Jak správně táhnout auto na laně? Poradíme, jakým chybám se vyvarovat

Při provozu automobilu občas nastane nepříjemná situace, kdy je nutné porouchané auto odtáhnout domů nebo do servisu. Jak správně na věc?

Komu se někdy stalo, že se auto postavilo na hlavu, určitě ví, jak nepříjemná tato situace může být. Pokud už vypovědělo službu z důvodu poruchy, zpravidla je nutné jej odvézt domů nebo do servisu, případně alespoň odstranit ze silnice.

Jelikož se tažné lano stalo dnes běžnou výbavou mnoha motoristů, neměl by to být až takový problém si s nastalou situací poradit. Vozidlo je možné ještě odtáhnout na tažné tyči, vzhledem k okolnostem, kdy většina motoristů tyč běžně s sebou nevozí, budeme se primárně zabývat právě tažením na laně.

1. Co říká vyhláška

Nejprve k problematice tažení vozidel pohledem zákona. Maximální rychlost tažení je stanovena na 60 km/h. Vlečení po dálnici je zakázané, s výjimkou nutného odstranění vozidla z dálnice po nejbližší výjezd. Vozidlo je možné táhnout na laně pouze za předpokladu, má-li bez závad řízení a účinnou brzdnou soustavu.

Také nelze táhnout vozidlo, které není způsobilé provozu na pozemních komunikacích. Nepřihlášené auto bez značek nebo s propadlou STK tedy není možné vléct po vlastní ose. V takovém případě je nutné odvézt auto na podvalníku. Pokud auto táhnete cíleně, nezapomeňte si i od něj vzít doklady nutné k řízení.

2. Zvolte vhodné tažné vozidlo

Základním předpokladem je vhodné vozidlo k tažení. Kritériem není pouze dostatečný výkon, ale také hmotnost. V případě tažení vozidla na tyči musí být okamžitá hmotnost tažného vozidla vyšší než okamžitá hmotnost vozidla taženého za předpokladu, že tažené vozidlo nemá účinnou brzdnou soustavu.

3. Našroubujte tažné oko

Každé auto by mělo mít běžně tažné oko vpředu i vzadu. Starší auta jej mají viditelné, u novějších je potřeba jej našroubovat – najdete jej mezi povinnou výbavou v kufru. Odstraňte záslepku v nárazníku a oko našroubujte. Pozor, zpravidla je na něm opačný závit! Po odvlečení auta jej nezapomeňte odšroubovat, aby zbytečně nelákalo zloděje.

4. Provlečte lano

Vezměte tažné lano, provlečte jej tažným okem a aretujte kolíkem, totéž proveďte u druhého auta. Některá lana bývají vybavena karabinou, není nic snazšího, než jej zaháknout za oko. Nastavte lano tak, aby rozestup mezi vozidly splňoval předepsaných 2,5 až 6,0 metrů.

Běžně dostupná lana by měla těmto rozměrům vyhovovat. Taktéž musí být lano označeno červeným praporkem o rozměrech minimálně 300 x 300 mm. Nikdy nepřipevňujte lano ani karabinu na místa, která tomu nejsou určená, především za části náprav a díly karoserie! Také tažné zařízení není uzpůsobenu k vlečení auta.

5. Označte vozidlo

Pro tažné vozidlo (v soupravě vpředu) platí standardní povinnost svítit. Tažené vozidlo (v soupravě vzadu) musí být viditelně označeno výstražným trojúhelníkem, ideálně jej vložte za zadní okno nebo připevněte na zadní čelo korby. V žádném případě nezapínejte výstražné znamení, znemožníte tak signalizaci směrovkami! Ostatní účastníci provozu tak nebudou vědět, kterým směrem odbočujete.

Za snížené viditelnosti musí být také na vlečeném autě rozsvícena obrysová nebo potkávací světla, v případě jejich poruchy musí být vozidlo označeno vpředu bílým a vzadu červeným světlem, a to alespoň na straně bližší ke středu vozovky (tedy na levé straně vozidla), a to ne více jak 400 mm od bočního obrysu vozidla.

6. Odbrzděte vozidlo

Vlečené vozidlo odbrzděte, tedy uvolněte ruční brzdu a vyřaďte rychlost do neutrálu. U automatické převodovky zapněte zapalování, aby se uvolnila pojistka páky voliče, a zařaďte neutrál. Pokud to situace nedovoluje, každá převodovka by měla mít odjišťovací mechanizmus skrytý kolem středové konzoly, který je nutné odjistit prstem nebo šroubovákem.

