autoweb.cz > Dacia > Dacia Duster měla být moderním Renaultem 4
Dacia Duster měla být moderním Renaultem 4
Obnovená premiéra rumunské značky Dacia byla pro Renault velkým úspěchem. Návrat skutečně laciných aut do portfolia navíc Francouzům umožnil zavzpomínat na skvělých třicet let s Renaultem 4. Právě ten byl prapůvodní inspirací designérům Dacie Duster, když začínali v roce 2006 s prvními nákresy malého SUV. Dvojice kulatých světel vpředu nakonec ustoupila ostřejšímu výrazu.
Duster mnozí pokládají za módní stroj a Renault je za to rád. Auto zjevně mělo tyto ambice od samého počátku, ale vzor zrovna v Renaultu 4 naznačuje také další cíle. Ty se naštěstí podařilo splnit. Duster je jedním z nejdostupnějších terénních aut na trhu, nabízí bezkonkurenční komfort za přijatelné peníze a nebojí se obětovat na oltář svých cílů kvalitu a vizuální dojmy.Mezi oběma auty jsou rozdíly, které dělají z Dacie téměř módní záležitost. Tvůrci Renaultu 4 si počátkem šedesátých let – auto mimochodem letos slaví padesátku – mohli dovolit nasadit mnohem pragmatičtější kurz. Jejich stroj byl dokonale jednoduchý (byť sofistikovanější než Citroën 2CV, jemuž měl konkurovat). Nic jiného než pohon předních kol nepřipadalo v úvahu, schopnosti v terénu posilovala čtyřka velmi příznivou hmotností a vysokými zdvihy poddajného pérování.
Dacia Duster fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Na prvním místě seznamu priorit – a vlastně i na všech ostatních – stála užitná hodnota. Nic takového by dnes Dacii zřejmě neprošlo. Renault 4 vytěžil ze svého nekompromisního zaměření nekolik prvenství, byl například prvním velkosériovým hatchbackem světa a prvním předokolkou Renaultu. O design nebo jízdní vlastnosti se nikdo nestaral – už to odlišuje staré auto od nového, jak dokazují právě retro sklony Dusteru.
autoweb.cz