Delší odstavení vozu: žádná věda

Chystáte se nebo zvažujete odstavení vozu na zimu? A víte jak auto na delší odstávku připravit a co vás čeká před opětovným vyjetím? Poradíme.

Mnoho řidičů odkládá automobil s příchodem zimního období a za volant znova usedá až s nástupem jarních teplot. Ne, nebudeme se zabývat otázkou sezónních jezdců, spíše se podíváme na jejich vozy.

Automobil, který delší dobu bude stát, je třeba správně nachystat. Kdo to neudělá, měl by vůz pravidelně po několika dnech startovat a projíždět. Jen tak lze účinně zabránit deformaci pneumatik, zareznutí brzd a dalším komplikacím.

Zcela odstavit automobil si může dovolit člověk, který má garáž nebo alespoň zahradu. Zde na jednom místě stojící auto nebude lákat pozornost nenechavců a rozebíračů jako by tomu bylo na ulici.U dlouhodobě odstaveného vozu lze využít možnosti uložení registračních značek to depozitu, za což si magistrát účtuje poplatek 100 Kč. To je částka za rok, dále se prodlužuje za 50 Kč na 6 měsíců. S sebou si přineste čisté registrační značky, technický průkaz, osvědčení o registraci (malý TP) a doklad o povinném ručení.

Uložení značek vám bude zaneseno do technického průkazu, a díky tomu se dá ukončit povinné ručení. Ona investovaná stokoruna tak může v praxi uspořit nemalou částku. Ale než si půjdete značky znovu vyzvednout, nesmíte zapomenout nejdříve sjednat povinné ručení.

A co s vozidlem, jak to připravit na odstávku? „Důležité je správně nahustit pneumatiky, a to na tlak uváděný výrobcem vozu pro jeho plné zatížení,“ radí Miroslav Dvořák z pražského autoservisu MD Technik. Ani nahuštění kol by ale samo o sobě deformaci gum zabránit nemohlo, pokud na nich vůz bez hnutí delší dobu stojí.„Proto je potřeba vůz zvednout a postavit na kozy nebo na špalky a to tak, aby kola volně visela. Tedy například podložit pod prahy. Vyvěšené nápravy nebudou namáhány a stejně tak pneumatiky. Ty je dobré ještě ošetřit silikonovým olejem,“ vysvětluje zástupce autoservisu.

Ideální je, pokud může být vůz v garáži, kde budete udržovat třeba jen nízkou, ale stálou teplotu. I tak je ale třeba před odstavením zkontrolovat stav chladicí kapaliny, která chrání i před korozí. Palivo v nádrži nezapomeňte ošetřit vhodnými aditivy, aby nevodnatělo. Pokud nemáte zrovna plnou, je dobré před prvním startem po odstávce starší palivo naředit dolitím nového.

Zkušený technik ale upozorňuje i na kontrolu dalších náplní před odstavením auta: „Rozhodně prověřte stav motorového oleje a případně jej doplňte. Má-li vůz mazací místa – maznice, určitě je namažte.“ Nezapomeňte ani na nádobku ostřikovačů – nezůstala zde letní náplň, jež by mohla zmrznout?Akumulátor demontujte a není-li tzv. bezúdržbový, zkontrolujte stav elektrolytu. Případně jej dolijte a dobijde. Uskladněte jej na suchém místě. Máte-li tzv. dobíječku s funkcí udržovačky, nebo speciálně pro tento případ vyvinutou došťouchávačku, baterii připojte. Zařízení bude udržovat akumulátor po celou dobu odstávky v optimálním nabitém stavu.

„Doporučuji také ošetřit brzdové kotouče mazadlem, například konkor. Před jízdou je ale nezapomeňte odmastit! K tomu poslouží čistič brzd,“ vysvětluje Dvořák. Při aplikaci ale pozor. Čistič je agresivní a může poškodit hadičky, ale i lak nebo lité disky!Vozidlo samozřejmě před odstávkou umyjte a ošetřete karoserii voskem. „Nezapomeňte ani na gumové součásti, jako jsou těsnění dveří a oken, které snadno ošetříte silikonovým olejem. Na plátěnou střechu lze použít impregnaci,“ zakončuje Miroslav Dvořák ze servisu MD Technik.



Milan Jirouš

4.11.2011 7:10| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist