Dacia Duster 1.6 SCe 114 k: Stále šlape

Aura kolem tohoto auta evokuje dojem nejluxusnější třídy. Je rekordmanem v prodejích, čeká se na něj z výroby poměrně dlouhou dobu, drží si cenu. Která, ehm, startuje na úrovni obyčejné motorky.

  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 6.6

Radosti

Cena – cena – cena versus užitná hodnota

Starosti

Detaily, přes které se přenesete (zrcátko, navi, viz níže)

Dacia Duster (od 2010)

Ojetá auta | vydáno 18. 11. 2012

Dacia Duster není na našem trhu žádnou novinkou, právě naopak, jak už víme, na spadnutí je příchod nové generace, která bude (jak jinak) ve všech ohledech lepší. Což ale neznamená, že by aktuální Duster nebyl dobrým autem, je. I na konci výrobního cyklu jde o staré a dobré auto a tím starým nemyslíme „archaické,“ ale „prověřené, spolehlivé a bytelné.“

Tachometr je cejchován do 210 km/h, tak rychle ale s Dusterem jezdit nebudete. Oficiálně je maximálka 170 km/h a to k charakteru auta bohatě stačí.

Rozpoznat změny na vnějším vzhledu v porovnání s předchozími fázemi nedokážu, tipl bych si na přední lampy, světelné schéma dělené zajímavými křivkami je myslím nové oproti prvopočátkům modelové řady.

Pokud tady jsou jiná kola, nové plasty , tak já je přesně odhalit neumím. Což myslím ale ani není zapotřebí, obecně Duster vypadá dobře a to stačí, protože pro jeho vzhled ho asi nikdo kupovat nebude, důležitější jsou jistě jeho jízdní vlastnosti, užitné schopnosti a cena.

Interiér

Cena je zásadní, stále platí, že díky Dacii tady máme extrémně levné SUV s cenou startující pod třemi sty tisíci, popravdě základní verze 4×2 stojí 249.900 Kč. Ceně odpovídá kvalita kabiny. Bytelné, nicméně jednoduché tvary, obvyklé materiály, zpracování odpovídající třídě, vše v pořádku tak, jak má být. Pocitově se za volantem cítím jako v mnohem dražším a sofistikovanějším autě, než jak tomu bylo u první generace. Duster prostě dospěl, nenápadně, nevtíravě, ale přesto nezpochybnitelně.

Jde o kompaktní SUV, a tak kabina není rozměrově srovnatelná s Mercedesem GLS, logicky. Kompaktní jsou sedačky, já osobně bych uvítal vyšší posez a delší sedáky a možná i pohodlnější polstrování, ale opět, v rámci ceny je to paráda. Naše verze měla bohatou výbavu, včetně navigace. Negativem je, že její displej je zapuštěn na můj vkus dost hluboko v interiéru, já mám raději, když se mapa zobrazuje výš a blíže zornému poli řidiče.

Dacia Duster vypadá luxusněji a dráž, než v reálu je. „Na vině“ jsou nekomplikované linie, slušné materiály a zpracování, v našem případě i výbava.

Řada odkládacích schránek nabízí pohodlnou přepravu předmětů každodenní potřeby, zrcátko na sluneční cloně tradičně nemá krytku, takže pokud clonu skloníte, aby vás slunce neoslňovalo, v odrazu zrcátka si sledujete poklopec. Což je vlastně docela úsměvné a lze/musí se na to zvyknout, ale podobně jako v nedávném testu Renaultu Megane vidím tuto drobnost, a některé další, jako projev a důkaz charakteru jinak fantastického auta a ne jako nepřekonatelné mínusy.

Místa je dost i na zadních sedačkách, pro děti určitě, kufr je velký, s pevnou a rovnou podlážkou, pod kterou je plnohodnotná rezerva (paráda!) a kolem ní ještě pád litrů prostoru.

Pohon

O pohon se stará nový čtyřválec s objemem 1,6 litru, který nahradil předchozí pohonnou jednotku a při té příležitosti získal pár koní navíc, teď disponuje výkonem 114 koní v 5500 otáčkách a točivým momentem 156 nm v 4000 otáčkách. Motor je zapotřebí točit, aby poskytoval maximum své síly. A hlavně zajet, čímž narážím na to, že jsme dostali bohužel auto s dvěma tisíci kilometrů na tachometru a bylo zřejmé, že ještě nějaký čas potrvá, než bude pohonná jednotka v optimální kondici.

