Dacia Duster Extreme je drahá verze levného SUV, která si poradí s městem i terénem

Dacia prošla změnou identity, co to ale znamená pro populární Duster?
img_4351-1100x618.jpgCelá galerie 43 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.2

Existuje na světě někdo, kdo nemá rád Dacii Duster? Tohle auto je prostě miláčkem davů. Rumunské automobilce se s ním podařilo trefit jackpot a přinést prostému lidu přesně to, po čem touží: dostupný crossover se slušnými schopnostmi v terénu.

Ať už chcete jenom městské SUV, menší rodinné auto nebo pracanta na pole či do lesa, tohle auto se zalekne máločeho. Duster si navíc postupem času utvořil svůj vlastní styl. Baví mě, že si na nic nehraje. I když teď tak trochu ano. Na drahou fajnovku.

Změna identity

Duster jednak prošel obměnou identity. Nebojte, pořád je to Duster, jak jsme ho znali doposud, jenom je zase o něco hezčí. Hezčí? Jo, mně se vždycky líbil. Má takový ten jednoduchý drsňácký styl. Baví mě jeho vyboulené blatníky s „jakože“ výdechy, které mu přidávají na svalnatosti.

Facelift zadruhé přinesl ještě ostřejší grafiku světel, včetně zajímavých bílých linek uvnitř, které se opakují i na masce chladiče. Nové logo DC mi zase pokaždé připomene můj nejoblíbenější film Návrat do budoucnosti. Také v něm vidíte logo DeLoreanu?

Vrcholný výbavový stupeň Extreme se ještě pyšní černými koly, bronzovými zrcátky a drobnými outdoorovými detaily ve stylu Jeepu, jako je třeba grafika vrstevnic na B sloupcích. Stejný motiv potom najdete i na gumových kobercích uvnitř. Parádní je i zelená metalíza s názvem Dusty.

Vevnitř se toho moc neudálo, volant je stejný, jen logo nové, stejně tak výdechy klimatizace. Vůči nim mám výtku, v poloze zavřeno se zasekávají a vyžadují velkou sílu, abyste je otevřeli. Původní otočné výdechy byly lepší. Nízké náklady se někde prostě projevit musely.

Jak jezdí Dacia Duster na LPG?

Viditelně levné plasty jsou v celé kabině, ale Dusteru poněkud utilitární ráz prostě odpustíte. Zalíbí se totiž jednoduchým a poměrně moderním designem. Hezká je prostá grafika infotainmentu, který umí zobrazit třeba i offroadové ukazatele, nebo ovládání klimatizace. To je zase jasná kopírka Audi.

Jako otec oceňuji i skvěle přístupné kotevní body isofixu nebo super praktickou vychytávku v podobě bezklíčového přístupu, kdy stačí k autu jenom přijít/odejít, aniž byste se museli dotknout kliky. To oceníte, když nesete prcka a k tomu fůru tašek.

A naprosto boží je funkce, kdy stisknete na volantu tlačítko hlasového ovládání a hned vám naskočí nabídka k připojení telefonu, pokud není žádný spárovaný. Nemusíte to zdlouhavě hledat v menu, i když uznávám, že to ocení zejména motorističtí novináři, kteří střídají auta co týden.

Co ovšem Dusteru příliš odpustit nemohu, jsou nepohodlná přední sedadla. Pořád mě tlačila do zad, přitom jsem měl bederní opěrku nastavenou zcela dovnitř. Sedáky jsou také příliš měkké a na dlouhé cesty méně vhodné. Nepotěší ani poměrně mělký zavazadlový prostor s vysokou podlahou. Pod ní ale najdete plnohodnotnou rezervu, které se můžete v případě potřeby zbavit výměnou za lepicí sadu.

Rychle a uskákaně

Vrcholnou motorizaci představuje benzinový čtyřválec 1.3 TCe přeplňovaný turbodmychadlem, který nabízí 150 koní a 250 Nm. V kombinaci s krátce poskládanou převodovkou poskytuje příjemně svižnou dynamiku, nicméně neobejde se to bez určitého kompromisu.

Ultrakrátká jednička nahrazující redukci v terénu činí z jízdy městem poněkud uskákaný tyjátr, dvojka je ovšem na rozjezdy už trochu delší, takže budete zbytečně píglovat spojku. V tomto ohledu doporučuji si dobře rozmyslet potřebu čtyřkolky. Jestli hledáte spíš pracanta do lesa, s krátkou jedničkou se naučíte žít. Pokud však SUV do města, zvolte raději předokolku se standardní jedničkou, případně s dvouspojkou EDC.

Podvozek Dusteru si poradí s obojím. Překážkou pro něj nejsou jak nástrahy velkoměsta, které umí slušně žehlit, tak ani těžší terén. Poměrné nízká hmotnost, vysoká světlá výška a slušná čtyřkolka (navzdory jednoduššímu systému typu Haldex) dokážou autu udělit šplhací schopnosti stepní kozy. Na expedici kolem světa bych se stejně raději spolehnul na pravověrný offroad nebo pickup, nicméně jako dostupný a jednoduchý teréňák se Duster za svoji kariéru již osvědčil.

S touhle našňořenou verzí by to byla ovšem velká škoda jezdit v bahně a rýpat ten pěkný lak větvemi, takže skončí spíš jako ta stylovka do města či jako služebák pro menší rodinu. Na práci bych volil nižší verzi v šedé pastelce a na černých plecháčích. S chlupatými gumami, šnorchlem a navijákem, pochopitelně. Tak bych si ostatně představoval verzi, která nese jméno Extreme. Tak třeba příště.

Máte ho chtít?

Dacia Duster je stálice, na kterou je spolehnutí. S novou identitou vypadá zase o něco atraktivněji a ve výbavě Extreme potom dělá skutečnou parádu. Největším nedostatkem Dusteru je tak skutečnost, že už zdaleka není tak levný, jak jsme byli zvyklí.

Základ stojí lehce přes 400 tisíc, nejlevnější čtyřkolku seženete s motorem Blue dCi 115 za 566 tisíc, tahle našňořená verze 150 TCe 4×4 Extreme potom bez pár tisíc atakuje cenovku 600 tisíc korun. Jasně, inflace a tak, ale stejně mi to za Duster nepřijde jako zrovna málo.

31.8.2023 7:45| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist