Dlouhodobý test – brzdové destičky Ferodo: Na silnici

Brzdové destičky jsou právně nasazené a co je důležité, tak také správně zajeté. Takže můžeme na silnici, ehm, popustit uzdu... Respektive jezdit tak, jak obvykle jezdíme.

Může to znít přinejmenším zvláštně, že teď budeme jezdit „normálně,“ ale je to tak, až doteď jsme jezdili velmi uvážlivě v režimu zajíždění. Jak už možná víte, pokud čtete naše reportáže pravidelně, testujeme brzdové destičky značky Ferodo se sníženým obsahem mědi a nedílnou součástí procesu výměny destiček je jejich správné zajetí. Což znamená, že je zapotřebí nové destičky zatěžovat postupně a to se týká jak tlaku v brzdovém systému (intenzita sešlápnutí pedálu), tak rychlosti, ze které brzdíme a tím i teploty v povrchové vrstvě třecího materiálu destičky a brzdového kotouče.

Což v reálu znamenalo, že jsme ve snaze zajistit správné dosednutí brzdových segmentů na kotouč v minimálním podílu 90% povrchu segmentu, prvních dvě stě kilometrů po výměně destiček jezdily velmi promyšleně a brzdili jsme tak na tři čtvrtiny, žádné ostré šlapání na brzdový pedál! Jízdu jsem plánovali tak, abychom se vyhnuly ostrým sjezdům z prudkých kopců a samozřejmostí bylo také chlazení brzdového systému během jízdy.

Následně jsme dalších pět set kilometrů pracovali na stabilizaci třecího materiálu, to znamená krátkodobě, ale opakovaně zvýšit teplotu v povrchové vrstvě segmentu na cca 500 °C. Tak dojde ke konečnému dotvrzení materiálu a získání těch nejlepších vlastností. To znamenalo najet dalších sedm set kilometrů s opakovaným intenzivním brzděním, a v co největší míře (pokud to v rámci bezpečnosti bylo vhodné – což třeba při jízda s rozvztekleným kamionem za zády nebylo – chlazením brzd mezi jednotlivými brzdovými cykly.

Teď je důležité připomenout, že testujeme na Subaru Impreza WRX STI a důvodem, proč jsou fotky „statické“ a ne z jízdy na silnici je fakt, že auto je aktuálně nabourané. Nic vážného, a nic co by se týkalo jízdy, naopak by jeden řekl, že k pěknému šrámu a pomačkanému boku může dojít i když auto stojí správně zaparkované, ale řidič vozu parkujícího do vedlejšího místa se kromě řízení (nebo spíše namísto řízení) věnuje svačině a telefonování… Každopádně fotit nabourané auto nepovažujeme za vhodné a s do příště už bude testovací vůz v pořádku, šlo spíše o kosmetické nebo vzhledové „jizvy“, tedy nic, co by auto limitovalo jízdně.

Za jízdy je zřetelně znát, jak destičky na všech kolech pracují v symbióze, jak je účinek na všech kolech stejný, nedochází ke kroucení v důsledky různého brzdného účinku, ani k předbíhání zadku, auto zpomaluje se zřetelnou jistotou. Zatím mluvíme o rychlostech a stylu jízdy adekvátním k běžnému provozu, mimo silnice na uzavřenou dráhu vyrazíme příště.

Pokud můžeme hodnotit zkušenost s destičkami Ferodo z „doby měděné.“ tak nový materiál bez do nedávna tradičního a nedílného materiálu funguje – subjektivním pohledem – stejně, negativní změnu nelze v žádném případě hlásit, a – opět subjektivně -změnu k lepšímu bychom museli měřit, což za nás už udělaly nezávislé agentury a my víme, že s Eco Friction bez mědi brzdí auto lépe než s původním materiálem.

6.9.2016 4:33

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist