný. Ale nejsme tu od toho, abychom jezdili bez skluzu na ledu. Jsme tu od toho, abychom si vyzkoušeli, co se stává, když nám ty systémy nepomáhají. Vypínám stabilizaci, přepínám do ESC Sportu. No panečku a je to tady. Vjíždím do slalomu pod plynem, mírně zatáčím a zadek letí dopředu ani nevím jak. Tohle ukočírovat je fakt práce – kloužu se ze strany na stranu ani s jedním náznakem jízdy rovně. Tady musí hodně pracovat ruce a pořád to srovnávat a srovnávat, než se zastavíte. Tím, že je Enyaq RS iV tak těžký, tak má tendenci se pořád hrnout dopředu aka je přetáčivější, a to ustabilizovat dá práci.

Máme natrénováno a jedeme na ostrou trať. Driftování je o kalkulaci. Je potřeba si smyk dobře připravit, vědět, co dělám a nehrát haura.

Přidávám plyn, před zatáčkou přibrzdím, otáčím volant do zatáčky a zadek jemně klouže do protipohybu a já dávám volant kontra, srovnávám a přidávám plyn při výjezdu ze zatáčky, abych mohla jet zase chvíli plynuje, a takto stále a stále dokola. Je to neuvěřitelná námaha, jak na ruce, tak především na mozek, kdy se snažíte přemýšlet vždy nad tou zatáčkou, do které teprve vjíždíte a pořád si opakujete, co máte dělat. Čím víc vám to jde, tím víc na to začínáte tlačit. Jste rychlejší a plynulejší. Když sednete ale do jiného modelu, musíte si na začátku zvykat – na jinou sílu motoru, na jinou váhu auta. Ale požitek z jízdy máte pořád lepší a lepší a říkáte si: „sakra, mně to ale jde“.

Seznámení se s Škoda Fabia RS Rally2

To vše do okamžiku než mě z toho omylu vyvádí úřadující mistr světa WRC2 Emil Lindholm , když se mnou (na sedadle spolujezdce) v nové Fabii RS Rally2 letí jako střela po zamrzlém jezeru. Drift při 80 – 100 km/h, někde to dokonce vyšplhá na 130 km/h a on si řadí, jak kdyby se nechumelilo a občas tam se mnou prohodí pár slov, přičemž já mám smrt v očích. V tu chvíli si uvědomuji, že prožívám nejsilnější automobilový zážitek, a zároveň vím, že se znovu vracím na trať za volant s velkou pokorou k umění driftu a jízdy ve smyku.

Přesedám k instruktorovi, který tuhle práci dělá už 12 let a dostává se mi poučky, že jízda a driftování na  zamrzlém jezeře není primárně o rychlosti, ale o čistotě pohybu a jemné práci s volantem a pedály. Souhlasím.

Nejvíce agilní? Octavia s Karoqem

Po dvou jízdách na pozici spolujezdce se vracím za volant, tentokrát Karoqu a zase je to jiný zážitek. Utíká víc jak Octavia, méně jak Enyaq, je při výjezdech plynulejší než Superb. Každá Škodovka se prostě chová jinak, ale se všemi je zábava.

Týmy Škoda Motorsport i značky Škoda pracující na technickém vývoji sériových vozů, jezdí do Švédska pravidelně testovat své automobily a já se jim nedivím. Tady se totiž charakter a vlastnosti vozu prostě prověřují sami. Pohon Škoda 4×4 naplno ukazuje své přednosti zejména v zimě, ale nabízí také velké výhody na nezpevněném povrchu, nebo při tažení například koní.

Já ze Švédska odjíždím s myšlenkou, že škodovácké čtyřkolky jsou hravá auta, jejichž systémy vás podrží i ve velmi akurátních situacích.

 

30.1.2023 10:00| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist