autoweb.cz > Dacia > Dacia Logan > Dacia Logan MCV > Dacia Logan MCV 1.5 dCi (2014)
Dacia Logan MCV 1.5 dCi (2014)
Dynamika 7
Chování na silnici 6
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 1
Celkové hodnocení 6.4
Radosti
Bezkonkurenční prostornost; výkon a hospodárnost turbodieselu…
Starosti
…se kterým ve skutečnosti není tak levný; jízdní zážitky z minulého století
Druhá generace Dacie Logan MCV kompletuje nabídku levnného hatchbacku Sandero a sedanu Logan třetí karosářskou variantou kombi. Oproti dřívějšku se však zásadně změnila. Zatímco předchozí model byl spíš malou civilní dodávkou, jehož úlohu nyní převzal Dokker či Lodgy, nová generace je tradiční kombík.
Přišla tak o dvoudílné křídlové dveře, místo nichž zavazadlový prostor uzavírá konvenční výklopná záď, a sedmisedadlovou konfiguraci. Co se však nezměnilo, to je typická kombinace vysoké užitné hodnoty a příznivé ceny. Dacia Logan MCV stále zastupuje nejlevnější kombi na trhu, a přitom rozhodně není tím nejmenším.
Interiér
Velikost auta není jen optickým klamem, dlouhý zadní převis ukrývá skutečně velký kufr. Pokud byste snad vyčerpali kapacitu
Na prostor si nebudou stěžovat ani pasažéři. Kabina je pocitově trochu užší, prostoru na nohy je však jak vpředu, tak i vzadu dostatek. Větším nedostatkem jsou spíše ploché sedačky, ze kterých budete v zatáčkách klouzat ven, a poněkud nevábné plastové aroma. Z interiéru je zkrátka doslova cítit minimalizace nákladů, nejvíce třeba na komické loketní opěrce za 2500,- Kč, v jednoduché kabině se však snadno vyznáte, i když klakson na páčce směrovek, stahování zadních oken mezi zadními sedadly či výškové nastavení světlometů budete napoprvé chvíli hledat.
Pohon
Turbodiesel 1.5 dCi z dílen Renaultu je z palety pohonných jednotek určitě ten nejpovedenější. Výkon 90 koní je totožný s turbem přeplňovaným tříválcem 0.9 TCe, točivý moment 220 Nm je oproti 135 Nm benzínového motoru v naprosto jiné dimenzi.
Není to žádný velký silák, ale vzhledem k velikosti a hmotnosti auta je tak akorát na hranici příjemné použitelnosti. Navíce umí být i relativně kultivovaný, a přestože je spárovaný jen s pětistupňovou manuální převodovkou, ideální odstupňování činí z práce s řadicí pákou pohodovou záležitost.
Spotřeba
Vůbec nejsilnější stránkou motoru je však jeho spotřeba paliva. Hodnoty 4,3 l/100 km ve městě, 3,5 litru mimo město a 3,8 litru kombinovaně jsou ovšem dosažitelnější spíše v menším Renaultu Clio hatchback. Dacia Logan MCV s tímto motorem bude jezdit ve všech režimech tak o litr a půl až dva litry méně hospodárně.
Potom ovšem vyvstane palčivá otázka, zda se za příplatek oproti verzi s motorem 0.9 TCe vyplatí. Obě motorizace lze pořídit pouze v nejvyšší výbavě Arctica, takže jsou počty o něco jednodušší – rozdíl činí rovných 42 000 korun. A to už musíte najezdit skutečně hodně, aby se pořízení dieselu vyplatilo.
Ovladatelnost
Na tomto místě mě napadá jen uštěpačná poznámka o tom, že tak dlouho v Loganu jezdit nevydržíte, ve skutečnosti to ale není tak špatné. Vlastně by jen stačilo méně šetřit na nepohodlných sedačkách a jízda na jinak komfortním podvozku a balónovitých pneumatikách s vysokým profilem by byla celkem fajn.
Že podvozek drží stopu s jistotou rozteklé žvýkačky je ve výsledku vedlejší, mnohem důležitější je jeho schopnost snášet výmoly rumunského typu. Přesvědčil jsem se o tom v okolí středočeských Milovic, kam jsem vyrazil nejen kvůli prostředí k fotografování, ale také cestám, které připomínají tuto balkánskou zemi.
Verdikt
Musím se přiznat, že mě Dacia Logan MCV vlastně docela baví. Nikoliv proto, že by dělala všechno dokonale, ale připomíná mi staré zlaté časy, kdy jste za volante ještě měli ničím neizolovaný pocit z řízení mechanického stroje. Předpokládám však, že to je kvalita, která bude potenciální kupce zajímat asi nejméně. Mnohem důležitější pro ně bude, že je nové MCV skutečně velké, jezdí na pohodlném podvozku a s nízkou spotřebou.
Jakkoliv je to ovšem s motorem 1.5 dCi celkem akceptovatelné auto a z celé nabídky modelu asi to nejlepší, stále se nedokáži zbavit pocitu, že mi Logan jako takový dává mnohem více smyslu v „ořezanějších“ a levnějších variantách. Jenže struktura ceníku až příliš okatě talčí do dražších verzí a příplatků, a nejsem si zrovna tak docela jistý tím, že se najde tolik zákazníků ochotných dát za Dacii klidně i přes 300 tisíc korun. Takhle je totiž na dostřel mnohem dospělejším vozům nebo ojetinám, ze kterých si můžete královsky vybírat.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Vrtání x zdvih (mm) | 76,0 x 80,5 |
Převodovka | 15,5 : 1 |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | ve tvaru H s torzní příčkou |
Brzdy vpředu | kotoučové |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 185/65 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185/65 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 / 90 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 220 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 12,1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 173 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,3 / 3,5 / 3,8 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4492 |
Šířka (mm) | 1733 |
Výška (mm) | 1550 |
Rozvor náprav (mm) | 2634 |
Provozní hmotnost (kg) | 1165 |
Celková hmotnost (kg) | 1670 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 580 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 810 |
Zavazadlový prostor (l) | 573 / 1518 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 194 900,- Kč (1.2 16V 75 k Access) |
Základní cena test. verze | 294 900,- Kč (1.5 dCi 90 k Arctica) |