autoweb.cz > výbava auta > autokoberce > koberce gumové do auta > Dacia Duster 1.5 dCi 4×4
Dacia Duster 1.5 dCi 4×4
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
RADOSTI
Schopné SUV za nízkou cenu, se kterým může být i zábava.
STAROSTI
Velmi rychle zjistíte, proč stojí tak málo.
Dacia Duster! Tohle slovní spojení dokáže fungovat jako zaklínadlo. Když se podíváme do historie čtenosti článků na Autowebu a sledovanosti videí na Autotube, má cokoli, co v nadpisu obsahuje kombinaci těchto dvou slov, velmi vysokou návštěvnost – ne-li tu nejvyšší. Nerozebírejme ale preference české internetové veřejnosti. Nás zajímá, jak se s Dacií Duster jezdí a jestli vůbec dokáže nabídnout něco, čemu se říká „radost z řízení“.
Když jsem si měl Dacii Duster vyzvednout, naplňovaly mě obavy. Už je to dlouho, co jsem se s rumunským SUV svezl naposledy a tehdy jsem z něj moc nadšený nebyl. Ale také to mohlo být dáno tím, že jsme stejný týden měli v redakci naprosto skvělý Volkswagen Touareg V8 TDI, takže si asi dovedete představit, jaké to je, přesednout z něj do Dusteru…Takové srovnávání je ale nefér a nechci ho dělat. Spíše to ilustruje, jak se může vnímání člověka zkreslit, když jezdí chvíli výrazně lepším autem. Jenže co když už pár let jezdíte v opravdu starém autě a konečně si můžete dovolit pořídit vysněné SUV? Dokáže Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 fungovat a naplnit přání vcelku skromného zákazníka? Věřte, že opravdu může.
Interiér nezapře, že sedíte v levném a jednoduchém autě.
Asi už jste se podívali na celkové hodnocení, takže máte přibližnou představu, kam celý verdikt bude směřovat, ale když jsem s Dusterem přijel první den domů, jediné, co mi na něm skutečně vadilo, byl neuvěřitelný zápach interiéru na přímém sluníčku. Nevadilo mi krátké odstupňování převodovky, ani horší kultivovanost, ale ten smrad byl opravdu příšerný.
Dacia Duster fotogalerie – vše co potřebujete vidět
DOPORUČUJEME: Máte diesel? Zjistěte, jak zvýšit jeho spolehlivost
Jenže stačí otevřít okénko a je klid. Ve městě je Duster docela schopný a krátce poskládaná převodovka pomáhá k dobrému dojmu z nijak výrazného motoru 1.5 dCi o výkonu 110 koní. Trpí turboefektem a pod zátěží je dost hlučný. Ovšem v legálních rychlostech na auto bohatě stačí a nemá problémy ani s plně naloženou kabinou.Musíte si trochu zvyknout na krátkou jedničku a brzy objevíte, že s prázdným autem se můžete rozjíždět na dvojku. Ve městě na udržování padesátky stačí i pětka, šestka pak zabírá od nějakých 70 km/h, takže je to vskutku mimoměstská rychlost. Zapomeňte ale na dlouhé cestování po dálnici. Duster je hlučný, potýká se s mizernou směrovou stabilitou a spotřeba agregátu ve vysokých otáčkách pak leze k 9 litrů na 100 km. Přes 110 km/h tak s Dacií jezdit dobrovolně nebudete, i když jí dokážete přesvědčit k velmi neslušným rychlostem.
Spíše než do města a na dálnice se Duster hodí na silnice nižší kategorie
Dacia Duster se nejlépe cítí na okreskách a především výtečně funguje na polních cestách a vůbec kdekoli, kam nedorazila civilizace. Podvozek auta snese opravdu hodně a i když pohon všech kol funguje jen do 40 km/h (pak se elektronicky ovládaná spojka posílající výkon dozadu odpojí), s Dusterem se snad nikde nedá uvíznout. Díky krátké jedničce vyjedete s prázdným autem opravdu prudké svahy a nějaké to malé škrtnutí podvozku nevadí. Nebo se tak aspoň tváří.
Mimo asfalt Dacia Duster odhalí svůj skutečný potenciál
Úplně vidím, jak by ve stejném terénu plno mnohem dražších lajfstájlových SUV zůstalo viset a na prvním hrbolu by jim upadly jejich frikulínské rádoby chromované nárazníky. Zkrátka – co Dacia Duster ztrácí na kultivovanosti na silnici, dohání mimo ni.Když Dacii Duster pobídnete, dokáže jet rychle a díky poměrně jednoduché a lehké konstrukci (1294 kg) nemá problémy s udržováním rychlosti. V zatáčkách snese poměrně dost, ale musíte se naučit pracovat s poněkud gumovým řízením. Ve větších rychlostech se také auto chová jako předokolka (technicky to také nad 40 km/h předokolka je) a když to s nájezdovou rychlostí přeženete, budete mít co dělat. Stabilizace je za příplatek 8000 korun, ale pamatujte, že elektronika není samospásná. Přesto všechno se dá v Dusteru najít trošu řidičského nadšení, nebo aspoň takové té jednoduché nenáročné zábavy. Nejvíce srandy si ale s Dusterem užijete v lehkém terénu.Jako řidič si také velmi rychle zvyknete na laciný interiér a trošku horší pozici za volantem. Vadit vám bude spíše absence hlubokého úložného prostoru například pro kelímek s pitím nebo mobil a klíče. Z mělkých přihrádek pod rádiem a u ruční brzdy mají věci tendenci vydávat se na okružní cestu po interiéru vozidla. Jinak je ale vnitřek Dusteru akceptovatelný, je tu místo pro čtyři dospělé a je z něj dobře vidět ven. Zamrzí jen některé skutečně levné detaily jako gumový kobereček zachytávající se pod pedál plynu (vzpomněl si teď někdo na Toyotu?) a kus utrženého koberce, který odhalil elektroinstalaci pomocí izolepy.
Ale co, sedíme v autě za 400 000 korun, které má diesel, klimatizaci, kožené sedačky, palubní počítač, elektrická okna i zrcátka a především pohon všech kol (i když nijak převratný). Nízká cena bude velmi silným argumentem pro koupi Dacie Duster a naprosto chápu, proč jí dá někdo přednost.
Verdikt
Dacia Duster se nijak nesnaží zakrýt, že je to opravdu levný produkt. Za svých 422 900 korun ale dostanete poměrně schopné auto s opravdu bohatou výbavou. Musíte se ale naučit žít s jistými kompromisy v oblasti pohodlí a kultivovanosti. Jestli se do velkého města podíváte jednou za půl roku a jezdíte převážně po rozbitých silnicích někde mezi poli, přičtěte si k hodnocení klidně ještě jednu hvězdičku. Pokud ale plánujete dojíždět každý den po dálnici do centra Prahy, na Duster rovnou zapomeňte. Přišel by vám otřesný.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Kompresní poměr | 15,7 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 76,0 x 80,5 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | elektronicky připojitelný pohon všech kol (do rychlosti 40 km/h) |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 81 / 110 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 v 1750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 85,0 |
0-100 km/h (s) | 12,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 168 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 / 5,0 / 5,3 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4315 |
Šířka (mm) | 1822 |
Výška (mm) | 1625 |
Rozvor náprav (mm) | 2673 |
Provozní hmotnost (kg) | 1294 |
Celková hmotnost (kg) | 1844 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 680 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 408 - 1570 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 259 900 Kč (1.6 16V 4x2 Access) |
Základní cena test. verze | 399 900 Kč (1.5 dCi 110 k 4x4) |