autoweb.cz > palivo > nafta > Diesel a zima: Co tankovat a jak se o motor starat
Diesel a zima: Co tankovat a jak se o motor starat
Provoz auta v zimě ovlivňují především okolní teploty – zabrat dostává akumulátor a samozřejmě i pohonné ústrojí, neboť nižší teploty zhoršují vlastnosti maziva a také použitého paliva. Majitelé benzínových motorů mají svým způsobem o starost méně, protože běžný automobilový benzín si uchovává vlastnosti do teplot -40°C. Oproti tomu nafta už v teplotách lehce pod bodem mrazu začíná způsobovat problémy.
Kdo maže…
Ale nejde jen o palivo, důležité je věnovat pozornost i použitému oleji v motoru. Myslete proto dopředu a používejte takové oleje, které zvládají mrazy kolem -20°C, které nejsou v našich podmínkách výjimečné. Olej musí mít zaručenou viskozitu i při velmi nízkých teplotách. Ačkoli hodně záleží na dalších normách a faktorech, obvykle poznáte viskozitu oleje podle označení číslice s písmenem W. Například olej 0W-30 bude mnohem lépe fungovat v krutých mrazech než olej 15W-40. Čím nižší číslo, tím lepší viskozita (tekutost a schopnost mazání) v nízké teplotě.
Čtěte také: Časté chyby majitelů dieselů – jak si ničí motory
Například oleje podle viskozní třídy SAE lze obecně rozdělit takto:
Z toho vyplývá, že pro „českou“ zimu je vhodný olej minimálně třídy 10W, neboť zaručuje i za studena dobré mazání. Právě studené starty jsou na kvalitu oleje nejcitlivější, kdy chvíli trvá, než se všechny součásti motoru řádně promažou. Nekvalitní nebo jen nevhodný olej může způsobit, že bude motor několik sekund běžet prakticky nasucho.Pozor, co tankujete
Během roku jsou prodávány tři typy nafty a každá má jiné vlastnosti co se tzv. filtrovatelnosti týče. Petrolejové frakce a parafíny v naftě totiž významně ovlivňují chování paliva v nízkých teplotách. Od poloviny dubna do konce září se obvykle prodává nafta třídy B, která si zachovává své vlastnosti jen do asi 0°C. Nižší teploty už mohou způsobit tvorbu kristalů parafínu a ty mohou zacpávat palivový filtr. Auto prostě přestane jet, protože nemá přísun paliva.
Ani vyhřívání palivové soustavy to řešit nemusí, takže pokud máte v nádrži velkou zásobu tzv. „letní“ nafty, dotankujte si aspoň „přechodnou“ naftu typu D, která je odolnější do teplot asi -10°C. Tu čerpací stanice prodávají během října a začátkem listopadu. Pak jde do prodeje odolnější nafta třídy F, která vydrží do asi -20°C.
DOPORUČUJEME: Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět
Není od věci hned po prvním prosinci do dieselu natankovat „plnou“, nejlépe aditivované nafty, která zpravidla vydrží ještě větší mrazy (přes -25°C). Před tankováním přidejte i aditivum zlepšující vlastnosti nafty v nízkých teplotách. Sledujte hlavně předpověď počasí a pokud mají udeřit mrazy hluboko pod -10°C, připravte se na to.Nezapomeňte chladit
I v mrazech potřebuje motor dobré chlazení. Chladící kapalina postupem času ztrácí své schopnosti a zatímco nová nezamrzá do asi -30°C, starší už může zamrznout třeba v -10°C, což není neobvyklá teplota prosincového rána. Nechte si proto zkontrolovat svou chladící kapalinu, používá se k tomu buď optický či elektronický přístroj, nebo celkem běžně dostupný testovací papírek. Pokud víte, že jste chladící kapalinu už tři roky neměnili, honem do servisu! Náplň by měla být nejlépe každé dva roky nová.
Jak startovat
Důležité je šetřit akumulátor, takže se snažte vypnout všechny elektrické spotřebiče. Dokud nenastartujete motor, nezapínejte vyhřívání oken a sedadel, nezapínejte rádio ani světla. Diesel potřebuje před studeným startem chvíli žhavení a zatímco v létě diesel žhaví jen zhruba sekundu dvě, v zimě v mrazech klidně i dvacet sekund.
Na palubní desce máte kontrolku značící žhavení. Jakmile zhasne, otočte klíčkem a startujte (vozy se startovacím tlačítkem po ukončení žhavení startují automaticky). Nemá smysl po zhasnutí kontrolky znovu žhavit. Pokud motor nenaskočí napoprvé, buď máte moc tuhou naftu vlivem mrazu, nebo vaše žhavící svíčky nejsou v nejlepším stavu.
Různí se názory na to, zda má smysl nechat motor běžet na volnoběh a nechat ho tak ohřát. Po nastartování raději nechte motor aspoň půl minutky běžet, než se promaže, ale pokud chcete dosáhnout ohřevu agregátu co nejrychleji, je dobré se rozjet. Motor začne nejen dřív topit, ale bude se také lépe mazat, neboť ve vyšších pracovních otáčkách má olej větší tlak. Rozhodně ale nestůjte na místě a nevytáčejte naftový motor na neutrál do otáček, tím ho rychleji neohřejete a spíše si koledujete o prasklou hlavu válců vlivem prudkého nárůstu teploty. Pokud nastartujete a budete si pak teprve očištovat auto od sněhu a ledu, rozhodně by to ničemu vadit nemělo – tedy, krom sousedů, kteří to budou muset čuchat…Zahřívejte s citem
Teplota chladící kapaliny není pro teplotu motoru směrodatná. Voda se ohřívá mnohem rychleji než olej a zatímco chladící kapalina může mít provozní teplotu už po pár kilometrech, důležitý olej je ohřátý za mnohem delší dobu. V mrazech kolem -15°C to trvá klidně i čtvrt hodiny, než se olej v motoru dostane na obvyklou provozní teplotu kolem 70°C. Například modernější vozy koncernu VW mají teploměr jak chladící kapaliny, tak i oleje a právě na tom je rozdíl krásně vidět.
Přečtěte si: Pět pravidel pro jízdu ve sněhu
Asi nemusíme sáhodlouze připomínat, jak byste prvních zhruba pět až deset kilometrů, než se motor ohřeje, měli jezdit. No dobrá, tak znovu – nepoužívejte plný výkon, ani ale motor nepodtáčejte. Snažte se držet v první polovině otáčkoměru a postupně zvyšujte zatížení.
Ještě déle než motor se zahřívá převodovka a diferenciály. I kvůli použití hustého oleje se převodovka a rozvodovka dostanou na provozní teplotu po několika desítkách kilometrů. Pokud jedete jen na nákup pár kilometrů do supermarketu, nejen, že se neohřeje motor, ale převodovka zůstane prakticky pořád zmrzlá. Řaďte proto pomalu a domačkávejte spojku. Speciální informace pro „driftery“: pokud se chcete v zimě se zadokolkou vyblbnout, nejprve pořádně auto projeďte, ať se ohřeje a promaže nejen převodovka, ale právě zadní diferenciál.