Bylo cítit, že jednou půjde o radostný a zábavný motor, teď nám ale logika nedovolovala jej plně zatěžovat. Každopádně i v mírnějším režimu bylo zjevné, že se k autu hodí a pokud bude ještě někdy příležitost, až bude auto zajeté, rádi se k němu vrátíme.

Spotřeba

S výše uvedeným souvisí i spotřeba. Podle tabulek by měl Duster jezdit s cca poloviční spotřebou, než jakou jsme dosahovali my, na počítači svítilo cca 11 l/100 km, ale opět, u syrového auta nic jiného než vyšší spotřebu čekat nešlo. Dejme Dusteru ještě pár tisíc kilometrů nájezdu a vše si sedne, teď vyslovovat definitivní závěry by bylo nekorektní.

Ovladatelnost

Korektní ale je, když řekneme, že s Dusterem je pořád radost jezdit, jak po silnici, tak v terénu. Šestistupňová manuální převodovka není ukázkou nejpřesnějšího náčiní, které vám svou strojovou přesností useká konečky nehtů, ale funguje odpovědně a pracovitě.

Je zde volič režimu pohonu všech kol, kdy s přední hnanou nápravou ojezdíte devadesát procent vašich cest, s automatickou čtyřkolkou dalších devět procent a pak si v klidu, třeba ve sněhových závějích, sepnete 4×4 napevno a Duster nezaváhá. Tahat s ním jachty asi nebudete, ani by to nedávalo smysl, Duster není cílen na majitele luxusních plavidel, ti tahají své lodě za Range Rovery.

Navigace je jednoduchá, přehledná, rychlá… Ovšem pro někoho možná nízko pod úrovní zorného pole. Lobujeme za vyšší umístění!

Zpátky za volant, do auta skrz naskrz promrzlého po mrazivé noci na horách s teplotami kolem dvaceti stupňů pod nulou. Nastartuje Duster? Ehm, ihned, na první pokus, bez zadýchání. Stejně dobré pak je hodnocení, pokud vyjedete na sníh a led, při nízké hmotnosti Dacie je mnohem jednodušší překonávat měkký podklad, než v dražších a luxusnějších, ale také těžších autech – neboříte se!

Verdikt

Jak už bylo zmíněno, nový Duster dorazí v roce 2018 a celý letošní rok se bude prodávat ještě aktuální model. Na který se bohužel čeká měsíce, pokud ho chcete koupit a zadáte ho do výroby a tím je řečeno, jak je tohle auto populární, a právem. Jde o nejprodávanější dovážené SUV u nás, v loňském roce se jich prodalo 4675 a pokud my bychom potřebovali malé, levné a schopné SUV, jedna pomyslná čárka v prodejním výsledku by patřila nám.

Dacia Duster určitě není dokonalá, a to za svou cenu ani být nemůže a nechce, je to ale skvělá alternativa pro zájemce o SUV s pohonem všech kol, slušným kufrem a motorem, který zjevně přežije všechno, včetně apokalyptických katastrof a nevybíravého jednání.

Máte-li zájem o novém SUV a disponujete částkou kolem tří set tisíc korun, nemáte v zásadě jinou možnost, než koupit Duster.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMcPherson s trojúhelníkovým ramenem a zkrutným stabilizátorem
Vzadunáprava s proměnnou tuhostí / víceramenná typu McPherson
Brzdy vpředukotoučové, 269 mm
Brzdy vzadububnové, 9´
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)84/114 v 5500
Točivý moment (Nm)156 v 4000 ot./min
0-100 km/h (s)11,0 / 12,0
Nejvyšší rychlost (km/h)170 / 168
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4 / 6,8
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4315
Šířka (mm)1821
Výška (mm)1534
Rozvor náprav (mm)2674
Provozní hmotnost (kg)1 165 / 1 280
Zavazadlový prostor (l)475 / 408
Ceny
Základní cena modelu249 900 Kč
Základní cena test. verze337 900 Kč
27.1.2017 11:21| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist