Do nekonečna a ještě dál. Nová Škoda Superb Combi dojede daleko a nabídne velký prostor

Dojezd až 1500 km na jednu nádrž a komfort jako nikde jinde. Superb dokáže potěšit.
20240725_181505-1100x618.jpgCelá galerie 32 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Mladoboleslavská automobilka má českého zákazníka perfektně zmáknutého. Ví, že mu musí nabídnout vážně daleký dojezd, obrovské místo v kufru a komfort při cestování například do Chorvatska. Pokud si ho chce ale ještě více rozmazlit, dodá auto se sexy podnikatelským šmrncem, které neurazí ani největšího fajnšmerka. A ačkoliv se Superby nejvíce vyjímají jako podnikatelské vozy, ani soukromý sektor nezůstává ochuzen. Jak se generačně tohle elegantní auto proměnilo?

Prostornější mazel

Vizuální změny nemusí být všem po chuti a hojná většina lidí vám bude tvrdit, že předchozí generace byla uhlazenější. Ale nedávejme na názor většiny. Buďme v tomhle trošku individuální a řekněme, že se jedná o inovace na poli sofistikovanosti, která Superbu dodává zase trošku dospělejší vzezření. Ať už je to nová maska chladiče s novým logem v matném šedém odstínu, nová světla a víc zkosené čelní sklo. Z pohledu ze strany je znát ono pokrčení, které prospívá vylepšené aerodynamice, a stejně tak prodloužená délka o 40 milimetrů. Ostatně, jak jsme už několikrát naznačili ta velikost je tu znát – na délku má auto 4 902 mm, šířku 1849 mm, výšku 1482 a v rozvoru 2841 mm, a sice ne to nejdůležitější, ale to velmi podstatné – 690 litrů zavazadlového prostoru, což je nárůst o 30 litrů. Úsměv na tváři vám vykouzlí i automaticky zasouvatelná roletka – konečně se to nemusí tahat a člověk se s tím rozčilovat. Všechny rozměry jsou u auta královsky znát, ať už je to v rámci dýchatelnosti všech cestujících, nebo množství věcí, které lze v autě převézt. A díky bohu za to.

Zároveň se nám líbí, že se Škodovka nebojí jít ani do křiklavých exteriérových barev i napříč tomu, že český zákazník je v tomto ohledu trochu konzerva a preferuje nudnou stříbrnou. Naše červená se na silnicích dost vyjímala a byla zábavná.

Ty tři otočné ovladače – balzám na duši

Interiér je taktéž velmi povedený. Prostor nabyl na čistotě a radost nám dělali i použité materiály. Jen si budete muset zvykat na určité nové prvky. A teď nemyslím zvykat ve špatném smyslu slova – naopak – jejich implementace je dobře promyšlená. Volič automatické převodovky se po americku odstěhoval pod volant, takže uprostřed tunelu zbylo dost místa na úložné prostory. Právě v prostředku všemu vévodí 13palcová obrazovka infotainmentu, která se jaksi tyčí do prostoru. Už při prvních jízdách jsme tvrdili, že jsme při statické premiéře Superbu nemohli danému prvku přijít na chuť, ale čím rychleji dospíváme, vlastně v ní nacházíme zalíbení. Hlavně i kvůli tomu, že si můžete opřít hranu ruky na spodní části a tím ji tak stabilizovat pro lepší pohyb na obrazovce. Softwarové řešení infotainmentu od nás dostává pochvalu, je rychlé, intuitivní a připojitelnost Android Auta je též rychlá a samozřejmostí je i snadná dosažitelnost při vypnutí hlídání překročení rychlosti.

No a pak je tu ta radost v podobě chytrých multifunkčních otočných ovladačů. Mají v sobě zabudovaný displej čistého a ostrého charakteru a s těmi krajními dokážete ovládat, řekněme ve zkratce, klimatizaci a do prostředního si můžete sami nastylovat čtyři různé funkce, které chcete mít po ruce. Zvolit podobu funkce jednotlivých ovladačů si můžete jednoduše v menu infotainmentu. Žádné složitosti, pěkně čistě vymyšlená inovace, která dává smysl hlavně po té haptické stránce. Řekněme si totiž narovinu, že u dotykových ploch a tlačítek nemá řidič při jízdě šanci udělit autu správný pokyn a musí se, i když na milisekundu, na dané místo podívat. Tady ne, tady vše nahmatáte i poslepu.

I něco se nepovede

Abychom jen nechválili, tak designové pojetí kapličky přístrojovky je do očí bijící. Moc tomu nerozumíme. Jak ti samí designéři, co tak hezky vyladili trojici otočných ovladačů jsou schopni vrznout vkusný displej do jakéhosi historického plastového převisu. Vizuálně to vypadá, jak když si někdo na poslední chvíli řekl, že sice tam nechá klasické clonění displeje, ale že ten displej bude hranatě vystupovat na stranách a nebude zapuštěný, že to určitě bude vypadat lépe. No nevypadá.

Dost negace. Je slušné ještě zmínit, že si interiér můžete navolit v podstatě, jak potřebujete. Pokud vám vyhovují elegantnější materiál v podobě kůže, tak může být. Pokud jste zastánci textilu, taky si své najdete.

„Jednapětka“ je pro hodné řidiče

Pod kapotou škodováckého fešáka tkvěl jeden a půl litru silný zážehový agregát s přeplňovaným turbodmychadlem, výkonem 110 kW a točivým momentem 250 Nm. Poprvé je tento model u Škodovky vybaven mild‑hybridní technologií s uzavřeným systémem. Jeho součástí je 48V řemenem poháněný startér‑generátor a 48V lithium‑iontová baterie. Díky naakumulované energii tak můžete například plachtit se zcela vypnutým motorem, nebo naopak si můžete pomoci si rychlejší akceleraci. Co je taky fajn na tomhle motoru je systém aktivního odpojování válců aneb když nepotřebujete šlapat Superbu na krk, odpojí se dva válce a vyjedete jen lehounce a v tichosti. Výsledkem, hlavně kvitovaným šetřílky, je nižší spotřeba paliva. Tento základní benziňák je ideální pro klidného vyrovnaného řidiče. Má totiž i své limity. Ty objevíte v táhlých kopcích při dynamickém zrychlení, a to též platí i pro dálniční nečekané předjíždění. Ona jednotka se musí lehce popostrčit a spíš než zamáčknutí do sedačky, čekejte táhlejší odpověď na sešlápnutí plynového pedálu.

Pochvalu si nicméně zaslouží přesnost a rychlost sedmistupňové automatické převodovky. Té nemáme co vytknout.

Stejně tak jako vyrovnané chování podvozku. Ať už zvolíte u Superbu příplatkový podvozek DCC+, nebo standardní podvozek, nebudete zklamání. Neuslyšíte a ani nepocítíte rázy, nebudete se houpat a v zatáčkách dostanete oporu, kterou potřebujete.

Auto je na dálkové cestování nejmilejší v komfortním nastavení, kdy s ním v podstatě plujete po dálnici bez jakéhokoliv vyrušení. Na klasické silnice je pak vhodný klasický jízdní režim.

A co vás všechny určitě zajímá, jsou jakási finální čísla. Díky 66litrové nádrži více než excelentní. Týdenní testování jsme zakončili se spotřebou 6,1 litrů, po ujetých 500 kilometrech a při zbývajícím dojezdu 1010 km. Tohle je sen každého řidiče.  Což už se nedá říct o ceně, která se pohybuje nad milionem korun. Pokud prostě chcete něco hezkého a příjemného, musíte si za to zaplatit.

 

 

 

18.8.2024 7:28| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist