autoweb.cz > Peugeot > Peugeot 3008 > Dlouhodobý test Peugeot 3008 1.6 THP 165 k: Do terénu
Dlouhodobý test Peugeot 3008 1.6 THP 165 k: Do terénu
Vývoj je známý, původně tady byly vozy typu SUV, s praotcem Willisem a jemu podobnými před dekádami let, a přes offroady typu G, Defender a Pajero přišla na svět třída SUV s pohonem všech kol, stále slušnou průjezdností terénem, ale navíc dobrými jízdními vlastnostmi a komfortem. Ta dala před pár lety vale pohonu obou náprav, a tak tady dnes máme SUVčka, která vypadají robustně tak, jako dřív, ale do terénu s nimi obvykle nikdo nejezdí.
My jsme ale s naším Peugeotem 3008 mimo pevný asfalt vyrazili. Jedna věc je zkusit, jak se auto chová v terénu, druhá pak, jak v zimě obstojí na sněhu a ledu, ale o tom zatím můžeme jenom teoretizovat, na ryze zimní podmínky si ještě počkáme. Pokud přijmeme fakt, že Peugeot 3008 není ryzí offroad, a také fakt, že pokud bychom věděli, že potřebujeme auto do terénu, koupíme si terénní auto, je zde představa cesty na chatu v horách, výprava do lesa, jízda po polní cestě, atd. jako typy jízdy, které lze obecně považovat za pravděpodobné. Všechno toto náš Peugeot 3008 zvládl.
Základem je dobré obutí, auto je nazuto do pneumatik Continental ContiCrossContact. Ty jsou zárukou velmi jisté jízdy. Pro srovnání, když vzpomeneme na testování Subaru Forester, teoreticky i prakticky řádově lepšího stroje pro jízdu v terénu, ovšem v našem případě na méně potentních pneumatikách, musíme volbu Peugeotu kvitovat.
Gumy mají rozměr 225/55 R18. Takto velká kola vypadají dobře, nicméně menší rozměr by byl v terénu asi ještě lepší, snadněji by se zařezával do měkkého podkladu a méně by klouzal na bahnitém materiálu. Nicméně to už se opravdu rýpám (doslova) v jílu a bahně… Auto tak, jak je obuté, lze považovat za vhodně připravené pro cestování mimo pevný asfalt.
Výkonu má Peugeot dost, benzínový čtyřválec přeplňovaný turbem má výkon 165 koní a točivý moment 240 Nm. Tohle stačí na to, aby se auto dostalo z každé šlamastiky. Jízdě může pomáhat couvací kamera (celkový pohled se sledováním předních kol Peugeot 3008 nemá), velkou výtku bych směřoval výrobci za to, že obraz kamery je přenášen s mírným zpomalením. To znamená, že je třeba uvážlivě couvat, nelze tam vsadit R voličem jízdních režimů a šlápnout rychle na plyn, protože pak by pohyb dozadu byl rychlejší než obraz přenášený na obrazovku.
Jste dobrý (či spíše pozorný) řidič? Pak zvládnete psychicky náročný kvíz!
Kvízy | vydáno 8. 8. 2014
Plasty reálně mohou ochránit karoserii auta a vypadají dobře v kontrastu s lakem karoserie, který – v našem případě hnědý – podbízí k jízdě terénem více, než by tomu bylo třeba u bílé, nebo obecně světlé barvy. Světlá výška pracuje v součinnosti s celkovým „outdoorovým“ charakterem auta. Chybí tedy Peugeotu 3008 pohon zadní nápravy? Upřímně, nevím. Já jsem se do situace, že bych nemohl odněkud vyjet, nedostal, předokolka mne pokaždé odevšad vytáhla, ovšem přiznávám, že jsem vždy zvažoval, jestli a kam vjedu.
Při focení, což je ale uměle vyvolaná situace, jsem vjel do rozoraného měkkého pole s tím rizikem, že nevyjedu, nicméně vyjel jsem. Nedal jsem autu příležitost zahrabat se, srovnal jsem přední kola do podélné osy, abych v rejdu nepřicházel o trakci a vycouval jsem plynulým záběrem na plynu z pole na cestu. Nechat kola vytočená a vyjíždět po předu, s neurvalou akcelerací, asi bych se zahrabal. Ale proč bych tak to jezdil? Jen proto, abych dokázal, že Peugeot 3008 takový styl jízdy nezvládne? Nesmysl.
Mám-li zhodnotit schopnosti Peugeotu 3008 pro jízdy v terénu, a znovu připomíná, že pod terénem zde myslím obvyklé zpevněné cesty, ale ne trial v lomu, přejezdy přes horské hřebeny bez ohledu na počasí anebo brodění rozbouřených řek, tak si auto poradí. S pohonem 4×4 by asi získalo na jistotě, ale také na hmotnosti a ceně, a to – s ohledem na trendy a konkurenci, zřejmě není žádoucí. Závěrem této terénní mise bych řekl, že pokud chcete jezdit autem do drsného terénu, kupte si offroad, s běžnými a plánovanými výlety mimo silnice si Peugeot 3008 poradí.