autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 308 > Dlouhodobý test Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDI (2015): Na jednu nádrž?
Dlouhodobý test Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDI (2015): Na jednu nádrž?
Myšlenka byla jednoduchá, jak daleko ujedeme s naším dlouhodobě testovaným Peugeotem na jednu nádrž, respektive chceme se opět podívat na námi ostře sledovanou spotřebu, ovšem optikou dlouhé cesty v různých jízdních režimech a různých typech vozovek. Nabízela se myšlenka vyrazit do Německa, které skýtá dálnice s neomezenou rychlostí, ale popravdě – maximálka nebyla na pořadu dne a hlavně, dnes už je bezlimitních úseků na německých dálnicích tak málo, že se cesta za nimi ani nevyplatí. Ale znovu je třeba podotknout – jde o spotřebu. Takže pojedeme na východ.
Auto jsem od kolegů v redakci přebíral a na displeji svítila hodnota dlouhodobé spotřeby 6,4 l/100 km, takže jsem jako cílovou destinaci odhadl východní Slovensko. Naši 308 SW jsem startoval před cestou (k čerpací stanici) s téměř prázdnou nádrží. A tím „téměř“ myslím to, že nafty bylo v autě opravdu velmi málo, informace o dojezdu na ukazateli byla nekompromisní a nemít čerpací stanice od parkoviště za rohem, byl bych velmi nervózní. Každopádně těch pár kapek nafty, které se převalovaly na dně, lze jistě ignorovat, do celkového hodnocení nezasáhnou. A podobné to bylo i před dojezdem do cíle, tedy přesněji řečeno zpět do Prahy, kde už jsem s prázdnou nádrží auto postrkoval do jeho finální pozice na parkovišti silou vůle.
Že to bude všechno trochu jinak jsem si uvědomil už mezi Jihlavou a Brnem. V Praze po dotankování a prvních metrech jízdy ukázal palubní počítač dojezd nějakých 600 kilometrů a to jsem přijal jako akceptovatelné, byť výpočty doma u kalkulačky vycházely trochu jinak. Jaké bylo mé překvapení, když jsem se před moravskou metropolí podíval znovu na ukazatel dojezdu a po necelých dvou stech najetých kilometrech byl teoretický dojezd stále 600 km?! Já opravdu nechci přejet Slovensko a vjet na Ukrajinu…
Přiznávám, že jsem zbaběle změnil plán trasy a místo čistě východního směru jsem začal uhýbat mírně na sever, novou dojezdovou destinací se měly stát Vysoké Tatry. A věřil jsem i tomu, že tam spotřebu zhorším, určitě ve vyšších polohách a s více namáhaným motorem při přejezdech mezi horskými středisky.
Vezmu to teď od konce, přeskočím dojmy z jízdy jako takové, k tomu se vrátím později, a půjdu k finálním součtům – po celé cestě jsem měl před sebou účtenky za palivo a čísla mluvila jasně, natankoval jsem celkem 74,88 litrů nafty. A najel jsem na toto množství paliva 1618 kilometrů. Ano, nejel jsem stále na východ, ale změnil jsem cíl a tak má cesta zahrnovala české dálnice, české silnice druhé a třetí třídy, slovenské dálnice, slovenské „nedálnice“ a okresky a také polský tankodrom, když jsem se rozhodl vyjet ze Slovenska do polského Zakopaného a vjel na silnice, které by si zasloužily masivní opravu.