Vozidlo s automatickou převodovkou (platí i pro dvouspojkové skříně) se ovšem doporučuje vléct jen na velmi krátkou vzdálenost v řádu desítek kilometrů, jelikož v případě nečinnosti motoru není poháněno ani olejové čerpadlo v převodovce. Hrozí tak její poškození.

Pokud to situace opět umožňuje, je lepší vléct auto s nastartovaným motorem. U automaticky přiřaditelných systémů pohonu 4×4 nastavte na ovladači vždy základní polohu, většinou tedy pouze pohon jedné nápravy. Některá vozidla s automatickou převodovkou nebo pohonem všech kol však vlečení neumožňují vůbec, proto vždy pro jistotu nejprve ověřte informace v příručce k vozidlu.

7. Dohodněte si signály a trasu

Před jízdou by si mezi sebou měli řidiči dohodnout způsob dorozumívání a signály. Nejvhodnější je k tomuto účelu použít vysílaček, základem je však signál klaksonem, v noci je užitečné také blikání světelnou houkačkou. Pro funkci klaksonu a brzdových světel je v závislosti na autě nutné otočit klíč v zapalování do první polohy (případně stisknout startovací tlačítko), pro funkci dálkových světel zapnout obrysová nebo potkávací světla.

Pokud to opět situace dovoluje, pro jistotu zapněte zapalování.Vhodné je také promyslet si trasu a domluvit se na řešení případných obtíží na trase. Samozřejmostí je také vyhnutí se dálnicím. Pokud to okolnosti umožňují, je lepší se vyhnout frekventovaným tahům a zvolit raději klidnější trasu. Při volbě trasy zohledněte také kritická místa (strmá stoupání a klesání, náročné rozjezdy z křižovatek, velmi frekventované úseky, uzavírky apod.).

8. Samotná jízda

Máte-li možnost volby, nejvhodnější je posadit zkušenějšího řidiče do vozidla vzadu, jelikož je řízení vlečeného auta obtížnější. Za všech okolností odemkněte řízení a zanechte klíč v zapalování, aby se za jízdy opět nezamklo! Pamatujte, že s vypnutým motorem je nefunkční posilovač řízení a brzd, na což by měl myslet také řidič vpředu a nedělat příliš náhlé manévry. Ten by měl také řídit předvídavě a co nejvíce plynule.

Při rozjezdech dbejte na to, aby bylo lano propnuté, jinak může dojít k jeho přetržení. Velké rázy také nedělají dobře konstrukci vozidel. Především je pak jízda plynulejší. Napínání lana by mělo být v režii řidiče vpředu, ale jelikož na něj prakticky nevidí, je třeba iniciativy také ze strany řidiče v zadním vozidle, zejména při brzdění.

Měl by vždy vynaložit více brzdného účinku a ve fázi dojezdu soupravu dobrzdit, aby zůstalo lano napnuté, případně nechat vozidlo trochu sjet dozadu (např. v kopci) a nechat jej „viset“ na laně, které při opětovném rozjezdu zůstane napnuté. Řidič vpředu by měl zase pamatovat, že je souprava nezvykle delší a také možnosti akcelerace jsou výrazně zhoršené, takže si na každý manévr musí vyhradit více času a vyvarovat se průjezdů křižovatkami na poslední chvíli.

9. Dávejte o sobě vědět

Samozřejmostí je řádná signalizace. Zákonné označení vlečeného vozidla je zmíněno výše, pro vlečné vozidlo platí standardní pravidla, tedy povinné svícení přes den. Nezapínejte výstražné znamení, abyste mohli signalizovat své úmysly při odbočování. Každý svůj úmysl signalizujte s předstihem, jak ve vozidle vpředu, tak vzadu.

Pro řidiče vpředu by mělo platit, aby před brzděním na chvíli pouze rozsvítit brzdová světla a dal tak svůj úmysl předem najevo, a až poté aplikoval brzdy v požadovaném rozsahu. V zatáčkách a při úhybných manévrech je třeba opět řídit opatrně a dávat řidiči vzadu dostatečně vpřed vědět. Pamatujte, že má přes vozidlo vpředu velmi omezený výhled a ztížené podmínky pro řízení s nefunkčními posilovači.

10. Zavolejte si odtah

Pokud máte s vlečením vozidla obtíže, ať už to neumožňuje technický stav, nebo okolnosti, nejsnadnější cestou je zavolání odtahové služby. Pokud není potřeba odtahu neodkladná a víte s předstihem, že budete vozidlo přemisťovat, využijte služeb půjčovny přívěsů (pokud vlastníte patřičné řidičské oprávnění) nebo známého.

10.3.2020 9:01| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist