Dlouhodobý test Kia Sorento: první servis

Po pořízení ojetého vozu by měl každý motorista navštívit autoservis a nechat provést několik nezbytných úkonů. Naše testovací Kia Sorento se tomu také nevyhnula.

Testovací Kia Sorento 2.5 CRDi zapůjčená z nabídky AAA AUTO urazila další kilometry. Ještě před tím jsme ale s vozem museli absolvovat některé servisní úkony, jež by měl v případě pořízení ojetého vozidla udělat každý motorista. Pořízením ojetiny totiž investice běžně nekončí. V drtivé většině případů kupující nezná historii vozu, nebo si jí nemůže být jist. Pak je vždy nutné udělat řadu úkonů, mezi něž patří i výměny náplní či komponent podléhajícím opotřebení a majícím zásadní vliv na stav vozidla.


Zkrátka je třeba udělat první servis ojetiny. Ten by měl kromě výměny určitých dílů a náplní obsahovat i klasickou kontrolu vozidla, zjištění stavu brzdového obložení, prověření všech brzdových částí atd. Výměnu komponent, které se mají měnit v určitých intervalech, není dobré odkládat. Řeč je především o olejových náplních, různých filtrech a samozřejmě také o rozvodech motoru. Riskovat prasknutí rozvodového řemenu by se opravdu mohlo šeredně nevyplatit. Námi testovaná Kia Sorento s turbodieselem 2.5 CRDi má však rozvody poháněné odolným řetězem, který se nemění.

 Navíc s ním v této motorizaci nejsou problémy ani při vysokém kilometrovém proběhu. Proto jej můžeme v klidu z prvního servisu vynechat a zaměřit se na jiné části vozu, kterých je vzhledem k pohonu všech kol i tak dost. U Kii Sorento první generace najdeme několik míst, kde se má pravidelně kontrolovat stav předepsané kapaliny, případně ji doplnit, ale výměna zde není předepsána. Typickým příkladem může být posilovač řízení nebo manuální převodovka. Pak zde jsou ale místa, která mají jak předepsanou kontrolu, tak výměnu náplně.

Sem patří třeba přední a zadní diferenciál, brzdový systém či chlazení. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na motorový olej a filtry. Právě na tyto části je třeba zaměřit pozornost. Kapaliny, které se zde pouze kontrolují, mají interval kontroly po 15 000 km či jednom roce a samozřejmě první servis ojetiny je vhodnou příležitostí pro jejich prověření.

Kromě této prohlídky se mechanik v servisu General automobil zaměřil i na brzdy a zavěšení náprav. Právě zde existuje u vozidel typu SUV nebo off-road zvýšené riziko špatného stavu či poškození neopatrnou jízdou v terénu. Testovací Sorento prošlo kontrolou bez ztráty květinky, jediná drobná výtka mířila ke spodnímu krytu motoru pod přídí vozu: „Už vám to tu začíná reznout, to je u Sorenta typické,“ okomentoval jeho stav zaměstnanec servisu. Následovala výměna náplní a filtrů, která nezabrala mnoho času.

Zobrazit všechny fotografie

Přední diferenciál má objem 1,3 litru, zadní 1,6 a do obou lze dle katalogu použít například Agip Rotra MP 80W-90. Kontrola je zde předepsána vždy po 20 000 km, výměna po 40 000. Jelikož nevíme, kdy byla provedena naposled, je na ni vhodný čas teď. Totéž platí pro brzdovou kapalinu, která se má měnit každé dva roky.

Náplň chladiče má objem rovných deset litrů a předepsanou výměnu každých 10 let. Vzhledem k tomu, že testovaný vůz má v rodném listě zanesen rok 2005, ještě není třeba výměnu provést. Protože AAA AUTO, z jehož nabídky je vozidlo pro dlouhodobý test zapůjčeno, nezámrznost chlazení u vozů v zimním období prověřuje, tento úkon jsme vynechali (test byl zahájen v zimě). V automobilu najdeme turbodiesel 2.5 CRDi. Pro motor montovaný do faceliftu v roce 2006 lze použít například motorové oleje Eni i-Sint Professional 5W-40 nebo 10W-40 (dříve prodávané pod značkou Agip). Náplň zde má objem 8,2 litru, což není zrovna málo.

