autoweb.cz > Autoporadna > Dálnice z Brna do Vídně konečně v roce 2032. Problém už jen u Nových Mlýnů
Dálnice z Brna do Vídně konečně v roce 2032. Problém už jen u Nových Mlýnů
Očekávaná stavba dálnice D52 od Pohořelic k hranici s Rakouskem má celkem tři plánované úseky o celkové délce 23,1 km. Úsek z Pohořelic k Novým Mlýnům vyjde podle plánu ŘSD na 2,5 miliardy korun. Úsek z Nových Mlýnů na hranice s Rakouskem 4,1 miliardy. Ceny jsou uvedeny bez DPH. Doposud nejsou přesně vyčíslené náklady na úsek dálnice, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, ty závisí na technologickém řešení.
Řešení u Nových Mlýnů
Právě pasáž u Nových Mlýnů je zdaleka nejkomplikovanější. Potenciální řešení jsou dvě. Dosypání dosavadní hráze a vytvoření dálnice na násypu, případně vybudování mostní estakády. Ředitelství silnic a dálnic se definitivně rozhodne na základě názoru ministerstva životního prostředí. Zatím se však zdá, že varianta mostní estakády je pro většinu zúčastněných stran horší a nepreferovanou variantou.
Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) je jedním z posledních klíčových kroků před tím, než práce definitivně začnou. ŘSD má přitom vykoupeno již 90 procent pozemků pro vybudování jižní části stavby. Bez EIA se ale dál nepohnou přípravy dalších částí. Pokud vše půjde podle plánu, jímž je kladné vyřízení ministerstva ještě letos, začne se stavět v roce 2026 s tím, že na hranice bychom se dostali nejpozději v roce 2032. Optimistický výhled mluví o roku 2031.
Odpor lidí se zmenšil
ŘSD je nicméně optimistické ohledně jiného problému, který stavbu dlouhodobě zdržuje a komplikuje. Nejnovější projednání stavebního záměru v Pohořelicích totiž ukázalo, že výstavba dálnice již zdá se nedráždí Čechy, ani Rakušany, kteří proti dálnici opakovaně protestovali. Proti stavbě brojilo mimi jiné sdružení Děti Země, které komplikuje i jiné stavby.
„To území dálnici přijímá, respektuje ji, v některých místech se na ni lidé i těší. Samozřejmě jak obec Pohořelice, tak ostatní starostové mají podmínky, za kterých jsou ochotni dálnici respektovat. Spolupracujeme s jednotlivými starosty, snažíme se respektovat jejich názory. Pro mě osobně je to velmi důležité. Nejvíc chci naslouchat místním občanům, kteří budou žít podél té dálnice. Stavíme ji v blízkosti jejich obydlí a jejich názory jsou pro mě velmi důležité,“ prohlásil generální ředitel ŘSD Radek Mátl.