autoweb.cz > Dacia > Dacia Logan > Dacia Logan MCV > Test Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG
Test Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 2
- Vnitřní prostor
- Přehledná kabina
- Logický infotainment
- Hospodárnost provozu
Radosti
- Pozice za volantem
- Nepohodlná sedadla
- Laciné detaily
- Nedůvěryhodná ovladatelnost
Starosti
Celkové hodnocení 6.4
Dacia Logan MCV platí za levný a praktický vůz, který přináší zejména bezkonkurenční poměr ceny a užitné hodnoty, takže v tomto ohledu nesmí v nabídce chybět ani úsproná verze spalující LPG. Původní čtyřválec 1.2 16V spalující zkapalněný ropný plyn nyní nahradil turbem přeplňovaný tříválec 0.9 TCe, což je dostatečný důvod k tomu, proč si tento vůz znovu půjčit do testu.
Větší facelift modelu automobilka teprve chystá, přesto se od chvíle, kdy jsem tu seděl naposledy, odehrálo několik drobných změn. Jednak je pryč otravné kosmetické zrcátko v řidičově sluneční cloně, které dříve nešlo zatáhnout a neustále tak rušilo při jízdě, kosmetické změny spatřuji také v multimediálním systému. Ten je stále dokonale jednoduchý a funkční, na rozdíl třeba od systému R-LINK2 v současných Renaultech. Ostatně celá kabina zaslouží palec nahoru za jednoduchost a přehlednost, ačkoliv kvalita zpracování má vzhledem k ceně vozu pochopitelně velké mezery. Zejména aroma umělých hmot není nejpříjemnější, těžcí kuřáci ovšem budou mít v tomto ohledu jistou výhodu. Výtku si zaslouží i poněkud krkolomná pozice za volantem a nepříliš pohodlná sedadla.
Jednotka 0.9 TCe nedisponuje přímým vstřikováním paliva (ostatně jako všechny benzínové motory Dacie), takže zástavbě LPG nic nestálo v cestě. Volbu paliva lze provádět ovladačem poblíž řadicí páky, s tím, že po nastartování motor běží několik málo kilometrů na benzín. Projev jednotky na obě paliva se příliš neliší, přestože drobné rozdíly zpozorovat lze. Na benzín je reakce plynu vlažnější, na plyn naopak o něco zbrklejší. Pocitově motor také táhne o malinko energičtěji na LPG a to nejlepší ze sebe nevydává ve spodním spektru otáček, ale spíše až v jeho středu od 4000 otáček. Dynamika motoru pořád není nijak světoborná, ovšem pro běžné používání naprosto stačí.
„Dacia Logan nabízí teoretický dojezd v kombinovaném režimu přes 1500 km!“
Hlavním problémem při měření spotřeby paliva u Dacie Logan je absence palubního počítače, resp. položky s průměrnou spotřebou, takže jsem musel zvolit starou dobrou metodu zpětného doplnění nádrže. Benzínová pojme stejných 50 litrů jako u všech ostatních motorizací, LPG pak lze načerpat v množství 32 litrů do nádrže pod podlahou zavazadlového prostoru na místě rezervního kola. Přepravní kapacita 573 litrů tak není nijak narušena.
Ale zpět ke spotřebě. Tříválcová devítistovka si v městském provozu řekla o nějakých 8,5 litru plynu, což odpovídá zhruba sedmi litrům benzínu. Vezmeme-li v potaz normované spotřeby město / mimo město / kombinovaně o hodnotách 5,8 / 4,3 / 4,9 l/100 km pro benzín a 7,6 / 5,4 / 6,2 pro LPG, tento Logan nabízí teoretický dojezd v kombinovaném režimu přes 1500 km!
Jízdní vlastnosti nejsou tím, čím by Dacia Logan MCV vynikala, lze však důvodně předpokládat, že většina jejích řidičů k limitům podvozku zřejmě vůbec nenačichne. Pokud už ovšem taková situace znenadání nastane, podovzku rychle dojde přilnavost a přejde do nezákeřné nedotáčivosti. Žádné velké drama se nestane, ovšem příliš mnoho důvěry vyvolat také neumí. Řízení je pomalé a má gumovou zpětnou vazbu, podvozek působí dojmem rozklíženého starožitného houpacího křesla, ovšem, a to je pozitivní, stejný dojem vyvolává také z hlediska jízdního komfortu. O pohodlí tu jde především, a až na občasné tupé bouchnutí, které chabá izolace prostě neodfiltruje, se nebojím podvozek označit za poddajný.
Dacia Logan je velmi levné, ovšem také účelné a jednoduše funkční auto, za což sklízí pochvalu. V době, kdy se vás ostatní vozy snaží neustále obelhat svojí zdánlivou dokonalostí a vyspělostí, je upřímý přístup Loganu balzámem na duši. Jistě, není nejkrásnější, uvnitř nejkvalitnější či dokonce nejvoňavější, vlastně do jisté míry ani nejezdí moc dobře, pokud na ovladatelnost kladete vysoké nároky, ale to hlavní, oč tu běží, prostě splní – nabídnout spoustu místa a nízkou spotřebu za co nejnižší cenu se mu prostě daří skvěle. Pokud si spočítáte, že se vám příplatek 25 tisíc korun za LPG brzy vrátí, pak zřejmě není, zvláště v porovnání s ještě dražším turbodieselem, o čem přemýšlet.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový tříválec |
Palivo | benzín + LPG |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 898 |
Kompresní poměr | neuvedeno |
Vrtání x zdvih (mm) | neuvedeno |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typu McPherson |
Vzadu | ve tvaru H s torzní příčkou |
Brzdy vpředu | kotoučové, 258 mm |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pneumatiky vpředu | 185/65 R15 |
Pneumatiky vzadu | 185/65 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66/90 v 5000 |
Točivý moment (Nm) | 140 v 2250 |
Výkon/hmotnost (k/t) | 77 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 175 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,8 / 4,3 / 4,9 |
Objem nádrže (l) | 50 + 32 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4492 |
Šířka (mm) | 1733 |
Výška (mm) | 1550 |
Rozvor náprav (mm) | 2634 |
Provozní hmotnost (kg) | 1165 |
Celková hmotnost (kg) | 1605 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 580 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1100 |
Zavazadlový prostor (l) | 573 / 1518 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 189 900,- (1.2 16V 73 k Access) |
Základní cena test. verze | 250 900,- (0.9 TCe 90 k Arctica) |
Cena testovaného vozu | 260 900,- (0.9 TCe 90 k LPG Open) |