Předepsaný interval výměny motorového oleje je 15 000 kilometrů nebo 1 rok, podle toho co nastane dříve. Avšak pokud je vůz používán v režimu těžkého zatížení, tedy jezdí hodně v terénu, měl by být interval výměny zkrácen na 7500 km nebo 6 měsíců. Motorový olej Agip i-Sint Professional 5W-40 přišel na 1653 korun. Olejový filtr značky Muller stojí 452 Kč. Samozřejmě byl vyměněn také filtr sání vzduchu, jehož cena je 411 Kč, kabinový filtr za 403 Kč a palivový za 375 Kč.

Cena všech měněných dílů se dostala na 3929 Kč. K této částce je pak třeba připočíst asi tři hodiny práce servisu. První servis ojetého Sorenta 2.5 CRDi tedy není nijak cenově náročný. Samozřejmě pokud jde o udržovaný automobil.

Zaměstnanec servisu po spuštění vozu ze zvedáku udělal ještě kontrolu osvětlení a přitom zjistil, že praskla jedna z žárovek H7 v potkávacích světlometech: „Vyměním vám prasklou žárovku v levém světle a rovnou i tu vpravo. Když praskne jedna, většinou se blíží konec životnosti i té druhé a tady je k nim celkem složitý přístup, takže je tomu lepší v klidu předejít.“

Níže naleznete příklady cen několika vybraných dílů na Kiu Sorento, které bývají při prvním servisu ojetiny měněny. Pro lepší představu o servisní náročnosti uvádíme díly v několika cenových variantách. V dalším pokračování dlouhodobého testu se podíváme na dosavadní zkušenosti s Kiou Sorento. Řekneme si něco o spotřebě a zazní i nějaké postřehy z každodenního provozu.

Příklady cen náhradních dílů na Kiu Sorento 2.5 CRDi

Název díluvýrobce a typ dílu, cena
žárovka H7Magneti Marelli Long Light 140 Kč
Magneti Marelli Blue Light 195 Kč
brzdová kapalinafri.tech. DOT4 140 Kč/l
Ferodo DOT4 230 Kč/l
olej do diferenciálůAgip Rotra MP 80W-90 165 Kč/l, Mogul Trans 80W-90 165 Kč/l
olej do rozdělovací převodovkyAgip Dexron III 235 Kč/l, Brentol AT Dexron III 211 Kč/l
motorový olej

Eni i-Sint Professional 5W-40 906 Kč/balení 5 l,
Eni i-Sint Professional 10W-40 833 Kč/balení 4 l,
Brentol 5W-40 652 Kč/balení 5 l

olejový filtrMuller 452 Kč, Bosch 555 Kč
vzduchový filtr (sání)Muller 411 Kč, Clean 447 Kč
kabinový filtrMuller 421 Kč, Clean 403 Kč, Valeo Comfort 539 Kč
palivový filtrClean 375 Kč, Muler 675 Kč
přední brzdové destičkyKamoka 630 Kč, fri.tech. 1122 Kč
přední brzdový kotoučfri.tech. 1860 Kč, A.B.S. 1640 Kč
zadní brzdové destičkyKamoka 784 Kč, fri.tech. 1025 Kč
zadní brzdový kotoučfri.tech. 1899 Kč, A.B.S. 1440 Kč
přední tlumič pérováníKamoka plynový 1691 Kč, Kayaba plynový 2724 Kč, Monroe plynový 2728 Kč
zadní tlumič pérováníKamoka plynový 1426 Kč, Kayaba plynový 1860 Kč, Monroe plynový 2260 Kč
čep spodního rameneRuville 970 Kč, Nipparts 1782 Kč
ložisko předního kolaRuville 2220 Kč, Moog 2235 Kč
Zdroj: www.kvalitnidily.cz

31.3.2014 10:55| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist