autoweb.cz > Autoporadna > Dálnice D4 bude dokončena letos v prosinci. Významně urychlí cestu z Prahy do Písku
Dálnice D4 bude dokončena letos v prosinci. Významně urychlí cestu z Prahy do Písku
Na trase D4 se v první polovině tohoto roku uskuteční důležité přípravné práce v podobě pokládky ze štěrku a kamení, které zajistí, že všechny vozovky budou připraveny k finálnímu kroku v podobě položení asfaltové vrtvy. Finální asfaltový kabát bude aplikován až v konečné fázi výstavby, aby se zabránilo jakémukoli poškození ze strany stavební techniky.
Loňský rok byl ve znamení rozsáhlých prací na mostních konstrukcích, kdy většina z plánovaných 40 mostů na této trase dosáhla fáze hrubé stavby. Letos se práce na mostech nezastaví – pokračovat se bude například pokládkou izolací, konstrukcí jednotlivých vrstev vozovky a instalací zábradlí. Podzim přinese řadu dokončovacích prací a testování, aby byla zajištěna bezproblémová funkčnost všech prvků dálnice.
Operační centrum a informační systém
V současné době se pracuje na hrubé stavbě Operačního centra u křižovatky Lety, které bude sloužit jako nervové centrum celé dálnice D4. Zde budou umístěna nejen řídící střediska, ale také technika a zařízení potřebná pro hlídkování, zimní údržbu, včetně skladiště soli a zařízení pro výrobu solanky.
Nedílnou součástí projektu je i komplexní informační systém, jehož instalace proběhne v roce 2024. Díky němu bude možné z operačního centra v Letech efektivně spravovat dálnici, a to prostřednictvím technologií jako jsou úsekové měření rychlosti, kamerový systém s 195 kamerami pokrývajícími celou dálnici, SOS tísňové telefony, vysokorychlostní váhy, meteorologické stanice, variabilní dopravní značky, informační panely a analyzátory dopravního proudu. Celý systém projde důkladným testováním, aby byl při otevření dálnice plně funkční a bez chyb.
Digitalizace výstavby: Využití BIM technologie
Dokončení úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem se řadí k nejvýznamnějším infrastrukturním projektům v České republice, přičemž klíčovou roli zde hraje technologie BIM (Building Information Modeling). Tato moderní metoda umožňuje dálnici D4 disponovat digitálním modelem, který detailně mapuje všechny komponenty dálnice a zahrnuje zásadní dokumentaci, jako jsou kolaudační rozhodnutí a provozní manuály. Díky BIM je zajištěn hladký přechod od fáze výstavby k provozu a garantována je i vysoce efektivní údržba dálnice po dobu 25 let.
Další komentáře
Na jaře se začne s odpočívadlem a „čerpačkami“
Jarní období přinese zahájení prací na výstavbě odpočívadel u Krsic, která nabídnou široké spektrum služeb pro řidiče včetně 246 parkovacích míst. Součástí projektu budou také dvě čerpací stanice doplněné o restaurace.
Projekt se zároveň zasazuje o podporu biodiverzity. Na jaře dojde k výsadbě speciální travní směsi podél celé trasy dálnice. Tato směs obsahuje kromě tradiční trávy i významný podíl lučních bylin a květin typických pro danou oblast, což přispěje k rozvoji místní biodiverzity. Kromě toho bude probíhat nahrazování dřevin, které byly odstraněny v průběhu přípravných prací na trase dálnice.