autoweb.cz > výbava auta > aplikace > Dlouhodobý test Mazda 6 Wagon 2.0i (2014): Z nuly na sto
Dlouhodobý test Mazda 6 Wagon 2.0i (2014): Z nuly na sto
Úvodní hodnoty poměrně srozumitelně naznačují, že jsme si od Mazdy nepůjčili na dlouhodobý test pětidveřovou silniční stíhačku, ale jen průměrně rychlý rodinný vůz. Kdybych to měl napsat ještě jinak… Atmosférický benzínový dvoulitr SkyActiv o výkonu 145 koní a maximálním točivém momentu 210 newtonmetrů je tím nejslabším motorem, který si dnes můžete do Mazdy 6 poručit.
Jaká je oblíbenost tohoto konkrétního agregátu, popravdě netuším, možná k tomu řeknete v diskusi něco vy sami z vlastních zkušeností, ale samozřejmě chápu ty z vás, kteří se při specifikaci své vysněné šestky zaměřili na opačnou stranu výkonového spektra.
Nám primárně o kilowatty tolik nešlo. Osobně jsem si především přál poznat, jak funguje nová generace atmosférických benzínových agregátů, a v obecné rovině jsme chtěli, aby naše auto reflektovalo přání těch zákazníků, kteří považují výkon kolem 150 koní za bohatě dostačující, respektive nemají při výběru neomezený rozpočet a před motorem dávají raději přednost vyšším stupňům výbavy.
Obecní normou taková volba asi není, na druhou stranu ale na silnicích výlučně Octavie RS, šestiválcové Passaty či BMW M3 nejezdí a proto výčitky, že bychom sáhli zcela mimo, opravdu nemáme.
Pokud bych měl třeba v rámci firemního nákupu šanci ovlivnit výběr sám pro sebe a nic jiného než Mazda 6 by nepřicházela do úvahy, nezastírám, že bych dal raději přednost liftbacku se silnějším zážehovým dvoulitrem v kombinaci s manuálem, větší auto bych už skutečně nepotřeboval, ale to berte jen jako poznámku pod čarou. Tady a teď jsem měl k dispozici náš šedivý kombík s necelými čtyřmi tisíci kilometrů na tachometru a chuť zjistit, co zánovní šestka dokáže i s nejslabší pohonnou jednotkou.
Pokud čekáte rozsáhlé komplexní měření dynamiky, asi vás v tuto chvíli zklamu, chci vás ale zároveň i navnadit. Pružné zrychlení na jednotlivé kvalty, které je mým pohledem skutečným ukazatelem sladění motoru s převodovkou a zbytkem auta a tak nějak lépe vyjadřuje praktickou použitelnost auta ve skutečném provozu, si pro vás v brzké době připravím, teď mě ale zajímala velmi jednoduchá otázka – zvládne šestka zrychlit na sto kilometrů v hodině za udávaných 9,6 sekundy?
Abych to zjistil, potřeboval jsem nějak změřit časy a rychlost, a pokud možno ne zrovna stopkami v mobilu a tachometrem. Netvrdím, že to nejde, konec konců jen pro porovnání jsem si ke zkoušce vzal také tablet vybavený GPS a nainstalovanou volně dostupnou aplikací Car Performance, chtělo to ale něco přesnějšího, takže došlo na oprášení redakčního záznamového zařízení Video VBox Lite britské společnosti Racelogic.
Aby byl výčet podmínek při měření kompletní, musím dodat, že bylo vše téměř ideální. Pneumatiky Bridgestone Turanza T001 o rozměru 225/55 R17 jsou pořád prakticky v dokonalém stavu, venku bylo pod mrakem, 14 °C a suchý asfalt s čistým a rovným povrchem, ačkoli tedy nemůžu zaručit, že také v ideální rovině, takže jsme měření provedli hned několikrát a v obou směrech, abychom co nejvíce eliminovali chyby.
Ještě se sluší a patří dodat, že byla Mazda o udávané hmotnosti 1386 kg (bez euro-balastu) zatížena dvojicí pasažérů o skoro vzorové průměrné hmotnosti cirka 85 kg, ačkoli přiznávám, že tři pětiny váhy z těch zhruba 170 kg navíc sedělo na místě řidiče.
Už první čísla v androidu naznačovala, že šestka svému slibu zřejmě dostojí. Aplikace Car Performance nám po čtyřech opakovaných rozjezdech ukázala hodnoty v rozmezí od 9,57 do 9,49 sekundy, netroufl jsem si ale odhadnout, jestli budou data z VBoxu alespoň rámcově stejná.
O něco později vyšlo při rozboru najevo, že docela jsou, jisté odchylky a navíc i nepřesnosti se ale objevily. Rozptyl měření byl (směrem nahoru i dolů) poněkud větší, konkrétní časy se pohybovaly od 9,85 do 9,29 sekundy, údaje z chytřejší krabičky ale ukázaly, že auto při nejlepším rozjezdu nestálo zcela na místě, ale na startu se pohybovalo nepatrnou rychlostí vpřed.
Abych tedy nenadržoval, nejlepší čas zajetý šestkou (mimochodem na stovku ji stačí první dva stupně) činí 9,34 sekundy, což je o 0,26 s lepší výsledek ve srovnání s časem výrobce. Konečný průměr 9,577 vteřiny je tabulkové hodnotě 9,6 s natolik blízký, že můžu s klidným svědomím říci, že Mazda opravdu nekecá. Zároveň připouštím, že nejrychlejší sprint z 0 na 100 km/h mohl vylepšit sklon silnice ve spolupráci s gravitací, pohybujeme se ale řádově v desetinkách sekundy, takže to už není tolik důležité.
Co říci závěrem? Předně asi to, že vám moc nedoporučuju zkoušet s Mazdou 6 Wagon 2.0i (145 k) závody na semaforech, ani kdekoli jinde. Ne že by byla vysloveně pomalá, sprinter z ní ale zjevně nebude a jak se postupně ukazuje, mnohem lépe ji jdou „běhy“ na dlouhé tratě. O tom ale až někdy příště.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín Natural 95 |
Rozvod | DOHC, čtyři ventily na válec |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Kompresní poměr | 14,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,5 x 91,2 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | vnitřně chlazené kotouče o průměru 297 mm |
Brzdy vzadu | kotouče o průměru 278 mm |
Pneumatiky vpředu | 225/55 R17 |
Pneumatiky vzadu | 225/55 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 107/145 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 210 v 4000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 105 |
0-100 km/h (s) | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 206 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 |
Objem nádrže (l) | 62 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4800 |
Šířka (mm) | 1840 |
Výška (mm) | 1480 |
Rozvor náprav (mm) | 2750 |
Provozní hmotnost (kg) | 1386 |
Celková hmotnost (kg) | 1980 |
Zavazadlový prostor (l) | 522 - 1664 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 554 900 Kč (2.0i Emotion) |
Základní cena test. verze | 674 900 Kč (2.0i Attraction) |