V Tatrách jsem najezdil cca 300 kilometrů, zbytek probíhal v nižší nadmořské výšce. Oklepu se ze zážitku, když jsem u Kežmaroku špatně odbočil a málem přišel o auto, zavazadla a život, když jsem omylem vjel do Malého Slavkova a na konci slepé ulice jsem poznal, že se kolem mne stahují nevraživě pokřikující a gestikulující spoluobčané, kteří asi tráví většinu času opalováním… A vrátím se k matematice, která říká, že pokud jsem najel 1618 kilometrů na cca 75 litrů nafty, tak spotřeba na celou cestu byla 4,63 litrů. Za mne klobouk dolů, vím že naftový dvoulitr v Peugeotu je velmi dobrý – líbí se mi jeho síla a slyšel jsem od kolegů o dlouhodobé nízké spotřebě, ale tohle? Je fakt, že jsem přestal řešit palivo, když se v rámci mé cesty spotřeba sklouzla někam k 5,4 l/100 km, a dodám také, že jsem lehce snížil dlouhodobou spotřebu z avizovaných 6,4 na 6,2 l/100 km.
5 zaručených rad, jak snížit spotřebu
Rady a tipy | vydáno 14. 11. 2012
Nechci tvrdit, že je Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi tím nejlepším autem na světě – ehm, i když vlastně titul Auto roku v podstatě toto deklaruje – přišel jsem na detaily, které bych určitě zlepšil, ale ta spotřeba, zatraceně?! Omluvte mé expresivní výrazy, ale pokud si uvědomíte, že v každém testu nového auta píši o „svém jízdním stylu,“ a tím myslím, že jezdím spíše rychle než pomalu, a že na této cestě tomu nebylo jinak, tak to je opravdu důvod k uznání. Ještě jednou, aby to nezapadlo – 1618 kilometrů jsem ujel na 74,88 litrů nafty.
A teď k těm výtkám… Nebýt venku horka, tak bych na to nepřišel, ale ve vedrech, která panovala v posledních týdnech jsem si všiml, že kovová hlavice řadící páky se zahřívá a pokud zůstane auto na slunci, tak poměrně značně a nepříjemně. Zmíním zadní nápravu, která by v zatáčkách na nerovnostech mohla nabízet kultivovanější chování a méně kostrbaté průjezdy. Naopak pochválím malý volant, vynikajíc řízení, vzhled interiéru, ve kterém se nebáli francouzští inženýři ukázat Golfu, že se lze v kabině kompaktního hatchbacku/kombi „odvázat,“ aniž by to narušilo ergonomii.
Smíšené pocity mám ze sportovního režimu. Při přepnutí nejsem úplně smířený se zvukem, který se začne s jadrností ozývat (a nevím, jestli z výfuku či uměle z reproduktoru) při přepnutí do dynamického nastavení – působí na mne uměle a je-li slyšet i ven, tak já mohu působit zase trochu „tunersky.“ Přepnutí displeje, který ukazuje boost a přetížení my nevadí, nazval bych to příjemným detailem pro někoho, kdo si na podobné perličky potrpí.
Diesel z druhé ruky: pravdy a mýty
Rady a tipy | vydáno 24. 7. 2015
Co je ovšem skvělé, je entuziasmus, se kterým začne motor tahat od spodních otáček, 308 se s ním posune o úroveň dál, je nakažlivé s autem jezdit svižně. Snad kdyby nebylo pro změnu režimu nutné držet tlačítko delší dobu – pouhý dotyk by byl lepší pro rychlejší přepnutí, třeba před předjížděcím manévrem – ale jak se motor nadechne, ožije…?! Všechna čest.
Abych uzavřel kapitolu této cesty, tak nejprve řeknu, že jízdu „na jednu nádrž“ jsem v rámci bezpečnosti a prevence toho, že mi někde v polských Tatrách dojde nafta, prodloužil na cestu „tam a zpátky.“ A pak prohlásím, že námi testovaný Peugeot 308 SW má vlastnosti, které by někdo mohl nazvat nedokonalostmi, já bych volil asi termín charakterové vlastnosti, díky kterým má auto svou vlastní tvář a vybočuje z konfekční uniformnosti většiny konkurence. Že spotřeba je doslova fantastická a co víc, nezávislá na jízdním stylu, tedy že při snaze jezdit ekonomicky není řidič za volantem 308 SW 2.0 BlueHDi limitován po stránce dynamiky, potažmo bezpečnosti. Howgh.