Daewoo/Chevrolet Tacuma (2001 – 2009)

Model Tacuma vstoupil na trh pod značkou Daewoo, výroba ale končila už pod hlavičkou Chevroletu. To však nic nemění na faktu, že mezi MPV patří k nejlevnějším.

RADOSTI
Dostatek prostoru pro posádku a zavazadla, příznivé ceny ojetých vozů, počet odkládacích míst a variabilita interiéru.

STAROSTI
Pověst korejských automobilů, nevyráběl se s dieselem, značný pokles brzdného účinku vlivem přehřátí, povrzávání plastů v interiéru, nedostatečné odhlučnění motorového prostoru, slabší boční vedení sedadel, rychlejší pokles hodnoty.

Jihokorejské Daewoo uvedlo rodinný vůz Tacuma v roce 2001. Automobil se z počátku nabízel s trojicí zážehových pohonných jednotek. Příznivce nafty nepotěší, že diesel nikdy nedostal.

Továrna Daewoo patřící do koncernu GM se na záčátku roku 2005 přejmenovala. Od této chvíle už opouští výrobní linky vozy Chevrolet. Současně prošel model Tacuma drobným faceliftem. Změn doznala i nabídka motorů, když byla vyřazena osmnáctistovka.

V roce 2008 výrobce upravil výkony pohonných jednotek. Nyní šlo vůz objednat už jen s jedním ze dvou motorů. Základ tvořil agregát 1.6 16V/79 kW, alternativou byl silnější 2.0 16V/90 kW. O rok později se Chevrolet Tacuma přestal vyrábět.

Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP model Tacuma nikdy neabsolvoval. Nemůžeme jej tedy po této stránce objektivně hodnotit.Pozice na trhu
Tacuma zaujme zájemce o levné MPV. V autobazarech ji nepotkáte často, ale když na ni narazíte, bude ji zdobit velmi zajímavá cena. Zde se sluší upozornit, že jde o vůz pro nenáročného motoristu.

Kdo bude hledat, najde i automobily s cenou nižší než 60 000 korun. Vůz za tuto cenu přitom není žádné holátko, ve výbavě najdete dva airbagy, ABS, posilovač řízení, klimatizaci, centrální zamykání či elektricky ovládaná přední okna a zpětná zrcátka. Přestože je výbava celkem bohatá, dojem levného auta nepřebije.

Vozidla s logem Chevrolet na masce lze sehnat přibližně od 95 000 Kč. Těchto mladších je ale na trhu opravdu velmi málo. Tacuma nebyla žádný prodejní trhák, což se projevuje i v nabídce ojetin.Zpracování
Jedním z důvodů, proč se vozidlu více nevedlo je podprůměrné dílenské zpracování. Nepomohla ani nevalná pověst korejských automobilů a neevropský design. Zejména ztvárnění přídě nejednoho zájemce o MPV může odradit.

Nepotěší ani palubní deska z tvrdých a lacině vypadajících plastů. Naopak pochvalu si zaslouží množství odkládacích prostor. Najdeme zde například šuplík pod sedadlem řidiče nebo schránky v podlaze před druhou řadou sedadel (ty jako první nabízel ve svých MPV Renault). Samozřejmostí jsou vyklápěcí stolky upevněné na opěradla předních sedaček.

Kladné body vůz získává také za variabilitu interiéru. Zadní sedadla je možné jednotlivě vyjmout a proměnit tak auto na malou dodávku. Místo předního spolucestujícího je vybaveno sedačkou otočnou okolo svislé osy (zdá se, že si tvůrci vozu půjčili od Renaultu více nápadů).

Zavazadlový prostor nabídne v základním uspořádání objem 455 litrů, což není špatné. V případě potřeby jej lze rozšířit na 1165 litrů.Jízda
Odpružení není špatné, i když existuje mnoho jiných MPV nabízejících lepší cestovní komfort. Tacumu předčí i po stránce jízdních vlastností, v zatáčkách je totiž pod průměrem. Ještě hůř hodnotíme brzdy. Za horkého letního dne stačí párkrát intenzivně brzdit z vyšší rychlosti a z brzd se rázem stanou pouhé přibrzďovače! Pokles brzdného účinku vlivem přehřátí je skutečně značný.Motorizace
Pod kapotu modelu Tacuma se dostaly osmi i šestnáctiventilové motory. Všechny pohonné jednotky jsou zážehové, vznětový agregát se nedodával. Právě ten by přitom mohl být ideální. Mezi benzinovými motory totiž budeme vybírat těžko. Téměř 1500 kg vážící Tacuma by si zasloužila pružnější a úspornější motor, než kdy dostala.

Zážehové motory: 1.6 16V/66 kW, 1.6 16V/77 a 79 kW, 1.8/72 a 74 kW, 2.0/77 kW, 2.0 16V/89 a 90 kW.

NEJ motory
Dobrá volba: 2.0 16V
Pokud lze některý z motorů v modelu Tacuma nazvat dobrou volbou, pak je to šestnáctiventilový dvoulitr. Ani ten sice nemá výkonu na rozdávání, ale rozhodně nabídne více než slabší motory. Kombinovanou spotřebou 8–9 l/100 km (podle stylu jízdy) nepotěší, lepších výsledků lze dosáhnout přestavbou na LPG (už přestavěné vozy se objevují i v inzerci).

Nevhodný: 1.6 16V/66 kW
Řekne si přibližně o litr benzinu méně než dvoulitrový motor, ale výkonově zoufale nestačí. Kterýkoli jiný agregát bude s Tacumou jezdit svižněji.

Časté závady
„Z hlediska spolehlivosti je Tacuma průměrný automobil,“ říká Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO. Vyskytují se u něj především závady plynoucí z opotřebení a také problémy s elektronikou motoru. Výjimkou nejsou potíže se svíčkami či vysokonapěťovými kabely.

„Při koupi věnujte velkou pozornost klimatizaci. Někdy totiž nefunguje. Setkat se můžete také s porouchaným topením,“ varuje Vaněček. Prověřte i elektrickou výbavu, která nezřídka stávkuje.

Výjimkou není ani vadný katalyzátor. Méně často se objevují nadměrně opotřebované brzdy nebo nefunkční podsvícení palubní desky. Zato mnoho vozidel trápí vůle v čepech přední nápravy. Zástupce AAA AUTO upozorňuje i na správnou údržbu: „Pozor si dejte na dodržování intervalů výměny rozvodů. Může být i jen 60 000 kilometrů! Prasknutí řemene by přitom mohlo mít fatální následky.“

Milan Jirouš

23.1.2011 12:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist