autoweb.cz > Dacia > Dacia Duster > Dacia Duster 1.5 dCi: Lepší, stále levná
Dacia Duster 1.5 dCi: Lepší, stále levná
Dynamika 5
Chování na silnici 5
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 10
Celkové hodnocení 6.8
Dacia Duster je fenomén který vlastně nemá obdoby, protože nikdo před lety nemohl předpokládat, že kompaktní SUV levné značky bude mít takový úspěch. Stalo se. Teď tady máme další generaci, jde o zásadní novinku, nicméně na první pohled se auto jeví spíše jako evoluce, než revoluce. A to je vlastně v pořádku.
Dacia Duster je stále taková, jakou ji zákazníci chtějí, budeme-li mluvit o vzhledu anebo o příznivé ceně. Jsou tady změny, některé více a některé méně zásadní, za mne hned jedna, která mi nejde pod vousy a tou je nové logo. Vím, že je to jen detail, auto nejezdí na barvu, natož na nápis na boku či na střešním nosiči, ale mně se verze s patkovým písmenem „u“ nelíbí.
Velký posun nastal v kabině, i když na první pohled na něj člověk možná nepřijde, je tady a mě mně se moc líbí. Nevím do jaké míry a o kolik centimetrů se posunul displej navigace na středové konzole, ale pokud u předchůdce byl nízko tak, že jsem na něj z pozice řidiče špatně viděl a při ovládání jsem se skláněl přílišně dolů, lovil pravou rukou kdesi mimo zorné pole, tak teď mám panel navigace příjemně před sebou. Materiály se jeví jako kvalitnější než dřív, ergonomie, tlačítka pod středovým displejem, vše je takové dospělejší, kultivovanější, profesionálnější.
Pokud mluvím o centrální displeji, musím zmínit systém parkovacích kamer. Je příjemným faktem, že malé levné SUV, zřejmě to nejlevnější na trhu, disponuje několika kamerami kolem dokola, takže vidíte nejenom standardně co se děje s autem při couvání dozadu, ale i dopředu, popřípadě do stran, a to vše lze jednoduše přepínat pomocí dotykové obrazovky.
Změnila se boční silueta auta? Nevím, nejsem si jistý a pokud ano, tak to neregistruji, možná zadní blatníky jsou více nafouklé anebo také ne, každopádně čeho si pozorovatel hned všimne, jsou nové zadní lampy, byť mohou připomínat osvětlení z Jeepu.
Na zadních sedačkách je dost místa, tři dospělé cestující odvezete, ovšem s určitou dávkou kompromisu, dva dospělí přejedou v autě v relativním pohodlí jakoukoli vzdálenost. Do kufru naložíte to, co potřebujete – s metrem v ruce jsem u auta neběhal, abych zjistil přesný objem zavazadelníku. Ehm, je to 445 litrů u předokolky a 411 litru u auta s pohonem všech kol.
Materiály, podíváme-li se na čalounění, odpovídají ceně a z Dusteru máte příkladný pocit poctivosti, upřímnosti, přesně v kontextu ceny, která začíná lehce nad čtvrt milionem korun.
Je tady dostačující paleta pohonných jednotek, benzínových i dieselových, v našem autě pracuje patnáctistovka polykající naftu, s výkonem 109 koní. Jede-li člověk v autě sám, bez velkého nákladu, je to podle mého názoru tak akorát, já osobně, jako příznivec silnějších strojů, bych raději šťavnatější pohonnou jednotku. Točit motor nemá smysl, protože ten výkon tam prostě není, bylo by to zbytečné trápení techniky.
Na druhou stranu je tady spotřeba, velmi příjemná, takže pokud vám nejde o výkon, ale spíše hledíte na ekonomiku a náklady na provoz, budete spokojeni. Auto ujelo bratru 200 kilometrů a stále ukazovalo na palubním displeji dojezd 600 kilometrů. A hodnota průměrné spotřeby se pohybovala kolem 6,6 litrů na 100 kilometrů. Ta tabulková je 4,7 l/100 km.
Pohon všech kol nabízí volbu režimů, lze jezdit pouze s pohonem předních kol, mírným terénem se zamčenou čtyřkolkou projedete. Převodovka, to je šestistupňový manuál s průměrným chodem, nic co by vám ustřihlo konečky prstů při řazení, ale také žádné kloktání metličkou v pomalu tuhnoucím vanilkovém krému.
Už tady jednou padla zmínka o ceně a padne znova, protože příznivá cena završuje všechno to, o co se Duster snaží. Vše dává smysl, pokud si řekneme, že se bavíme o autě, které se pohybuje v cenovém rámci pod 300 000 Kč za základ.
Samozřejmě lze volit mezi pohonným jednotkami, výbavami, a tak dále, čímž kupující snadno navýší prodejní cenu, i tak cenová hladina versus užitná hodnota auta je více než atraktivní. Nejlevnější čtyřkolka přijde s benzínovou dvanáctistovkou na 395 900 Kč, 4×4 s naftou stojí od 421 900 Kč. Dacia Duster, v nové generaci, s rozumně navolenou výbavou, je tak stále velmi dobré kompaktní SUV.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 80/109 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 260 v 1750 ot./min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 169 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 4,7 |
Objem nádrže (l) | 50 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4341 |
Šířka (mm) | 1804 |
Výška (mm) | 1682 |
Rozvor náprav (mm) | 2676 |
Provozní hmotnost (kg) | 1416 |
Zavazadlový prostor (l) | 411 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 259 900 Kč |
Základní cena test. verze | 421 900 Kč |