autoweb.cz > Dacia > Dacia Duster > Dacia Duster 2013: První dojmy z terénu
Dacia Duster 2013: První dojmy z terénu
Dacia Duster nikdy nebyla pouze nejlevnějším způsobem, jak se posadit za volant crossoveru a brázdit jím silnice cestou za nákupy. Do jisté míry to není pouze jednoúčelové auto, neztratí se totiž ani na nezpevněných cestách. Automobilka tuto skutečnost ráda prezentuje a právě proto se také rozhodla zprostředkovat naše první dojmy na terénním polygonu.
Na pohyb nehostinými podmínkami je Dacia Duster dobře připravena už od základu. Karoserie s krátkými převisy umožňuje nájezdové úhly 29,3 stupňů vpředu a 34,9 stupňů vzadu, přechodový úhel potom činí 23,0 stupňů.
Samozřejmostí je pohon všech kol, který lze objednat u dvou motorizací, a to tradičně 1.6 16V 105 k a 1.5 dCi 110 k. Bez čtyřkolky tak zůstává šestnáctistovka na LPG a slabší turbodieselová patnáctistovka, stejně tak nový motor 1.2 TCe 125 k. Nicméně modely s pohonem 4×4 mají šestistupňovou převodovku se zkrácenými prvními dvěma rychlostními stupni, které do jisté míry nahrazují redukční převodovku.
Elektronika přiřazuje pohon všech kol buď automaticky podle aktuálních podmínek (režim AUTO), nebo lze zadní kola připojit natrvalo až do rychlosti kolem 80 km/h (režim LOCK). Přiřazování lze také zcela vypnout a ponechat tak Duster pouze s pohonem předních kol (režim 2WD).
Terénní výbava určitě není chudá, nicméně z elektronických asistentů citelně chybí asistent pro sjíždění svahů. Ani zkrácený první převod nevyvine dostatečný brzdný moment pro bezpečné klesání a vozidlo je tak potřeba přibrzďovat s citem. Trochu zamrzí absence automatické převodovky v ceníku, která by učinila jízdu terénem ještě o něco pohodlnější, ale vzhledem k primárnímu zaměření Dusteru to určitě nelze brát jako nedostatek, také s přihlédnutím k faktu, že ani některé ortodoxní off-roady ji nemají.
Interiér se změnil, je tu více odkládacích přihrádek nebo systém MEDIA NAV.
Dacii Duster je tak potřeba vodit terénem „manuálně“ a spoléhat si přitom na vlastní řidičské schopnosti. Nicméně ani přes absenci některých komfortních prvků to není nic příliš složitého. Vysoká stavba s krátkými převisy umožňují Dusteru velmi agilní pohyb terénem a propůjčují mu schopnost překonávat terénní zlomy a překážky, na které by si člověk zprvu netroufl.
Turbodiesel 1.5 dCi nemá problémy vyšplhat strmé svahy, zkrácené první dvě rychlosti jsou velmi nápomocny a díky jejich dobrému zpřevodování se Duster příjemně řídí. Tomu také pomáhá lehké a poněkud delší řízení, které v terénu není vůbec na škodu, a dobrý výhled ven s vyšším posazem.
Interiér je stále velmi prostý, ale přehledný a je na něm vidět citelný posun vpřed. Ať už co se týče praktičnosti díky mnoha odkládacím prostorům, tak z hlediska estetiky. Nový dotykový displej se systémem MEDIA NAV je jednoduchý a přehledný na ovládání a vizuálně o kousek povyšuje celkový dojem z interiéru.
Rychlý verdikt
Inovovaná Dacia Duster zanechala velmi dobrý první dojem. Přesvědčila, že se umí zdatně pohybovat i v těžším terénu a dokáže se tak dostatečně schopně transportovat nehostinnými místy. Působí kompaktním, agilním dojmem horského kamzíka a přestože je to velmi levné auto, dává pocit relativní nezničitelnosti.
První servis ojetiny – co je třeba udělat
Rady a tipy | vydáno 30. 8. 2013
A houževnatosti dostat se kamkoliv, i díky své jednoduchosti. Méně je zkrátka někdy více a v terénu to platí o dvojnásob. Pokud se tedy Dacia Duster při svém většinou městském způsobu života ocitne na pokraji sjízdnosti cest, rozhodně se tím nenechá zaskočit.