Piloti Formule 1 odhalili startovní čísla, budou je mít doživotně
autoweb.cz > motorsport > Deset nejošklivějších nosů v historii Formule 1
Deset nejošklivějších nosů v historii Formule 1
Změna regulí pro nadcházející sezonu Formule 1 měla za následek postižení všech monopostů infekcí oteklých nosů. Bujarou fantazii technických inženýrů můžeme obviňovat pouze částečně, ta je totiž až důsledkem, jak jinak, byrokratických kroků.
Nová pravidla týkající se aerodynamiky byla zavedena především z bezpečnostních důvodů, aby se při kontaktu dvou vozů zabránilo vzlétnutí jednoho z nich. Pravidla určují, že špička nosu musí být ve výšce minimálně 185 mm nad úrovní podlahy vozu, důsledkem toho se špička nosu meziročně přiblížila k zemi o 365 mm. Zárověn povrch nosu 50 mm od špičky musí mít minimální plochu 900 mm2, to aby někoho nenapadlo pravidla obejít tím, že by vydával kus ohnutého drátku za špičku nosu…
Aby se inženýři vyvarovali kompletnímu přepracování přední části vozu, což by si vynutilo také citelný zásah do zavěšení, a zároveň dosáhli co nejotevřenějšího prostoru mezi pylony křídla a docílili tak efektivního obtékání vzduchu kolem monopostu, prostě jen přidali potřebný kus nosu navíc, vyhověli pravidlům a všichni jsou spokojeni. Tedy snad jen s výjimkou fanoušků, kteří se na tyto ohavnosti musí dívat.
Letošní ošklivá káčátka však nejsou ničím ojedinělým, v předlouhé historii kolotoče Formule 1 se už dříve našla bizarní řešení přídí monopostů. Tenkrát povětšinou vynucená nikoliv změnami regulí, ale touhou být rychlejší než ostatní.
Williams FW26 alias „Mrož“
Monopost Williams z roku 2004 si okamžitě po představení vysloužil svou přezdívku díky charakteristickým pylonům křídla, která připomínají mroží kly. Tehdy šokující, s odstupem času klasický doplněk jinak elegantního monopostu.
Ensign N179 alias „Žebřík“
Tvůrci Ensignu pro sezónu 1979 chtěli dosáhnout lepšího obtékání kolem boků (a na zadní křídlo) jejich zeštíhlením, což přineslo problém s umístěním chaldičů, které se tak musely přesunout dopředu. Jaký to mělo efekt na obtékání přídě si dokážete jistě představit…
Renault R29 (a spol.)
Za ošklivostí monopostu Renault R29 z roku 2009 stojí, podobně jako letos, změna pravidel. Renault je v tom trochu nevinně, regule se dotkly všech týmů, a to stejně hrozivým způsobem…
Tyrrell P34
Legendární šestikolový Tyrrell závodil v letech 1976 – 1977 a na rozdíl od ostatních bizarních výtvorů byl celkem úspěšný. V prvním roce působení vozu dosáhla stáj Tyrrell 3. místa v Poháru konstruktérů (13 bodů z 71 nasbíral předchozí monopost Tyrrell 007), rok následující 5. místa.
Honda RA 108 alias „Dumbo“
Honda RA 108 pro rok 2008 byla pomalá, Jenson Button a Rubens Barrichello nasbírali pouhých 14 bodů, což stačilo jen na 9. místo v Poháru konstruktérů. Ani zoufalý pokus dát autu křídla, podle kterých si monopost vysloužil přezdívku „Dumbo“, mu nepomohla vzlétnout.
Ferrari B312B3 alias „Pluh“
Tento kousek ze stáje Ferrari se řadí mezi ty úspěšnější z bizarních kreací. Přestože roku 1974 dokázali Niki Lauda a Clay Regazzoni dovézt tento vůz ve VC Argentiny na prvních dvou místech, moc vábný pohled to jistě nebyl…
Eifelland Type 21
Takhle to dopadne, když se do stavby monopostu F1 pustí výrobce… ehm… karavanů. Přesně to roku 1972 učinil podnikatel Günther Hennerici, jak jinak, bez valnějšího sportovního úspěchu…
Arrows A22
Na Velkou cenu Monaka roku 2001 tým Arrows připevnil ke svému monopostu A22 ve snaze docílit vyššího přítlaku na nejtechničtější trati kalendáře dodatečné křídlo, které trčelo nad nosem vozu jako zaměřovač. „Doplněk“ byl záhy zakázán, prý představoval bezpečnostní riziko pro jezdce i ostatní.
Hesketh 308B
Přepracovaný model Hesketh 308 s přídomkem „B“ i přes celkové 4. místo v Poháru konstruktérů roku 1975 nedokázal týmu zajistit potřebné sponzory a kvůli nedostatku financí tak musel tým nadobro skončit. James Hunt přestoupil k McLarenu a hned vyhrál svůj jediný titul mistra světa.
March 711 alias „Čajový podnos“
Údajně bylo přední křídlo tohoto Marche inspirováno válečnou stíhačkou Supermarine Spitfire, škarohlídi v něm vidí spíše servírovací pomůcku. Jestli na něm podávali čaj o páté, netušíme…
Souhlasíte s tímto výběrem, nebo jsme na něco důležitého zapomněli? Dejte nám vědět v diskuzi, který monopost v historii Formule 1 měl podle vás nejošklivější příď.